در کنفرانس جهانی ایدز که روز گذشته به پایان رسید،شرکت کنندگان کشورهای ثروتمند را به اختصاص بودجه بیش‌تر برای مبارزه با ایدز و فراهم آوردن دارو برای تعداد بیش‌تری از مبتلایان به این بیماری در جهان تشویق کردند.

از مهم‌ترین بحث‌ها تلاش برای تامین بودجه صندوق جهانی مبارزه با ایدز، مالاریا و سل است که حمایت زیادی از برنامه‌های ایدز در سطح جهان انجام می‌دهد.
قرار است جلسه دیگری نیز در ماه اکتبر برگزار شود تا در مورد وضعیت مالی این صندوق در سه سال آینده تصمیم گیری شود. در حال حاضر نگرانی‌های زیادی وجود دارد که بودجه مقرر این صندوق که معادل با 20 میلیارد دلار است تامین نشود.
نیسی اسین مدیر سازمان توسعه همکاری‌های بین‌المللی در کانادا در این باره گفت: اکنون زمان درستی برای کاهش بودجه اختصاص داده شده برای مبارزه با ایدز نیست. با این کار سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تا زمان حال در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند و ما به کشورهایی که نسبت به این برنامه‌ها امید پیدا کرده اند خیانت خواهیم کرد.
میشل کازاچکین مدیر اجرایی و صندوق جهانی گفت: من قبلا هم گفته‌ام که اگر توجه جهانی نسبت به ایدز کاهش پیدا کند، تمام پیشرفت‌های صورت گرفته تا زمان حال بی‌تاثیر می‌شود.
در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان در حال گذر از بحران اقتصادی هستند و به همین دلیل تمایل برای اختصاص بودجه به برنامه‌های مبارزه و پیشگیری از ایدز کاهش پیدا کرده است.
اما به اعتقاد کارشناسان تصمیم گیری در این مورد به هیچ وجه جنبه اقتصادی ندارد. با این موضوع باید با درایت و دید سیاسی دیده شود، به این معنا که باید اولویت‌ها را در نظر گرفت و بر اساس آن اقدام به تصمیم گیری کرد.
در برنامه‌هایی که توسط صندوق جهانی پیاده سازی شده بود درمان‌های antiretroviral برای 2.5 میلیون نفر تا پایان سال 2009 تامین شده است.
استین و دیگر فعالان در این زمینه معتقدند کاهش بودجه می‌تواند مشکلات بسیاری برای کشورهای فقیر خصوصا کشورهای آفریقایی به همراه داشته باشد.
در کنفرانس اخیر میزان تلاش کشورهای 13 کشور ثروتمند در راه مبارزه با ایدز مورد بررسی قرار گرفت. در این کنفرانس مشخص شد کشور اتریش که میزبان این کنفرانس نیز بود بدترین عملکرد را در میان دیگر کشورها داشته است و از زمان آغاز به کارش در سال 2002 برای مبارزه با ایدز فقط 1.1 میلیون دلار بودجه برای این امر اختصاص داده است.
هفته پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تعداد افرادی که نیاز به داروهای حیاتی ایدز دارند در طی سال گذشته افزایش چشم گیری داشته و با افزایش 1.2 میلیون نفری به عدد 5.2 میلیون نفر رسیده است.
در بین سال‌های 2003 تا 2010 تعداد بیمارانی که داروهای نجات بخش antiretroviral را دریافت کرده‌اند نزدیک به 12 برابر شده است.
در کنفرانس‌های قبلی قرار بود تا سال 2010 دسترسی به داروهای ایدز برای بیماران در سطح جهان تامین شود، اما با این وجود هنوز به این وعده عمل نشده و به نظر می‌رسد تا چند سال دیگر هم امید چندانی به تحقق آن نیست.
کاهش تعداد مرگ و میر بر اثر ایدز
اگرچه هنوز هم دسترسی به دارو در بسیاری از کشورهای جهان وضعیت ایده‌آلی ندارد، اما با این وجود پیشرفت‌های خوبی در راه مبارزه با ایدز انجام شده است. در کنفرانس اخیر اعلام شد تعداد مرگ و میره بر اثر ایدز در طی چند سال گذشته رو به کاهش وبده است، به طوری که در سال 2008 تعداد مرگ و میرها نزدیک به 100 مورد کم‌تر از سال 2007 بوده است.
در سال 2008 تعداد مبتلایان به ایدز نزدیک به 33.4 میلیون نفر ، تعداد افرادی که به تازگی مبتلا شده بودند 2.7 میلیون نفر تعداد مرگ و میرها نیز 2 میلیون نفر بود.
در سال 2007 ، 33.2. میلیون نفر به ایدز مبتلا بودند، تعداد افرادی که جدیدا مبتلا شده بودند 2.5 میلیون نفر بود و تعداد مرگ و میر 2.1 میلیون نفر بود.
در حال حاضر به ازای هر دو نفری که به دلیل ابتلا به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند، 5 مورد ابتلای جدید به این بیماری وجود دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 78619

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =