۰ نفر
۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۱

رهبران عرب این روزها مهمان عروس خاورمیانه هستند تا شاید بتوانند اتحاد نداشته را به رخ اسرائیل بکشند

سارا معصومی : لبنان ، این روزها میزبان رهبرانی از جهان عرب است. رهبرانی که به بیروت می آیند و با دیدار با مقام های این کشور تلاش می کنند اتحاد خود را با عروس خاورمیانه به رخ اسرائیل بکشند . لبنان روزهای سختی را پشت سر می گذارد . روزهای تلاش اسرائیل برای تفرقه افکنی میان حزب الله لبنان و خاندان حریری و البته سایه جنگ برای چندمین بار بر سر دولت این کشور هم سنگینی می کند . همزمان با حضور رهبران عرب در لبنان ، ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل نیز در واشنگتن در گوش مقام های کشور میزبان زمزمه کرد که این بار اگر جنگی میان حزب الله لبنان و اسرائیل اتفاق بیفتد، این اداره جات دولتی لبنان هستند که هدف موشک های اسرائیلی قرار می گیرند . در اینچنین شرایطی است که اعراب سعی می کنند با حضور در بیروت اتحاد خود را با بازمانده سعد حریری که این روزها بر مسند نخست وزیری تکیه زده است ، نشان دهند . لبنان همزمان در چند ماه گذشته بر حجم رابطه های دیپلماتیک خود با سوریه افزوده است و سعد حریری با در دست گرفتن دستان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در مقابل دوربین خبرنگاران تمام تلاش خود را به کار گرفت تا از جنگ اجتناب کند .

رئیس جمهوری سوریه ، پادشاه عربستان و امیر قطر روزهای یکسانی را برای حضور در بیروت انتخاب کردند . همزمانی که بی شک نه بی دلیل است و نه تصادفی. رهبران عرب در ماه اکتبر در لیبی دور هم جمع می شوند و این بار حضور سه رهبر عرب در بیروت پیش از این نشست حائز اهمیت است . بشار اسد پیش از این نیز یک بار به لبنان سفر کرده بود اما از سفر جدید او بوی تازه ای به مشام می رسد . بسیاری از تحلیل گران مسائل خاورمیانه امیدوارند که این بار سفر بشار در لبنان بتواند فصل الختام ناراحتی ها میان دو همسایه باشد. دادگاه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری اخیرا انگشت اتهام خود را به سمت حزب الله لبنان نشانه رفته است و بسیاری ادعا می کنند که رابطه نزدیک میان حزب الله لبنان و سوریه می تواند بر روابط تازه جان گرفته دو کشور تاثیرگذار باشد .

اما سفر ملک عبدالله به لبنان هم در شرایطی که خالد مشعل رهبر حماس از نبود رهبری واحد در جهان عرب سخن می گوید و اخبار منتشر شده حاکی از دیدارهای مخفیانه مقام های اسرائیلی به ریاض است ، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . عربستان این بار در قامت میانجی ظاهر شده است و گفته می شود که پادشاه این کشور قرار است ترتیب ملاقات مقام های مصری با خاندان اسد را بدهند . ملک عبدالله پادشاه عربستان به چهار کشور عربی سفر می کند و عنوان آماده سازی بستر لازم برای نشست اعراب در لیبی را به این دور از سفرهای خود داده است . برخی تحلیل گران ادعا می کنند که سفر پادشاه عربستان به کشورهای عربی به ویژه لبنان با این هدف است که خود را محوری اصلی و مهم در خصوص روابط کشورهای عربی نشان دهد.

سخنرانی های سید حسن نصرالله دابیر کل حزب الله لبنان در خصوص عدم دخالت این گروه در ترور رفیق حریری ، بیم آغاز ناآرامی های جدید در لبنان را افزایش داده است و گفته می شود که پادشاه عربستان با حضور در بیروت قصد دارد به نوعی با همراهی بشار اسد از تنش حاکم بر لبنان بکاهد .
مهمان دیگر لبنانی ها در این روز ها شیخ حمد بن خلیفة آل ثانی، امیر قطر است . منابع موثق از احتمال برگزاری نشست چهار جانبه با حضور میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان، بشاراسد، پادشاه عربستان و امیر قطر در لبنان خبر می دهند .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =