تنها تزریق بهداشتی نمی تواند این بیماری پر خطر را محدود سازد و نظام سلامت این روز ها را با بحران دیگری روبرو می شود و آن انتقال بیماری از راه تماس جنسی است

 شاهرخ رامین :بیماری ایدز در ایران ازطریق معتادان تزریقی گسترش یافت . معتادان تزریقی که سالها در گوشه و کنار کشور وجود داشتند و با شایع شدن این بیماری جدی گرفته شدند .

 در حال حاضر این بحران با تدابیر مسئولان وزارت بهداشت و ایجاد امکاناتی برای استفاده از سرنگ رایگان محدود شد ،اما به نظر می رسد تنها تزریق بهداشتی نمی تواند این بیماری پر خطر را محدود سازد و نظام سلامت این روز ها را با بحران دیگری روبرو می شود و آن انتقال بیماری از راه تماس جنسی است .

 در نگاه اول این راه انتقال جدید بیماری تلقی می شود ،اما اگر بخواهیم مسئله را ریشه یابی نماییم متوجه می شویم که با تغییرات فرهنگی ،عرفی و اجتماعی جامعه و گرایش روز افزون افراد جامعه به بی بند وباری و اخلاقیات جامعه غربی این بیماری هم در ایران گسترش یافت . باید توجه داشته باشیم که امروز جامعه ما در بسیاری از موارد علی رغم تلاشهای بسیار مسئولان رو به غربی شدن پیش می رود و حال دستاوردی چون موج سوم مبتلا شدن به این بیماری را که ارتباط جنسی است را باید شاهد باشیم .

 به طور کلی بیماری در ایران با متغیر های گوناگون مواجهه شده است و نمی توان موج بیماری در ایران را روی یک خط ثابت دنبال کرد . خط اعتدالی وجود ندارد و همین موضوع کارشناسان حوزه سلامت را دچار سردرگمی کرده است .

 بیماری ایدزدر ایران تا همین چند سال اخیر خط قرمز بود و افراد در بی خبری مطلق از چگونگی ابتلا به این بیماری به سر می بردند . اما در همین چند ماه اخیر شاهد توسعه و شیوع این بیماری شده ایم .

 آن هم به فاجعه بار ترین شکل ممکن و آن تماس جنسی است که جوانان را تحدید می کند . در این رابطه نظام سلامت و مسئولان در حوزه سلامت هم دچار سردرگمی شده اند نه راه پس دارند و نه راه پیش .

 از یک طرف محدودیت های اخلاقی و عرفی . از طرف دیگر شیوع بیماری با سرعت غیر قابل پیش بینی شده که نمی توان با روش های معمول جلوی آن را گرفت .

 در حالی که وزارت بهداشت تمام سعی و تلاش خود را به کار می گیرد تا به روشنگری مردم بپردازد .

 اما متخصصان امر هنوز نتوانسته اند بفهمند که خط اعتدال کجاست و ما در کجای این خط قرار داریم . رسانه ملی در این خصوص اولین و پررنگ ترین نقطه ای است که مورد اتهام قرار می گیرد این در حالیست که نمی توان تاثیر منفی آموزش همگانی را هم نادیده انگاشت .

همه ما می دانیم که در هر روستا و شهردر این کشور شاهد اخلاقیات ورفتارهای اجتماعی به طرق مختلف هستیم که شاید این اطلاع رسانی همگانی در رسانه ملی منجر به تاثیرات منفی نیز شود . نباید همه آحاد و اقشار جامعه را به یک روند آموزش داد . با توجه به فرهنگ موجود در کشور ارائه تبلیغات بسیار در مورد بیماری ایدز کار آسانی نیست، چراکه عمده آن به روابط جنسی برمی‌گردد، در نتیجه تبلیغ آن باید در حد معقول انجام گیرد، اما مسلما لازمه موفقیت در مهار و پیشگیری از ایدز این است که تبلیغات جنسی آموزش داده شود اما باید محتاطانه باشد، به صورتی که جوانان یاد بگیرند طبق موازین و اصول عرف جامعه رفتار نمایند .

 آسان ترین راه برای آموزش رسانه ملی است اما همیشه آسان ترین راه بهترین راه نیست . شاید بهتر باشد با تشکیل گروه های تخصصی برای اطلاع رسانی کلیت را تبدیل به جز نماییم . این راه یقینا پاسخ مناسب تری را در بر خواهد داشت .

کارشناسان و متخصصان هیچ گاه با اطلاع رسانی به صورت واحد در مخلوطی از فرهنگ ها و سطوح جامعه موافق نیستند نمی توان به 74 میلیون ایرانی به یک شیوه آموزش داد و اطلاع رسانی کرد . باید مناطق را آنالیز کرد و بر حسب موقعیت اجتماعی و فرهنگی افراد اطلاع رسانی را آغاز نمود . اما به طور کلی پیشگیری و مقابله با ایدز نیاز به اطلاع رسانی وسیع ، آموزش در همه سطوح اجتماعی ، شناساندن راههای انتقال و رفتارهای پرخطر به جوانان و ایجاد آمادگی در آنان برای پیشگیری از این بیماری دارد.

برخلاف گستردگی آموزشهای پیشگیری از ایدز در جامعه اغلب مبتلایان جدید به این بیماری بدلیل باورهای غلط ، ناآگاهی از راههای انتقال و عدم اطلاع از روشهای پیشگیری در دام این بیماری مهلک گرفتار آمده اند.

در سالهای اخیر در کشوردر جهت اطلاع رسانی ، آموزش و شناساندن بیماری ایدز به جامعه تلاشهای زیادی انجام شده اما هنوز جامعه با نا آگاهیهای وسیع پیرامون این بیماری مواجه است.آنچه امروز در خصوص این بیماری در کشورمان ملاحظه می کنیم نتیجه عدم ناآگاهی افراد است و اینکه مبتلایان تنها به خاطر ناآگاهی به این بیماری دچار می شوند . آگاهی که می بایست از طریق رسانه ،مدرسه و دانشگاه به مردم ارائه می شد . اما این اقدام با بی تفاوتی انجام نشد .

عضو کمیسیون بهداشت . پزشک عمومی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82178

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =