۰ نفر
۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶

ایرنا نوشت: رأی گیری برای انتخابات ریاست جمهوری مصر صبح امروز دوشنبه در 27 استان این کشور آغاز شد.

مقام های مصری ساعت شروع رای گیری را 9 صبح اعلام کرده اند و مصری ها در این کشور می توانند از دوشنبه تا چهارشنبه به مدت سه روز از ساعت 9 تا 21 به شعبه های رای گیری مراجعه کنند و آرا خود را در صندوق های رای بیندازند.
عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری کنونی مصر، در دقایق نخست رای گیری در یکی از شعبه ها حاضر شد و رای خود را در صندوق رای انداخت.

رای گیری از مصری های مقیم خارج برای انتخابات ریاست جمهوری در روزهای 16 ، 17 و 18 مارس (25، 26 و 27 اسفند 96) انجام شد.

«لاشین ابراهیم » رئیس هیات ملی انتخابات مصر شنبه گذشته گفت،13هزار و 687 حوزه رای گیری تحت نظارت 18هزار و 678 قاضی آماده رای گیری از مردم است و شمارش آرا در روز سوم رای گیری آغاز می شود.

وی افزود: انتخابات در استان سینای شمالی هم که از حدود یک ماه پیش عملیات نظامی ضد تروریست ها در آن آغاز شده است، برگزار می شود .
این نخستین انتخاباتی است که هیات ملی انتخابات مصر (نهاد مستقل) برگزار و بر آن نظارت می کند و همچنین نخستین بار در مصر است که انتخابات ریاست جمهوری در داخل ، در سه روز برگزار می شود زیرا در گذشته این انتخابات در داخل در دو روز و در خارج در سه روز برگزار می شد.

انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال 2018، سومین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور از سال 2011میلادی است و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری کنونی قصد دارد برای یک دوره چهارساله دیگر در پست رئیس جمهوری باقی بماند. پیش از او «محمد مرسی» رئیس جمهوری مصر بود که پیش از به پایان رسیدن دوران ریاست جمهوری اش با دخالت ارتش کنار گذاشته شد.

در این انتخابات تنها دو نامزد حضور دارند؛«موسی مصطفی موسی» رئیس حزب الغد با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری کنونی به رقابت می پردازد اما کارشناسان سیاسی می گویند موسی مصطفی هیچ شانسی برای پیروزی در این انتخابات ندارد و حتی برخی گفته اند او تا چند هفته پیش از نامزدی برای السیسی تبلیغ می کرد.

بر اساس قوانین مصر افراد بالای 18 سال حق رای دادن دارند و در نتیجه، بنا بر اعلام مقام های مصری ، در انتخابات پیش رو 59 ملیون و78 هزار و138 نفر واجد شرایط برای رای دادن اند.تنها در استان قاهره حدود هفت میلیون و 400هزار نفر واجد شرایط برای رای دادن اند.

برخی مخالفان دولت اعلام کرده اند در این انتخابات شرایط برای شرکت نامزدها به صورت آزادنه فراهم نشده است و در نتیجه انتخاباتی سالم و شفاف نمی تواند باشد و به همین دلیل آن را تحریم کرده اند. «حمدین صباحی » نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری از جمله شخصیت های مصری است که این انتخابات را نمایشی خنده آور و کاری بیهوده دانسته و خواستار تحریم آن از سوی مردم شده است.
مقام های مصری، از چند روز پیش ،تدابیر امنیتی را افزایش داده اند و شمار زیادی از نیروهای پلیس و ارتش امنیت حوزه های رای گیری را تامین می کنند.

تروریست ها روز شنبه گذشته با یک خودروی بمب گذاری شده، رئیس اداره امنیت شهر اسکندریه را هدف قرار دادند که در اثر آن دو نیروی پلیس کشته شده و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری کنونی مصر در هشتم ژوئن سال 2014 عهده دار پست ریاست جمهوری شد و در تاریخ هفتم ژوئن 2018 (17 خرداد 1397) دوران چهارساله ریاست جمهوری اش به پایان می رسد و بدین ترتیب رئیس جمهوری جدید باید از ماه ژوئن سال 2018 آغاز به کار کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 765357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =