در حالی که قرار است هفته آینده هجدهمین کنفرانس بین المللی ایدز در کشور ویتنام برگزار شود جامعه جهانی نسبت به روند مبارزه با این بیماری ابراز نگرانی کرده است.

در حال حاضر پیشگیری از انتقال بیماری ایدز به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در مبارزه با این بیماری مورد توجه کارشناسان قرار دارد.
این موضوع باید در ایران هم به طور جدی مورد توجه قرار گیرد،این در حالی است که طبق گفته وزیر بهداشت انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی به یکی از مهم‌ترین روش‌های انتقال در ایران تبدیل شده است.
به گفته مرضیه وحید دستجردی اکنون مهم‌ترین شیوه انتقال بیماری ایدز رابطه جنسی و خصوصا روسپی‌گری است. هر فرد روسپی می‌تواند سالانه بین 5 تا 10 نفر را به بیماری ایدز مبتلا کند. او معتقد است باید برای پیشگیری و درمان ایدز سرمایه گذاری‌های بیش‌تری صورت گیرد.
در سطح جهانی نیز نگرانی‌های زیادی در مورد تامین بودجه مورد نیاز برای مبارزه با ایدز وجود دارد. بحران اقتصادی که گریبان بسیاری از کشورهای جهان را گرفته است توجه به مبارزه بین‌المللی با ایدز را کاهش داده به طوری که کشورهای ثروتمند جهان به دلیل کمبود منابع مالی کمک‌های خود به مبارزه و درمان ایدز را کاهش داده‌اند.
به همین دلیل قرار است هفته آینده و در هجدهمین کنفرانس بین‌المللی ایدز در ویتنام در مورد مشکلات پیش رو در این مورد بحث و تبادل نظر شود.
بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت که یک بنیاد بشردوستانه را اداره می‌کند معتقد است برای مبارزه با این بیماری مشکلات زیادی وجود دارد. بسیاری از دولت‌ها از لحاظ بودجه با فشار زیادی رو‌ به‌رو هستند و این موضوع می‌تواند سلامت جهانی را خصوصا در مورد مقوله ایدز با خطر جدی روبه‌رو کند.
دکتر آنتونی فاوسی مدیر موسسه ملی عفونت و آلرژی آمریکا هم معتقد است بحران اقتصادی در بدترین زمان ممکن به وجود آمده و مبارزه با ایدز را تحت تاثیر قرار داده است.
تا کنون چه کارهایی انجام شده است
با وجود آن که در گذشته هم منابع مالی کافی در دسترس نبوده اما در مورد پیشگیری و درمان ایدز پیشرفت‌های قابل تحسینی در سطح جهان انجام شده است.
برای مثال اکنون 5 میلیون نفر در کشورهای فقیر در حال درمان بوده یا با اقدامات پیشگیرانه تلاش می‌شود از ابتلای آن‌ها به ایدز جلوگیری شود. این در حالی است که 6 سال پیش این تعداد فقط یک‌دهم این میزان بود.
هزینه‌ داروهای antiretroviral نیز که فرد مبتلا به ایدز باید تا آخر عمر خود مصرف کند از 15 هزار دلار برای هر نفر در سال 2001 به 120 دلار در سال جاری کاهش پیدا کرده است.
هم‌چنین ‌نرخ سرایت HIV در مقایسه با سال 2001 نزدیک به 17 درصد کاهش پیدا کرده‌ است.
اما هیچ‌کدام از این تلاش‌ها کافی نیست. هر زمانی که یک نفر تحت درمان قرار می‌گیرد دو یا سه نفر در حال ابتلا به این بیماری هستند.
تخمین زده می‌شود که هر سال 2.7 میلیون نفر به این ویروس آلوده می‌شوند.
دکتر جولیو منتانر از جامعه بین‌المللی ایدز هشدار داد که در صورتی که دولت‌ها کیفیت و خدمات ارائه شده به بیماران ایدزی را بهبود نبخشند عواقب جبران‌ ناپذیری گریبان مردم کشورهای جهان را خواهد گرفت. کاهش هزینه‌ها در این زمینه کمکی به کسری بودجه کشورها نخواهد کرد، چرا که آن‌ها مجبور می‌شوند چند سال بعد چند برابر این میزان را برای رویارویی با مشکلات جدید به وجود آمده صرف کنند.
وعده‌های عمل نشده
در سال 2006 سازمان ملل متعهد شده بود تا فرا رسیدن سال جاری دسترسی به پیشگیری، درمان و مراقبت از ایدز را در سطح جهانی فراهم کند، اما متاسفانه جامعه جهانی به این هدف مهم دست پیدا نکرد.
در سال 2009 تخمین زده شد که تا سال جاری بودجه مورد نیاز برای ایدز 25 میلیارد دلار خواهد بود که این رقم نزدیک به 11.3 میلیارد دلار بیش از چیزی است که اکنون در دسترس است.
دکتر پاول زیتز بنیانگذار و مدیر اجرایی اتحاد بین‌المللی ایدز معتقد است افزایش افراد مبتلا به بیماری ایدز و ثابت ماندن و حتی کاهش بودجه در مبارزه با پیشگیری از این بیماری می‌تواند جهان را با بحران جدیدی روبه رو کند که زندگی میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قرار خواهد داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76440

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =