کمیته مشترکی از سوی بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌ها و وزارت اقتصاد، گزارشی از موجودی حساب ذخیره ارزی به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه داده است.

محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با اعلام این خبر و تاکید بر اینکه گزارش مذکور محرمانه است، از اعلام رقم دقیق این موجودی خودداری کرد.

گزیده گفت‌وگوی وی با ایلنا را در ادامه می‌خوانید:

* سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از موجودی حساب ذخیره ارزی به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه داده بود که موجودی این حساب را مثبت نشان می‌داد اما محل مناقشه شد. پس از آن مرکز پژوهش‌های مجلس با ارزیابی میزان تعهدات مالی دولت و کسر آن از موجودی حساب ذخیره ارزی، طی گزارشی اعلام کرد که موجودی این حساب منفی است. از آنجا که این گزارش نیز مورد تایید برخی مسئولان دولتی نبود، کمیته مشترکی از سوی کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تشکیل شد تا گزارشی از موجودی حساب ذخیره ارزی تهیه کند.

* سیاست دولت در اعلام موجودی حساب ذخیره ارزی ، سیاست یک بام و دو هوا است. هرگاه دولت قصد برداشت از حساب ذخیره ارزی را داشته باشد، موجودی این حساب را مثبت نشان می‌دهد. اما هرگاه مجلس مصوبه‌ای برای برداشت از حساب ذخیره ارزی داشته باشد، دولت میزان تعهداتش را از موجودی این حساب کم می‌کند و موجودی آن را منفی جلوه می‌دهد تا بهانه‌ای برای عدم اجرای مصوبات مجلس داشته باشد.

* باید تعریف واحدی برای اعلام موجودی حساب ذخیره ارزی وجود داشته باشد. اتخاذ چنین سیاست یک بام و دو هوایی، به نفع دولت نیست.

* اگرچه نمی‌توانم میزان موجودی حساب ذخیره ارزی را به دلیل محرمانه بودن آن اعلام کنم اما در این حساب آنقدر موجودی وجود دارد که دولت بتواند به اجرای قانون برداشت دومیلیاردی از حساب ذخیره ارزی برای توسعه حمل و نقل شهری بپردازد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =