«تئاتر درمانی» را در شیراز توسعه می دهیم

«خبرجنوب» نوشت: فرهنگ همواره به عنوان یکی از ارکان اساسی جوامع مختلف مطرح بوده و هست، کشور و شهر ما آن هم شهری که در حوزه علمی و ادبی شهرت دارد و عنوان پایتخت فرهنگی کشور را یدک می کشد نیز از این امر مستثنی نیست.

توجه به موضوع فرهنگ با روي كار آمدن شوراي پنجم بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفت چرا كه شوراي پنجم با شعار فرهنگ و انسان محوري پا به عرصه مديريت شهر گذاشت، اما پس از آغاز فعاليت اين شورا در عمل در بودجه امسال شهرداري شاهد كاهش بودجه اين حوزه به كمتر از يك چهارم اعتبارات سال قبل بوديم البته چند روز قبل مقيمي رییس كميسيون تلفيق شوراي شهر به اين نكته اشاره كرد كه سال گذشته گرچه بودجه بيش از بودجه مصوب امسال بود اما تنها كمتر از يك چهارم آن محقق شد.
وي با طرح اين موضوع كه قصد شورا از تصويب اين بودجه در حوزه فرهنگ اين بوده كه تحقق آن دور از دسترس نباشد به استدلال اين موضوع پرداخت، اما معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري شيراز در گفت وگوي اختصاصي با «خبرجنوب» از اختصاص نيمي از بودجه امسال حوزه فرهنگي شهرداري تنها براي پرداخت حقوق كاركنان اين حوزه خبر داد و گفت: كاهش بودجه به طور قطع بر فعاليت هاي فرهنگي شهرداري تاثيرگذار است در حالي كه متاسفانه ما تعداد زيادي نيروي اضافه در اين حوزه داريم و در گذشته تعداد زيادي نيرو در اين حوزه استخدام شده اند به گونه اي كه نيمي از 30 ميليارد تومان بودجه حوزه فرهنگي و اجتماعي شهرداري در سال جاري تنها براي پرداخت حقوق بيش از 320 نيروي اين حوزه هزينه مي شود.
ابراهيم گشتاسبي راد افزود: هزينه اين تعداد نيرو خود براي اين حوزه سنگين است البته در اين رابطه به دنبال اخراج هيچ كدام از نيروها نيستيم بلكه به دنبال استفاده بهينه از نيروها هستيم و بايد اين نكته را نيز مدنظر داشته باشيم كه اين بودجه در صورتي تخصيص مي يابد كه محقق شود.
رییس سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري شيراز با اشاره به چينش سازماني اين حوزه و نوع فعاليت هاي حوزه فرهنگي و اجتماعي شهرداري، گفت: يكي از فعاليت هاي ما در حوزه اجتماعي، فعال كردن خيرين است كه تاكنون در اين زمينه شاهد اجراي برخي فعاليت ها از جمله راه اندازي سراهاي فرهنگ مهرباني و مركز كارآفريني زنان خودسرپرست در كوشك ميدان بوديم. در كنار آن با توجه به اينكه در زمينه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي تاكنون گام هاي خوبي برداشته نشده است، فعاليت در اين زمينه كار زيادي دارد. البته برنامه ريزي هايي را انجام داديم و نياز به كار بيشتري در حوزه پيشگيري داريم.
وي با اشاره به ظرفيت هاي گردشگري شهر شيراز افزود: در اين زمينه تاكنون تعداد زيادي از خانه هاي بافت تاريخي و فرهنگي شهر تملك شده و در اختيار حوزه گردشگري قرار گرفته كه يكي از اين اماكن نيز به پژوهشكده بافت تاريخي و مركز شيرازشناسي تبديل شده، اين در حالي است كه تا كنون كار مطالعاتي مناسبي در حوزه گردشگري شيراز انجام نشده و در اين زمينه در حال انجام يك كار مطالعاتي با همكاري دانشگاه اصفهان هستيم كه هنوز تكميل نشده است.
معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري شيراز گفت: يكي از فعاليت هاي ما كه مي تواند در حوزه فرهنگي بسيار اثرگذار باشد ايجاد بسترهايي براي فعاليت هنرمندان است. معتقديم اگر بتوانيم فضاي مناسبي براي هنرمندان ايجاد كنيم اين امر مي تواند در توسعه فرهنگي و هنري شهر اثرگذار باشد.
وي اظهار داشت: در اين خصوص نوع نگاه و برخورد ما با حوزه فرهنگي و هنري در قالب رويدادمحوري و بسترسازي مناسب براي فعاليت فعالان است و به همين منظور تلاش كرده ايم فضاهايي را در اختيار آنان قراردهيم. در اين زمينه به دنبال ايجاد خانه هنرمندان شهر هستيم.
گشتاسبي راد افزود: به همين منظور هم اكنون با تفاهم نامه اي كه با خانه تئاتر داشتيم برخي فضاهاي فرهنگسراها را در اختيار هنرمندان قرار داديم و درخصوص توانمندسازي شهروندان از طريق فعاليت هاي هنري به دنبال اجراي سايكودرام (تئاتر درماني) در شهر هستيم و از آن حمايت مي كنيم.
وي با اشاره به حمايت بخش فرهنگي شهرداري از كتاب هايي كه در حوزه تاريخ و فرهنگ شهر شيراز انتشار يافته است، اضافه كرد: يكي ديگر از فعاليت هاي ما در حوزه فرهنگي، توجه به بخش ورزشي و تربيت بدني است كه تاكنون نيز تعداد زيادي زمين چمن مصنوعي و سالن ورزشي در شهر ايجاد شده كه برخي از آنها در حاشيه شهر قرار دارد و در ارتقاي سلامت مردم، نشاط عمومي و پركردن اوقات فراغت مردم اين بخش هاي شهر تاثير زيادي دارد. البته هنوز در بخش تامين و نگهداري اين پروژه ها مشكلاتي داريم.
معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري شيراز ادامه داد: در حوزه اجتماعي شهر، اولين كار ما تهيه اطلسي از آسيب هاي اجتماعي و گرفتن معدل مناطق مختلف در اين زمينه است.
وي با اشاره به انجام مطالعات اجتماعي درخصوص تهيه اطلس اجتماعي شهر گفت: يكي ديگر از اقدامات ما در حوزه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، ايجاد سراهاي محله، رويكرد محله محوري و استفاده از تجربيات بزرگان و ريش سفيدان محل است كه در همين ارتباط به دنبال ايجاد اين اماكن در بيش از 100 نقطه شهر هستيم.
گشتاسبي راد افزود: توسعه كارآفريني در محله ها يكي ديگر از برنامه هاي ما در حوزه اجتماعي شهر است چرا كه معتقديم اگر بتوانيم در جامعه شغل ايجاد كنيم با اين كار جلوي بسياري از مشكلات اجتماعي را گرفته ايم كه در اين رابطه نيز با كمك خيرين كارآفرين مي توانيم كارهاي خوبي انجام دهيم.
وي گفت: متاسفانه يكي از مواردي كه در شهر مغفول مانده، توجه و حمايت از سالمندان است كه در اين زمينه نيز تمامي سالمندان شهر شناسايي شده و يكسري از طرح هاي حمايتي را براي آنان به اجرا درخواهيم آورد.
گشتاسبي راد افزود: توانمندسازي آسيب ديدگان اجتماعي و بازگشت آن ها به زندگي سالم يكي ديگر از دغدغه هاي ماست كه براي بهبود يافتگان اين حوزه نيز برنامه هايي داريم.
وي حمايت از كودكان كار و توانمندسازي آن ها را از اولويت هاي ديگر اين حوزه برشمرد و گفت: با توجه به افزايش آمار طلاق به عنوان يكي از آسيب هاي اجتماعي اثرگذار در آينده شهر با همكاري بهزيستي قرار شده اين سازمان براي انجام مشاوره هاي قبل از طلاق، ساختماني را درنظر بگيرد و ما نيز برخي تجهيزات آن را آماده كنيم. البته با توجه به اينكه برخي به دليل بالابودن هزينه مشاوره از خدمات مشاوره اي استفاده نمي كنند سعي داريم اين خدمات را به حاشيه شهر ببريم و در خانه هاي محلات با استفاده از دانشجويان دوره هاي كارشناسي ارشد و دكترا، نسبت به ارائه خدمات به اين دسته از شهروندان نيز اقدام كنيم.
گشتاسبي راد تصريح كرد: يكي ديگر از مباحثي كه ما در گردشگري شهر به دنبال آن هستيم شناساندن بهتر اماكن و فضاهاي تاريخي شهر است و به همين منظور از اين پس شاهد اجراي برنامه هاي خاص ملي و بين المللي در اطراف اين گونه بناها هستيم كه نمونه آن برگزاري مسابقات پاركور از ورزش هاي نوين و جذاب بود كه چندي قبل در كنار ارگ كريمخاني برگزار گرديد. ما فعاليت هاي هنري، ورزشي و اجتماعي خود را به محلات قديمي شهر خواهيم برد تا با توجه به جذابيت اين برنامه ها در شناساندن ساختمان ها و اماكن قديمي شهر نيز گامي بلند برداريم.
معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري شيراز از فعاليت 12 دستگاه اتوبوس گردشگري در شهر و حمايت از موزه هاي شخصي به عنوان برخي از فعاليت هاي شهرداري در حوزه حمايت از آثار ميراثي و گردشگري ياد كرد و افزود: در حال حاضر 22 فرهنگسرا در شيراز فعاليت دارند و چند فرهنگسراي بزرگ مقياس نيز در حال ساخت است كه برخي تا بيش از 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارند و براي تكميل تمامي پروژه هاي فرهنگي و ورزشي شهرداري، 5/7 ميليارد تومان مورد نياز است كه اميدواريم با تخصيص اين بودجه تا پايان سال كل اين پروژه ها را به اتمام برسانيم.
گشتاسبي راد با اشاره به تخصصي شدن فرهنگسراهاي شهرداري در آينده نزديك، گفت: با توجه به نوع ساخت فرهنگسراها در گذشته به نظر مي رسد يكي از مواردي كه در ذهن مجريان اين فرهنگسراها بوده، بحث تجاري سازي است و يكي از مواردي كه ما در اين رابطه در نظر داريم بحث كارآفريني است به گونه اي كه با حضور هنرمندان در فرهنگسراها هم به اقتصاد آن ها كمك شود و هم هنرشان را حفظ كنيم.
وي افزود: يكي ديگر از پروژه هايي كه ما به جد به دنبال اجراي آن هستيم ساخت مركز تئاتر شهر است و در حال حاضر نيز با توجه به آنكه در برخي نقاط جنوب و شرق شهر سينما نداريم در كنار پارك بعثت فضايي را براي ايجاد پرديس سينمايي و يك سالن تئاتر در نظر داريم كه در انتظار حضور سرمايه گذار براي اجراي اين پروژه هستيم.
گشتاسبي راد در خصوص فعاليت موازي چندين دستگاه در حوزه فرهنگي و اجتماعي و هم پوشاني برخي از برنامه هاي فرهنگي در اين زمينه گفت: در حال حاضر ما با تمامي ادارات، ‌نهادها و دستگاه هاي مختلف همكاري خوبي داريم و در حوزه هنري نيز انتظار داريم اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و ساير نهادها همكاري بيشتري با ما داشته باشند. مردم ما شادي هاي سالم را دوست دارند البته احتمال دارد در اين مسير خطاهايي نيز صورت گيرد و كساني حتي نا خواسته از اين فضا سوء استفاده كنند كه البته بايد مطابق قانون با آن ها رفتار كرد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا در شيراز امكان ايجاد مديريت واحد فرهنگي وجود دارد يا خير؟ نيز گفت: اجراي مديريت واحد فرهنگي بسيار سخت است چرا كه در اجراي مباحث فرهنگي بايد به صورت منطقي و آرام آرام به توافق برسيم و در حالي كه گاه يك موسيقي و تئاتر خوب مي تواند نشاط اجتماعي ايجاد كند متاسفانه گاه نوع ديدگاه ما سياسي مي شود كه اين آفت است و بايد از سياست زدگي فرهنگي و هنر جلوگيري كنيم. بيشتر هنرمندان نيز با اين كار مخالف هستند كه هنر در جهتي حركت كند كه خود تبديل به يك آسيب شود .
گشتاسبي راد ادامه داد: جا دارد دستگاه هاي متولي فرهنگ و هنر در عرض هم حركت نكنند. نبايد در جهت عيب جويي از يكديگر حركت كنيم و اميدواريم استانداري كمك كند تا در شوراي فرهنگ عمومي به يك سياستگذاري هماهنگ براي فعاليت دستگاه هاي فرهنگي دست يابيم .
وي در خصوص برنامه هاي روز شيراز امسال نيز گفت: اميدواريم در سال هاي آينده شاهد اجراي برنامه و رويدادهاي ملي و بين المللي بسياري در شهر باشيم كه در همين راستا براي هفته شيراز سال آينده 2 برنامه را مد نظر داريم كه يكي برگزاري جشنواره «بهار نمايش شيراز» است كه در سطح ملي برگزار مي شود و ديگري جشنواره «آواها و نواها» براي شناساندن موسيقي محلي و شاعران شيرازي است .
در كنار آن نيز جشنواره ادبي سعدي را در زمينه داستان كوتاه برگزار خواهيم كرد كه پوستر جشنواره هاي «بهار نمايش شيراز» و «آواها و نواها» چند روز قبل رونمايي شد .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =