مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: تولید پلاکت با کیفیت و بدون لکوسیت برای بیماران نیازمند و تجهیز استان‌های مختلف به دستگاه‌های آفرزیس برای تولید این فرآورده مهم خونی مهمترین اولویت امسال سازمان انتقال خون است.

به گزارش فارس:

حسن ابوالقاسمی افزود: سازمان انتقال خون یک برنامه استراتژیک دارد که برنامه‌های سالانه آن نیز مطابق این برنامه استراتژیک تنظیم می شود، بر اساس این برنامه مهمترین اولویت این سازمان در سال جاری تولید پلاکت‌های با کیفیت و بدون لکوسیت کردن این فرآورده مهم خونی است و تلاش می‌کنیم تکنولوژی‌های پیشرفته مورد نیاز برای این کار را وارد کشور کنیم و در شهرستان‌های مختلف کشور مستقر کنیم.

وی ادامه داد: پلاکت یکی از فرآورده‌های مهم خون است که برای گروه زیادی از بیماران مانند افرادی که دچار نقص مادرزادی هستند، بیماران تحت شیمی درمانی، افراد دچار بیماری های مغز استخوان، بیمارانی که پیوند خون کرده اند و حتی بیماران تصادفی ضروری است و خارج کردن لکوسیت از این فرآورده خونی به میزان بسیار زیادی کیفیت این محصول را بالا می‌برد و زندگی این افراد را بهبود می‌بخشد به طوری که با وجود هزینه سنگین این کار به علت صرفه جویی در مصرف پلاکت و بهبود کیفی زندگی بیماران ، مقرون به صرفه هست.

وی اضافه کرد: یکی از روش‌های بدون لکوسیت کردن پلاکت استفاده از دستگاه‌های آفرزیس است که امیدواریم امسال بتوانیم با استفاده از اعتبارات استانی سازمان انتقال خون دستگاه های آفرزیس را برای بهبود کیفیت پلاکت ها در استانهای مختلف کشور خریداری و راه اندازی کنیم.

وظیفه اصلی پلاکت در خون، انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی است که این عمل با چسبیدن پلاکتها به همدیگر و ترشح مواد دخیل در انعقاد خون انجام می شود. حذف لکوسیت از پلاکت به میزان زیادی باعث بهبود عملکرد پلاکت و ارتقای کیفیت زندگی بیماران نیازمند به این فرآورده خونی می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79509

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =