در پی انتشار مصاحبه‌ای درباره دو پرونده مفتوحه در واردات کاغذ روزنامه، توضیحا اعلام می‌شود جزییات تخلف مزبور پیش از این از سوی سایر مطبوعات منتشر شده و پرونده جدیدی درباره واردات کاغذ تشکیل نشده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته جاری، مصاحبه ای از محمد سلطانی فر، معاون امور مطبوعات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رفع کمبود کاغذ روزنامه منتشر شد. (اینجا) در آن مصاحبه درباره پرونده واردات کاغذ توسط دو واردکننده، عنوان شده بود این دو شخص مجهول الهویه، 24 میلیون یورو برای واردات دریافت کرده اند.

لازم به توضیح است پرونده واردات عنوان شده در مصاحبه، پیش از این و در تاریخ 16 تیرماه امسال از سوی روزنامه شرق در گزارشی با عنوان "کوچه ۲۲ میلیون یورویی" منتشر شده است.

در این گزارش عنوان شده: "اولي 14 ميليون يورو ارز گرفته است و دومي 8.8 ميليون يورو. اين 22.8 ميليون يورو، دريافتي دو شرکت واردکننده کاغذ، دو برابر مجموع ارز دريافتي 20 شرکت ديگر واردکننده کاغذ است و البته يک تفاوت اساسي با آنها دارد؛ هيچ کس در بازار کاغذ کساني را که دو برابر همه بازار، ارز براي واردات کاغذ روزنامه گرفته اند، نمي شناسد. 22 ميليون يورو ارز دولتي براي واردات بيش از 30 هزار تُن کاغذ؛ کاغذي که خبري از آن نيست... هانا تجارت پرليت و خدمات پشتيباني صنعت ساحل پرشيا، دو شرکتي هستند که بيشترين ارز را براي واردات کاغذ روزنامه دريافت کرده اند... در اولي فردي به نام حميدرضا جان محمدي، رئيس و عضو هيئت مديره است و فردي به نام فرهاد بي طمع خميران نايب رئيس و در دومي فرهاد بي طمع رئيس هيئت مديره است و حميدرضا جان محمدي، نايب مديرعامل و نايب رئيس هيئت مديره. "

در این گزارش عنوان شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان عامل اصلی تحویل ارز به این اشخاص بوده است: "بانک مرکزي منکر ارتباط اين افراد با بانک است. تلاش ما براي يافتن کسي که هويت اين افراد را در بانک مرکزي شناسايي کند ناکام ماند و اين بانک تاکيد دارد تخصيص ارز فقط با اراده و دستور وزارت صنعت به واردکنندگان ممکن است و بانک مرکزي هيچ نقشي در تعيين ارزبگيران نداشته است."

چاپخانه و کاغذ روزنامه

همچنین پس از انتشار این گزارش و در تاریخ 9 مردادماه امسال روزنامه شرق در گزارشی دیگری با عنوان "۱۳۰ میلیون دلار فساد گلاسه‌ای" نوشته است"مديرکل دفتر امور اقتصادي و سياست هاي تجاري وزارت صمت، در صورت جلسه اي که رونوشت آن در اختيار 15 شخص و مرجع مختلف قرار گرفته، وجود تخلفاتي در زمينه اظهار خلاف گمرکي تاييد شده است."

در بخش دیگری از گزارش فوق عنوان شده: "نامه (دیگر) دفتر صنايع شيميايي و سلولزي وزارت صمت خطاب به گمرک نشان مي دهد شايعاتي که درباره واردات اجناسي به غير از کاغذ گلاسه با سوءاستفاده از معافيت هاي گمرکي و مالياتي و برخورداري از ارز مبادله اي وجود دارد، تا چه حد جدي و درست است... کاغذ و مقواي گلاسه وارد کشور نشده و به جاي آن محصولات ديگري وارد شده که نه تنها معاف از ماليات نبوده اند و ارز مبادله اي هم نبايد مي گرفته اند بلکه تعرفه وارداتي بالايي هم داشته اند. اين يعني عده معدودي از واردکنندگان دانه درشت در اين مدت ميلياردها تومان از حق بيت المال را به جيب زده اند."

از آن جایی که در متن مصاحبه اخیر با معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبر از "24 میلیون یورو تخلف ارزی در واردات کاغذ" عنوان شده بود، توضیحا اعلام می دارد پرونده مزبور، همان مورد واردات کاغذ است که جزییات آن در تیرماه و مردادماه امسال توسط روزنامه شرق منتشر شده بود و پرونده جدیدی در این زمینه وجود ندارد.

لازم به ذکر است تکرار پرونده مزبور به دلیل بررسی علت کمبود اخیر کاغذ در بازار بوده و از سوی خبرنگار به عنوان پس زمینه خبر بیان شده است و محتوای اصلی مصاحبه با تاکید بر رفع موانع دسترسی به کاغذ مناسب با ارز دولتی از سوی معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و وی از همراهی وزارت صمت در رفع مشکلات کاغذ مطبوعات گفته و اینکه تا قبل از ورود کمیته مخصوص پیگیری وضعیت کاغذ و هماهنگی با وزارت صمت در واردات کاغذ، مشکلاتی وجود داشت که اکنون رفع شده است.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =