«موجودی حساب ذخیره ارزی به زودی اعلام می‌شود». این وعده‎ای است که محمود احمدی‎نژاد در نشست تلویزیونی خود در 19 خردادماه88 ، اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین، از آن تاریخ تا کنون یعنی طی یکسال گذشته هیچ آمار مشخصی در مورد موجودی این حساب اعلام نشده است.

این در حالی است که نمایندگان مجلس در آستانه بررسی لایحه بودجه 89 به رئیس جمهور تذکر دادند که بی‎اطلاعی مجلس از موجودی دقیق این حساب، آنها را در تصویب این قانون دچار دردسر خواهد کرد. چرا که نمی‎داند موجودی حساب ذخیره ارزی چقدر است تا متناسب با آن قانون تصویب کنند. اگرچه در آن زمان دولت سکوت اختیار کرد اما هم اکنون که با الزام برای اجرای برخی قوانین مصوب مجلس روبروست، اعلام می‏کند که توانایی اجرای آنها را ندارد.

محمدرضا میرتاج‎الدینی معاون پارلمانی رئیس‎جمهور، پس از ابلاغ قانون برداشت 2 میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی و عمومی شهرها، بی‏آنکه دلیلی بیاورد از عدم توانایی دولت در اجرای این قانون سخن گفت. سکوت وی را محمدرضا خباز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شکست و گفت که به دلیل خالی بودن حساب ذخیره ارزی است که دولت نمی‎تواند این قانون را اجرایی کند. از سوی دیگر کاظم دلخوش نایب رئیس کمیسیون اقتصادی اعلام کرد که موجودی حساب ذخیره ارزی برای پرداخت به مترو کافی است. به گفته وی، 2 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی موجود هست، زیرا قیمت نفت در ماه‎های اخیر همچنین در سال‏های گذشته رشد چشمگیری داشته است. مضاف بر اینکه اگر موجودی حساب ذخیره ارزی برای اجرای قانونی کافی نباشد، قطعا وزیران و نمایندگان دولت در هنگام تصویب مصوبات این موضوع را اعلام می‎کنند در حالی که در هنگام تصویب مصوبه مربوط به مترو یا مصوبات دیگر در زمینه برداشت از حساب ذخیره ارزی چنین موضوعی مطرح نشد.

اظهار نظر متفاوت این دو نماینده ناشی از بی‎اطلاعی مجلس از موجودی حساب ذخیره ارزی است که تا کنون گزارش مشخصی از سوی دولت در اینباره به آنها ارائه نشده است. با این حال موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه که بیش از دیگر کمیسیون‎ها در ارتباط با بانک مرکزی و گزارشات آن است، دیروز از موجود 6 تا 7 میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی خبر داد.

وی در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی که اجرای قانون پرداخت تسهیلات از حساب ذخیره ازری به مترو را به تشکیل صندوق توسعه ملی موکول کرده بود، به مهر گفت: ما در برنامه پنجم توسعه تصویب کردیم که حساب ذخیره ارزی کماکان باقی می ماند و 20 درصد از فروش نفت و میعانات گازی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می شود که به بخش خصوصی و تعاونی تعلق می گیرد. پس ربط دادن عدم اجرای مصوبه مجلس در خصوص مترو تهران به تاسیس صندوق توسعه ملی خیلی بی ربط و نا به جا است.

ثروتی اظهاراتی از این دست را در مخالفت دولت با اجرای مصوبه مجلس در تامین اعتبار مترو ریشه یابی کرد و افزود: اگر دولت نخواهد قانون مذکور را اجرا کند به طور قطع مجلس با مسئولان مربوطه از جمله رئیس بانک مرکزی برخورد خواهد کرد، زیرا جدای از تخلف دولت در عدم ابلاغ مصوبه مجلس، حال که رئیس مجلس این قانون را ابلاغ کرده است دولت باید آن را اجرایی کند. در صورت عدم اجرای قانون تامین اعتبار متروی تهران ما وزیران مربوطه را استیضاح می کنیم.

رئیس جمهور سال گذشته گفته بود که موجودی این حساب در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار دارد ولی فعلاً از من رقم نخواهید، البته این رقم را به زودی اعلام خواهیم کرد. این در حالی است که احمدی نژاد امکان پاسخگو نبودن به این مساله را نیز در همان برنامه تلوزیونی برای خود فراهم آورد و گفت: هیچ کشوری ذخایر ارزی خود را به طور دقیق اعلام نمی‌کند خصوصاً ما که نباید الان اعلام کنیم چون دشمن به دنبال بلوکه کردن آن است. گفت‎وگوی وی با مجری ان برنامه نهایتا به آنجا ختم شد که وی موجودی حساب ذخیره ارزی را بالاترین میزان عنوان کرد و از رئیس کل بانک مرکزی خواست که این رقم را اعلام کند. اما به گفته ارسلان فتحی‎پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس محمود بهمنی تا کنون هیچ گزارشی در اینباره به مجلس ارائه نداده است.

رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری درباره موجودی حساب ذخیره ارزی و دلایل عدم اعلام موجودی آن طی دو سال اخیر، اواخر خردادماه امسال گفت: حساب و کتاب حساب ذخیره ارزی و ورودی‌ها و خروجی‎های آن کاملا مشخص است اما به هر حال موجودی این حساب افزایش داشته است.

اما خبرگزاری فارس یک هفته پیش در گزارشی اعلام کرد که ذخایر بین المللی کشور که شامل موجودی حساب ذخیره ارزی و ذخایر بین المللی بانک مرکزی است، در 9 ماهه سال 88 با افت بیش از 9 میلیارد دلاری مواجه شده است. بر اساس این گزارش، خالص حساب سرمایه نیز در 9 ماهه سال گذشته به میزان 12 میلیارد و 619 میلیون دلار منفی شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =