نماینده هماهنگ کننده کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در امور ایدز گفت: طبق روش‌های تخمینی علمی، ایران دارای 80 تا 83 هزار نفر مبتلا به ویروس ایدز است.

خبرگزاری فارس نوشت:

 

فرداد درودی امروز در پروژه آموزشی آرمان‌های توسعه هزاره که در محل سازمان دفاع از قربانیان خشونت برگزار شد، اظهار داشت: تعهدی جهانی در جهت ارتقای دستیابی به خدمات پیشگیری از HIV، درمان، مراقبت و حمایت از بیماران ‌آن وجود دارد.

وی گفت: مبتلایان شناسایی شده به HIV در ایران تا اول فروردین سال 89 بر طبق آمار رسمی بالغ بر 20 هزار و 975 نفر بود که 2 هزار و 307 نفر مبتلا به بیماری ایدز شده‌اند و 3 هزار و 634 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

درودی به آمار 310 هزار نفری مبتلایان به HIV در خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد و افزود: تعداد موارد جدید عفونت HIV در این منطقه بالغ بر 35 هزار نفر بوده و تعداد موارد جدید عفونت نیز 4 هزار و 600 نفر است و در نهایت تعداد موارد مرگ ناشی از ایدز نیز بالغ بر 20 هزار نفر در خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال 2008 اعلام شده است.

وی به برخی از آخرین دستاوردهای ایران در پاسخ به همه‌گیری HIV از جمله بخشنامه رئیس قوه قضائیه به دادگاه‌های سراسر کشور و تهیه راهنما و بروشور در زمینه HIV برای رسانه‌های همگانی اشاره کرد و گفت: بیمه درمانی برای افراد مبتلا به HIV و حمایت‌های روانی و اجتماعی این افراد از دیگر دستاوردهای ایران در زمینه پیشگیری از ایدز است.

نماینده هماهنگ کننده کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در امور ایدز در ایران اظهار داشت: استراتژی نخست برنامه‌های ایران در زمینه HIV بر مبنای آموزش و اطلاع‌رسانی به آحاد جامعه است و به ترتیب می‌توان به دانشجویان، داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، دانش‌آموزان، سربازان و جوانان خارج از مدارس اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت HIV در جهان در روند 8 ساله کنونی حاکی از کاهش 17 درصدی در ابتلای موارد جدید به این عفونت است، گفت: بیشترین میزان کاهش در منطقه زیر صحرای آفریقا مشاهده شده است.  درودی افزود: در حال حاضر نسبت به گذشته تعداد افراد بیشتری مبتلا به HIV در جهان زندگی می‌کنند و خوشبختانه مرگ‌های ناشی از ایدز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه درمان با داروهای ضد ویروس، طول عمر افرادی که با HIV زندگی می‌کنند را افزایش داده است، گفت: در حال حاضر وضعیت اپیدمی جهانی در حال تغییر است و برنامه‌های پیشگیری از HIV نیز نیاز به تحول و تکامل دارد.

نماینده هماهنگ کننده کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در ایران در زمینه ایدز به آمار 33 میلیون و 400 هزار نفری مبتلایان به HIV در جهان بر طبق آخرین آمار جهانی اشاره کرد و افزود: از این تعداد 31 میلیون و 300 هزار مبتلا از گروه بالغان، 15 میلیون و 700 هزار نفر زنان و 2 میلیون 100 هزار نفر کودکان کمتر از 15 سال است.

وی گفت: مرگ ناشی از ایدز در سال 2008 بالغ بر 2 میلیون نفر بوده است که بالغان سهمی برابر یک میلیون و 700 هزار نفر و کودکان کمتر از 15 سال نیز رقم 280 هزار نفری را از آن خود کرده‌اند.

درودی اظهار داشت: آمار جدید ابتلا به HIV در سال 2008 رقم کلی 2 میلیون و 700 هزار نفر را دربرمی‌گیرد که بالغ بر 2 میلیون و 300 هزار نفر را به خود اختصاص داده و 430 هزار کودک کمتر از 15 سال نیز از جمله آمار جدید مبتلایان به HIV در جهان به حساب می‌آیند.

وی به راه‌های انتقال HIV در ایران طبق آخرین آمارهای رسمی به ترتیب 70.5 درصد به موارد اعتیاد تزریقی، 17.9 درصد انتقال آمیزشی و 1.7 درصد انتقال از طریق مادر اشاره کرد و گفت: اولویت‌های دسترسی همگانی به آموزش‌ها در زمینه HIV باید در کاهش انتقال جنسی HIV، پیشگیری از مرگ مادران و پیشگیری انتقال HIV مادر به نوزادان و در نهایت حذف قوانین، سیاست‌ها و اعمال تنبیهی "کیفری " و تبعیض که مانع از پاسخ مؤثر به ایدز می‌شود مورد توجه قرار گیرد.

درودی به 10 استراتژی برنامه کشوری برای کنترل عفونت HIV در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش و اطلاع‌رسانی، تأمین سلامت خون، مشاوره و آزمایش داوطلبانه، کاهش آسیب، پیشگیری، مراقبت و درمان بیماری‌های آمیزشی، ترویج سلامت جنسی، مشاوره، مراقبت و درمان مبتلایان به HIV و خانواده آنها، حمایت، برقراری اعزام مراقبت اپیدمیولوژیک و مدیریت داده‌ها و در نهایت تقویت زیرساخت‌های لازم از مهمترین استراتژی‌های کشوری برای کنترل عفونت HIV و ایدز در ایران محسوب می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76788

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =