۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۳

روزنامه واتیکان روز شنبه اعلام کرد احتمالا اثری جدید از کاراواجو در رم کشف شده اما تا انجام آزمایش‌های بیشتر نمی‌توان با قطعیت گفت این اثر متعلق به هنرمند ایتالیایی هست یا خیر.

به گزارش خبرآنلاین، خبر کشف اثر جدیدی از کاراواجو روی جلد اوسرواتوره رومانو روزنامه رسمی واتیکان منتشر شد. همزمان با چهارصدمین سالگرد مرگ این هنرمند این هفته در شهر رم کلیساها و گالری‌هایی که محل نگهداری آثار کاراواجو هستند بطور شبانه روزی پذیرای بازدیدکنندگان خواهند بود.

نقاشی جدید که احتمالا متعلق به کاراواجو است «شهادت سینت لارنس» نام دارد و متعلق به یکی از کلیساهای ژزوئیت‌ها در شهر رم است. این روزنامه اعلام نکرده روی تابلو نقاشی آزمایشی صورت گرفته یا خیر و اگر چنین کاری انجام شده توسط چه کسانی بوده است.

تصویری از این تابلو با عنوان «اثر جدید کاراواجو» روی جلد روزنامه چاپ شد و مردی را نشان می‌دهد که دهانش از استیصال باز است و در میان شعله‌های آتش دستش را دراز کرده است.

این روزنامه نوشت: «آزمایش‌های بعدی و بررسی‌های دقیق سبکی، تاریخی و نقادانه جواب قطعی را به ما خواهد داد.» در ادامه این مقاله که لیدیا سالویوچی اینسولرا مورخ هنری آن را نوشته است چنین آمده: «شکی نیست که این اثر از نظر سبکی بسیار کامل و برجسته است.»

کاراواجو در شهر ساحلی پورتو ارکوله در منطقه توسکان در سال 1610 در سن 39 سالگی درگذشت. او که نقاشی بسیار تاثیرگذار و مشهور بود زندگی شخصی بسیار نابسامانی داشت.

امسال سالگرد مرگ کاراواجو در ایتالیا با برنامه‌های مختلف گرامی داشته شده است. اوایل امسال نمایشگاه آثار او در رم بیش از نیم میلیون نفر بازدیدکننده داشت.

این هفته از غروب روز شنبه تا صبح روز یکشنبه مردم می‌توانند به گالری بورگیس بروند و شاهکارهای کاراواجو از جمله «دیوید و سر جلجتا» و «پسری با سبد میوه» را تماشا کنند. به مناسبت این برنامه چهار اثر دیگر کاراواجو نیز از دیگر موزه‌های ایتالیا قرض گرفته شده اند و در این گالری به نمایش درمی‌آیند.

سه کلیسای «سانتاماریا دل پوپولو»، «سینت آگوستینو» و «سینت لویی اهل فرانسه» در مرکز شهر رم نیز درهایشان را به روی عموم باز کرده‌اند. این کلیساها محل نگهداری چند اثر دیگر از کاراواجو از جمله تابلو «به صلیب کشیدن سینت پیتر» هستند.

در روزنامه واتیکان اشاره شده «شهادت سینت لارنس» ویژگی‌های سبکی معمول کاراواجو را دارد. مثلا زاویه دیدی که موضوع نقاشی را از آن می‌بینیم و سایه‌پردازی دراماتیک نقاشی. این گزارش همچنین بر تشابهات این نقاشی با دیگر آثار کاراواجو مثل حالت دست سینت لارنس و حرکت بدن او اشاره کرده است.

با این حال در این مقاله ذکر شده تاکنون هیچکس از سینت پیتر به عنوان موضوع نقاشی کاراواجو یاد نکرده است.

مائوریتزو مارینی، یکی از متخصصان آثار کاراواجو هم گفته سینت لارنس که در سال 258 میلادی در جریان اعدام‌های رمی‌ها در آتش سوزانده شد موضوع نقاشی کاراواجو نبوده است. مارینی همچنین می‌گوید تشابهات سبکی برای نتیجه‌گیری کافی نیست و جای شک باقی است، به دفعات خبر نقاشی جدید از کاراواجو منتشر شده، اما کمتر پیش آمده نتایج آزمایش‌ها این خبرها را تصدیق کند.

مارینی گفت:«در لحظاتی خاص مثل سالگرد مرگ کاراواجو عجیب نیست سر و کله تابلوهایی پیدا شود که گفته می‌شود متعلق به کاراواجو هستند.»

مارینی با توجه به زندگی حرفه‌ای کوتاه کاراواجو معتقد است تعداد آثار ناشناخته این هنرمند نباید زیاد باشد. البته بدون در نظر گرفتن پرتره‌های بسیار او. «اسناد نشان می‌دهد کاراواجو هنرمندی ماهر در کشیدن پرتره بوده، اما تاکنون ما فقط پنج تا شش پرتره متعلق به او را کشف کرده‌ایم.»

مرگ کاراواجو در هاله‌ای از ابهام است. محققان اخیرا اعلام کرده‌اند بقایای جسد کاراواجو را در شهر پورتو ارکوله کشف کرده‌اند و آزامیش کربن و DNA نشان می‌دهد این بقایا به احتمال بسیار بالا متعلق به خود کاراواجو است، اما درمورد دلیل مرگ این هنرمند اظهار نظری نکردند.

آسوشیتدپرس / 17 ژوئیه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76363

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =