رازهای نامکشوف بناهای تاریخی اصفهان/ نقشه گردشگری استان

شهری که گنبدهای فیروزه‌ایش تا دل آسمان آبی قد برافراشته است این روزها گردشگران را به چالش فرا می‌خواند تا رازهای نامکشوف سال‌های سال آن را کشف کنند، از حمام تاریخی شیخ‌بهایی که آب آن تنها با یک شمع گرم می‌شده است و هنوز کسی راز روشن ماندن دایمی شآن را به طور قطعی کشف نکرده است تا منارجنبان.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان اصفهان بی بدیل است، از  تپه‌های «سیلک» در کاشان که هفت هزار و 500 سال تمدن تاریخی را  به تصویر کشیده است تا غار «قلعه بزی» در مبارکه که با بقایای اسکلت‌های انسانی 42 هزار ساله ما را به اعماق تاریخ جهان می‌برد، رازهایی از انسان‌های اولیه تا زمان تشکیل تمدن انسانی را در پیش چشم گردشگران قرار می‌دهد، جایی که نصف‌جهانی تنها در اصفهانش پنهان است و نیمی دیگر از جهان را در دل پهناور شهرستان های خود جای داده است.

اصفهان، شهری که گنبدهای فیروزه‌ایش تا دل آسمان آبی قد برافراشته است این روزها گردشگران را به چالش فرا می‌خواند تا رازهای نامکشوف سال‌های سال آن را کشف کنند، از حمام تاریخی شیخ‌بهایی که آب آن تنها با یک شمع گرم می‌شده است و هنوز کسی راز روشن ماندن دایمی شآن را به طور قطعی کشف نکرده است تا منارجنبانی که با تکان خوردن یک مناره، مناره دیگرش همره با ساختمان ان تکان می‌خورد.

در این گزارش با مشهورترین آثار و بناهای تاریخی اصفهان به اختصار آشنا می‌شویم:

میدان نقش جهان: میدان امام اصفهان مشهور به نقش جهان مشهور است و دومین میدان بزرگ جهان محسوب می‌شود.

نکته جالب اینکه در این میدان این است که چهار بنا شامل بازار بزرگ اصفهان در شمال، مسجد امام (ره) در جنوب، مسجد شیخ لطف الله در شرق و عمارت تاریخی عالی قاپو در غرب این میدان با ایهامی جالب در واقع تعادل میان زندگی دنیایی و معنوی را به تصویر کشیده است.

برای دسترسی به میدان نقش جهان بهتر است حداقل یک نیم روز وقت بگذارید چراکه علاوه بر بناهای چهارسوی میدان که باید برای دیدن دقیق آن وقت بگذارید زیبایی طبیعی میدان بی بدیل است و شاید تمایل داشته باشید ساعتی را تنها با نشستن در این میدان زیبا سپری کنید، میدانی که هیچ بنایی از چهارسو آن را محصور نگرده است و خط افق ان از هر سمت وسویی تنها به آسمان آبی می‌رسد و شاید همین امر این میدان را در دنیا منحصر به فرد ساخته است و حس آرامش بی بدیلی در مخاطب برمی‌انگیزد.

میدان نقش جهان از طریق میدان امام حسین (ع)، خیابان سپه و یا خیابان استانداری، کوچه پشت مطبخ و یا گذر سعدی قابل دسترسی است

مسجد شیخ‌ لطف‌‌الله: این مسجد متعلق به عهد صفوی درشرق میدان نقش جهان و روبروی کاخ عالی قاپو قرار داردو به زنان دربار اختصاص داشته است.

معروف است که راهرویی زیرزمینی از عمارت عالی قاپو تا این مسجد امتداد داشته است و زنان برای رفت و آمد به این مسجد از این دالان استفاده می کرده‌اند که گویی اکنون مسدود شده است.

تمایز این مسجد با دیگر مساجد شهر اصفهان رنگ متفاوت کاشیکاری‌های آن است و کاشی کاری‌های معرق و مقرنس‌های بسیار ظریف در محراب مسجد شیخ‌ لطف‌الله یکی از شاهکارهای بی نظیر معماری محسوب می شود.نداشتن مناره و حیاط ورودی این مسجد از دیگر جنبه‌های تمایز آن با دیگر مساجد اصفهان است.

مسجد جامع عباسی: این مسجد مربوط به عهد صفوی در جنوب میدان نقش قرار دارد اوج یک هزار سال مسجد سازی در ایران را به تصویر کشیده است.

یکی از شگفتی های معماری این مسجد آن است که اگر فردی زیر سقف گنبدی یکی از شبستان های جنوبی آن بایستد و یک اسکناس را تکان دهد صدای موردنظر با شدت تقویت شده و به گوش همه می رسد، موضوعی که به طور معمول توسط راهنمایان گردشگری در این مکان انجام می‌شود و چشمان متعجب گردشگران خارجی را به زیبایی‌های دیدنی این مسجد اضافه می‌کند!

نقل است که تا مدت‌ها بر سر تعیین قبله دقیق این مسجد اختلاف وجود داشت تا اینکه شیخ بهایی دانشمند مشهور زمان عهد صفوی که طومار هوشمندانه تقسیم آب زاینده‌رود از اوست و حرم بزرگ رضوی را نیز طراحی کرده است با روشی دقیق توانست قبله مسجد را پیدا کرده و به اختلاف ها پایان دهد.

عمارت عالی قاپو:

این عمارت در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد و در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بوده است.
عالی قاپو ‌نمونه ‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است که دارای اتاق موسیقیی ویژه‌ای است، در این اتاق صداها درست شبیه استادیوهای تخصصی امروزی به شکل طبیعی و بدون انعکاس به گوش افراد می رسد.

تزئینات خارجی این بنا در لچکها (قسمتهای هلالی در بالای هر ورودی) به وسیله کاشی هفت رنگ و تزئینات و خطوط اسلیمی است و تزئینات داخلی آن شامل نقوش زیبای گل و بته و شکارگاه و حیوانات و پرندگان بر روی گچ (لایه چینی) و یا مینیاتورهای تصویری ایرانی و خارجی است.

مدرسه و مسجد چهارباغ: این مدرسه که به نامهای مدرسه سلطانی و مدرسه مادرشاه نیز شناخته می‌شود آخرین بنای باشکوه عهد صفوی است که برای تدریس و تعلیم طلاب علوم دینی ساخته شد و در خیابان چهارباغ عباسی اصفهان قرار دارد.
گنبد این مسجد ازنظر تناسب معماری و زیبایی بعد از مسجد شیخ لطف الله قرار دارد و درب زیبای این بنا که با طلا و نقره تزیین شده شاهکاری از صنایع ظریفه است که نظیر ندارد.

همچنین در این مدرسه انواع مختلف کاشیکاری مانند کاشی هفت رنگ، معرق، گره چینی، پیلی و معقلی را در خود جای داده و در حقیقت موزه کاشی‌کاری اصفهان است.

این مدرسه در خیابان چهارباغ عباسی اصفهان در جوار خیابان آمادگاه قرار دارد و تنها روزهای خاصی از سال از جمله در ایام عید نوروز برای بازدید عمومی باز است.

پل جویی: این پل که در فاصله پل خواجو تا میدان فردوسی قرار دارد،‌ به اشتباه به پل چوبی و جوبی نیز شهرت داشته است. پل جویی راه اختصاصی برای رفت‌وآمد دو کاخ در اصفهان به‌نام‌های هفت‌دست و کوشک آیینه‌خانه بوده است و به دلیل اینکه بر روی این پل جوی آبی روان بوده است آن را پل جویی نامیدند.

برج شش گوشه وسط پل با چشمه‌های آب جاری فرح بخش حال امیران، اشراف، مهمانان و سفیرانی بود که به حضور شاه شرفیاب می‌شدند و در قسمت غربی این پل آب رودخانه به صورت دریاچه‌ای درمی‌آمد به همین لحاظ به آن «پل دریاچه» نیز می‌گفتند.

کلیسای تاریخی وانک اصفهان: ارامنه بعد از کوچ بزرگ از جلفا به دستور شاه عباس به اصفهان آورده شدند و از بدو ورود شروع به ساختن محل زندگی کردند و در وهله اول کلیساها را بنا کردند که «وانک» نخستین کلیسای بنا شده توسط آنها بوده است.

این کلیسا که در محله جلفای اصفهان قرار دارد بزرگ‌ترین کانون علم و مذهب ارامنه ارتدوکس ایران محسوب می‌شود.

قدمت تاریخی این کلیسا و حفظ آن در طول قرن های متمادی نشانه‌ای از هم زیستی ادیان مختلف در اصفهان در کنار یکدیگر است.

این کلیسا در خیابان نظر میانی، کوچه کلیسای وانک قرار دارد.

کلیسای مریم: کلیسای مریم مقدس دومین کلیسای قدیمی شهر اصفهان است و در سال 1613 میلادی در زمان حکومت صفویه توسط یکی از تاجران آن دوران به نام «آوِدیک باباکیان» ساخته شده است، مجموعه کلیسای هاکوپ و مریم مقدس، یکی از آثار ملی ایران است.

بر دیوارهای داخلی ساختمان کلیسا که با گچ پوشانده شده است نقاشی¬‌هایی با موضوعاتی از کتاب مقدس به تصویر کشیده شده است و مجاورت ضلع جنوبی بنا هم نمازخانه کوچکی به نام استپانوس قرار دارد.

کلیسای هاکوپ که به کلیسای یعقوب مقدس نیز شهرت دارد قدیمی‌ترین کلیسای شهر اصفهان است. در سال ۱۶۱۳ میلادی در اطراف این کلیسا، ساختمان کلیسای مریم مقدس را ساخته‌اند و در حال حاضر کلیسای هاکوپ در داخل کلیسای مریم مقدس و در ضلع شمالی آن قرار دارد.

آتشکده و کوه آتشگاه:

این آتشکده مربوط به دوران عیلامی‌ها بر فراز کوهی به همین نام و در خیابان اتشگاه قرار دارد که یادگاری از دوران باستان و قدیمی‌ترین مرکز تجمع انسان‌ها است، مشهور است چندین قرن نگهبانانی به طور دائم از آتش آن مراقبت می‌کردند تا خاموش نشود.

این آتشکده در میانه خیابان آتشگاه پیش از سه راهی درچه قرار دارد.

انگورستان ملک: از دیگر بناهای تاریخی اصفهان است که شیشه‌های هفت رنگ قجری آن موجب بازی نور بر دیوارهای ساختمان شده است و زیبایی این ساختمان تاریخی را که از سال ها پیش برای عزاداری امام حسین (ع) وقف شده به چشم گردشگران می‌کشاند.

نقشه گردشگری استان

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 765952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    0 0
    لعنت بر قاتلان زاینده رود