۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۱:۵۱

به نظر می‌رسد که هسته آهنی زمین در یک طرف ذوب می‌شود و در طرف دیگر زمین دوباره منجمد می‌شود. این فرایند به طور دایم ادامه دارد و صد میلیون سال طول می‌کشد تا این چرخه دوباره از اول شروع شود

بهنوش خرم‌روز: زمین درون خود هسته آهنی عظیمی دارد که در واقع پوسته و هر آن‌چه ما روی زمین می‌بینیم،‌ از جمله  خود ما،‌ روی آن سوار هستیم. به نظر می‌رسد که این هسته بزرگ آهنی آن ‌قدرها هم آرام و بی‌حرکت نیست. در واقع محققین می‌گویند هسته آهنی درون زمین به طور مداوم در حال بازسازی و چرخش است.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، چند ماه پیش مارک مونرو از محققین فرانسه اعلام کرده که هسته آهنی درون زمین از یک طرف ذوب می‌شود و در طرف دیگر دوباره به حالت جامد در می‌آید. در واقع به گفته وی، ‌هسته آهنی زمین در نیمکره شرقی ذوب می‌شود و در آن طرف در نیمکره غربی منجمد می‌شود. بدین ترتیب کمربندی از ذوب و انجماد یا تخریب و بازسازی درون زمین شکل می‌گیرد.

شاید این کمربند بتواند اختلاف شدت و نوع زلزله‌های نیمکره‌های شرقی و غربی زمین را توضیح بدهد. فکر می‌کنید چه‌قدر طول بکشد تا هسته زمین به طور کامل این فرایند را طی کند؟ به گفته محققین این فرایند چرخه‌های صد میلیون ساله دارد. به همین دلیل هم فناوری امروز ما امکان بررسی مقیاس زمانی این فرایند را هنوز ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 81684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =