طی 20 سال گذشته اکثر این جنگل‌ها و اراضی به دلیل چرای بیش از حد دام و یا سوزانده شدن توسط روستاییان بومی برای کشت و کار از بین رفته‌اند.

ایسنا نوشت:

دپارتمان حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌های آمازون در برزیل و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، در گزارشی مشترک اعلام کردند که در پی وقوع توفان‌های فصلی نیم میلیارد درخت از سال 2005 میلادی تا‌کنون در این منطقه حفاظت شده، تخریب شده است.

  داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که 20 درصد از درختان و گونه‌های گیاهی جزو درختان کمیاب و در معرض خطر انقراض بوده‌اند.

«جف چمبرز» ـ یکی از محققان این پروژه ـ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز، گفت: آمازون هم اکنون هم با معضل جنگل‌زدایی و قطع درختان مواجه است و وقوع این توفان‌های خانمان‌برانداز بر سرعت ‌نابودی این عرصه سبز زمین سرعت ‌بخشیده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که علت وقوع این توفان‌ها تغییرات ناخوشایند اقلیمی است.

وی خاطر‌نشان کرد: نابودی این درختان تنها باعث انتشار بیشتر کربن و گازهای گلخانه‌ای به داخل جو می‌شود؛ چرا که درختان آمازون همانند یک تصفیه خانه و ریه زمین فعالیت می‌کنند.

 براساس گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ـ IUCN ـ طی 20 سال گذشته اکثر این جنگل‌ها و اراضی به دلیل چرای بیش از حد دام و یا سوزانده شدن توسط روستاییان بومی برای کشت و کار از بین رفته‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =