روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: خبرهایی که از بازار ارز و طلا می‌رسد، از رشد پیوسته قیمت این دو کالای کمیاب حکایت دارد. همهمه این خبرها هولناک است، اما خود واقعیت اقتصادی، این همه هولناک نیست، بلکه اساسا هولناک نیست.

زیرا:

۱- دولت ایران، برخلاف بیشتر دولت‌های جهان، میزان ذخایر طلای کشور را اعلام نمی‌کند، اما معلوم است که مجموع ذخایر ارز و طلای ایران بیش از ۱۱۵ میلیارد دلار است، یعنی اینکه ذخیره طلای ایران احتمالا در ردیف ۱۵ یا ۱۶ جهانی است. ذخیره طلا اساسا برای نوسان‌گیری اقتصادی و چاره روز تنگ یا محافظت از تعهداتی مانند اوراق قرضه یا معادل‌های ایرانی آن است. البته طلا آنگاه می‌تواند چنین نقشی برعهده گیرد که دولت با سازوکارهای شبه‌کوپنی، مانند ماه‌های اخیر، حراجش نکند. پس دولت هنوز ابزار موثری برای مدیریت ارز و طلا در اختیار دارد.

حال و هوای امروز بازار طلا فروشان

۲- طلا، به‌جز در مواقعی که بازارها ملتهب می‌شوند، کالایی معمولی و مانند همه کالاهای دیگر است. قیمتش هم به این علت بالاست که کل طلایی که بشر تاکنون استحصال کرده و یافت شده است، فقط حدود ۱۸۸ هزار تن است. اگر ارزش طلای تجمیع‌شده در طول تاریخ بشر را با توجه به ارزش فعلی اونس طلا به دلار تبدیل کنیم، رقمی در حدود ۵/ ۷ هزار میلیارد دلار خواهد شد. به عبارت دیگر ارزش کل طلایی که بشر در ۱۰ هزار سال گردآوری کرده است چیزی در حدود ارزش تولید۵ ماه اقتصاد آمریکا‌ یا تولید ۹ ماه اقتصاد چین در سال گذشته میلادی است. ارزش کل طلای ایران معادل ۸ روز تولید ناخالص داخلی است! قیمت چنین کالایی قاعدتا نباید بتواند اقتصاد ایران را متزلزل بکند و نمی‌کند؛ بلکه آن چیزی که موجب تزلزل شده است و می‌شود، علامتی است که طلا می‌دهد. هجوم به سوی طلا یعنی پیش‌بینی روزگار آشفته آینده. طلا کار خود را کرده است و حالا نوبت دولت است که کار خود را بکند.

۳- ارزهای خارجی هم وضع مشابهی دارند. قیمت دلار و فزونی و کاستی آن در واقع مساله و مشکل تولید‌کنندگان و بازرگانان است، نه مصرف‌کنندگان. التهابی که در ماه‌های اخیر ایران را در برگرفته و غنی و فقیر را روانه بازار ارز کرده، از جنس همان هجوم به بازار طلاست. قاعده اقتصادی که تاکنون در همه جای جهان هم عمل کرده، این است که تولید‌کننده و تاجر برای رساندن کالا به دست مصرف‌کننده رقابت کنند. مصرف‌کننده از تولید‌کننده و تاجر نمی‌پرسد هزینه تولید و تجارتشان چقدر است و آن را با دلار چند تومانی تولید کرده است، بلکه از آنها کالاهایی ارزان و مرغوب می‌خواهد. یکی می‌تواند با دلار ۱۰ هزار تومانی و بیشتر به این نیاز مصرف‌کننده پاسخ دهد و دیگری با دلار ۴۲۰۰ تومانی و کمتر هم نمی‌تواند. اینکه امروزه تولید‌کننده و تاجر ایرانی توانایی تامین نیاز مصرف‌کننده را ندارد، به قیمت ارز ربطی ندارد، بلکه حاصل ناکارآمدی است. دولت تا درآمدها و ذخایری داشت، به تولید‌کننده و تاجر (با تقدیم ارز ارزان) و به مصرف‌کننده (با قیمت‌گذاری) سوبسید داد ولی حالا که با تهدید تحریم‌ها روبه‌رو است دیگر نمی‌تواند و نباید چنین کند و ناکارآمدی‌ها خودشان را نشان داده‌اند. در واقع صنعتگران و تاجران ایرانی تازه شده‌اند مانند همتایانشان در کشورهای دیگر و ناگزیر شده‌اند با واقعیت منابع کمیاب روبه‌رو شوند.

۴- در این روزگار کمیابی شدید ارز و طلا، کار دولت فقط آزادسازی است. هر کس با فروش کالا و خدمات خود به پول خارجی دست می‌یابد، اختیار قیمتش هم دست خودش است. دولت هم درآمدهای ارزی از محل فروش نفت دارد که مجبور نیست آن را با سوبسید به دیگران بدهد. فعلا که اوضاع نابسامان است دولت فقط باید مراقب پاره‌ای اقلام مصرفی اساسی و دارو و درمان باشد و منابع و امکاناتش را صرف مهار قیمت لاستیک و سفرهای توریستی و امثال آن نکند.

۵- بخش اعظم جهش ارزی، حاصل حبس تصنعی نرخ ارز در گذشته است که حالا فنرش در رفته، بخش دیگر هم که در اصل رفتار میمون بازار است، تخلیه نقدینگی و جبران خطای دولت در زمینه خلق پول و افزایش نقدینگی است که هر دو اقتصاد را به سوی شفافیت و سلامتی بیشتر سوق می‌دهند. پس آقای رئیس‌جمهور از آنچه رخ داده نهراسید، از توصیه‌های معطوف به مداخله و حمایت دولت بترسید که فرصت تاریخی اصلاح اقتصادی را از شما خواهد گرفت.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    17 2
    این توصبه ها طاهرا" بسیار جالب به نظر میرسند ولی دارای دید بشدت یکسویه اقتصادی میباشند چقدر خوب بود اگر اثرات این بحران بر جامعه را هم مانند اقتصاد در نطر میگرفت. همواره عالم، عاقل نیست عالمی عاقل است که توانایی تجمیع تمامی عوامل موثر در یک فرآیند یا پیشامد را داشته باشد و متاسفانه عالمان غیر عاقل بسیار خطرناکتر از جاهلان هستند دولت توانایی مدیریت جامعه را از دست داده است و حاکمیت از پشتوانه اعتماد قاطبه مردم برخوردار نیست وقتی که ترامپ میگوید که بدون پیش شرط با ایران مذاکره میکند وقتیکه میکویند روی پل هستیم همه و همه بیانگر این است که وضعیت بشدت بحرانی است
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    10 2
    واقعا که
  • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    18 2
    خدايي همه چيزمان به همه چيزمان مي ايد خوب در اين صورت تحليل روزنامه اقتصادي كشور هم همين مي شود
  • بی نام A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    26 1
    سخنرانی انتخاباتی روحانی در خرداد 1392: آقایانی که کشور را به این روز انداخته اید، دیگر مردم شما را نمی خواهند آیا آقای روحانی هنوز هم به این شعار انتخاباتی ایمان دارند یا بازهم با وعده و وعید و ... میخواهند فرصت سوزی کنند بدون شرح
  • بی نام A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    22 1
    دولت ها می بایست به اندازه پولی که تولید کرده اند ذخایر ارز و طلا داشته باشند. حالا در ایران اگر موازنه رعایت نشده مقصر مردم نیستند.
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 7
    مقاله خوبه ممنون ولی به اقشار بدون کار و با درآمد کم و ثابت خیلی فشار غیر منطقی خواهد آمد که باید با یارانه مستقیم جبرانش کرد؛ مثلا همان یارانه نقدی و سهمیه بندی بنزین که دولت روحانی آن را رد می کنند و حاضر نیستند اشتباه خود را بپذیرند....
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    23 2
    همین اقتصاد دانها رو داریم که فاتحه اقتصاد مملکت خونده شده. فرصت طلایی؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 5
    خیلی دردناک هست و خواهد بود ولی کاملا درست
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    15 2
    از این توصیه بیشتر از بقیه باید ترسید .
  • بی نام RO ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    22 1
    و ایران تنها کشوری است که کنترلی روی قیمت کالاها ندارد و اقتصاددانانی دارد که از سر خامی و بی تجربگی در پرتیراژترین روزنامه های اقتصادی اینطور قلم می زنند انگار که خودشان در این کشور نمی روند بقالی سر کوچه.
  • ناشناس IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    18 2
    فرصت طلائی برای چه کسانی است؟ دنیای اقتصاد فقط نماینده دلالان و رانت خواران است وگرنه چرا می نویسد "قیمت دلار و فزونی و کاستی آن در واقع مساله و مشکل تولید‌کنندگان و بازرگانان است، نه مصرف‌کنندگان."؟ این جمله با کجای علم اقتصاد می خواند؟ آیا طی چند ده سال گذشته با بالا رفتن قیمت ارزهای خارجی وضعیت اقتصاد کشور بهتر شده است؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      13 1
      يه علت گرون شدن مسكن همين روزنامه دنياي اقتصاد بود كه همش قيمت هاي غيرواقعي رو درج مي كرد. آخرم به هدفش رسيد.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    26 0
    واقعا از داشتن چنین تحلیل گران اقتصادیست که تن آدم میلرزه ،افزایش قیمت ارز دغدغه تولیدکنندگان هست و ربطی به مصرف کننده ندارد؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      8 0
      ايشون از اقتصاددانان با هوش هستند گويا.. ما رو بگو كه فكر ميكنيم متخصصين سر كار هستند
  • بی نام US ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    16 0
    گردانندگان دنیای اقتصاد احتمالاً در بازار ارز حضور فعالی دارند یا حتی انقدری از این نوسان ها به جیب زده اند که دم از آزادسازی قیمت می زنن. برام عجیبه روزنامه ای که سرتاپاش وابسته به دولته چطوری ب مردم که می رسه می گه قیمت هارو آزاد کنید؟؟؟
  • هادی IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    21 1
    به نظرم نویسنده این متن همسایه آقای جهانگیری باشه که در خونه شون دلار 4200 تومانی دارند دلش خوشه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 20
    احسنت.يک کلام حرف حساب در اين آشفته بازار.بسيار عالي
  • حسین پور A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    17 3
    یکی از ضعیف ترین تحلیلهایی بود که تاکنون خوانده بودم نویسنده روزنامه اقتصاد یا اقتصاددان نیست یا خدای نکرده از کسی پول گرفته که وضع بحرانی را آرام جلوه دهد گرانی قیمت ارز ابتدا تاثیر مستقیم روی قیمت کالاهای وارداتی میگذارد اما در ادامه، تمامی کالاها و خدماتی را که بطور غیرمستقیم وابسته به ارز است و حتی نیست را بصورت زنجیره ای تحت تاثیر قرار میدهد. ابتدا اجناس الکترونیکی و برقی و... گران میشود و در ادامه به بهانه های مختلف به نرخ تاکسی و لبنیات و ... میرسد در کشوری که زیرساختهای اطلاعاتی و نظارتی در حوزه اقتصاد بسیار ضعیف است، دولت توانایی نظارت بر قیمت کالاهای مصرفی را نخواهد داشت. اینکه چند درصد از یک کالا یا خدمات، وابسته به نرخ ارز است را نهادی محاسبه و نظارت نمیکند.
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    20 0
    بحث قیمت طلا و سکه نیست بحث قدرت خرید مردم هست که به شکل عجیبی تو این 5 ماهه کاهش پیدا کرده
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    15 0
    خدا رو هزار مرتبه شکر جدیدا همه اقتصاد دان شده اند
  • محسن A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    2 19
    مقاله وزین و جالبی بود. ایکاش خبرآنلاین بجای درج مطالب نشریاتی مثل کیهان، فضای بیشتری را به مطالب نشریاتی مثل دنیای اقتصاد اختصاص می داد.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      5 2
      بیشتر اقتصاد دان های ایران جهت دار صحبت می کنند و دنیای اقتصاد پایگاه مهمی برای آنان است.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    10 0
    خخخخههه
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      6 0
      س با اين حساب چرا همه چي را گران كردن وقتي هم ميپرسي چرا گران است ميگن دلار گران شده
  • بی نام FI ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    19 0
    چقدر هم موشکافانه و علمی ... فقط یه سوالی که من از دنیای اقتصاد دارم اینکه اگه یارانه کاغذ و کوپن دولتی شما قطع بشه آیا واقعا توان چاپ شدن دارین یا نه؟ عصاره یا نه؟ نمی‌خواد درباره گردش پول و طلا در کائنات صحبت کنیم. آی" کائنات اقتصاد"
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    18 0
    طرف خیلی شیک از بعضی جریان های سوداگری دفاع کرده است. برعکس دولت باید با قدرت وارد شود و همه چیز را تحت کنترل دربیاورد مثلا لاستیک گران شود بعد حمل و نقل گران می شود و بعد...............
  • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    5 0
    حبس تصنعی نرخ ارز رفتار میمون بازار فنرش در رفته از توصیه‌های معطوف به مداخله و حمایت دولت بترسید ...
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 0
    باشه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 0
    کی گفته
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 1
    واقعا
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 1
    بی خیال