وزیر بهداشت گفت: هر فرد روسپی می‌تواند 5 تا 10 نفر را در سال به ویروس ایدز مبتلا کند.

خبرگزاری فارس نوشت:

مرضیه وحید دستجردی در جمع معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به اینکه همیشه بهداشت مقدم بر درمان است اظهار داشت: 2.5درصد درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید صرف تکمیل خانه‌های بهداشت روستایی شود، همچنین سرکشی‌ها به این خانه‌ها باید مدون و منظم‌تر شود.

وحیددستجردی با بیان اینکه باید در زمینه بیماری‌های واگیر فعالیت‌های جدی انجام دهیم تصریح کرد: در حال حاضر مسئله تغییر بار بیماری‌ها در کشور وجود دارد که باید برای کاهش این بار سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم و معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها برای کاهش آن طراحی داشته باشند.

وحید دستجردی با بیان اینکه بهداشت موجود در دانشگاه‌ها و کشور باید عمق بیشتری پیدا کند، ادامه داد: در مورد بیماری‌ها از مهم‌ترین مسائل این است که وضعیت آینده خود را پیش‌بینی کنیم، وضع ما در حال حاضر بد نیست اما با توجه به اینکه می‌خواهیم سالم‌ترین کشور در منطقه در سال 1404 باشیم باید روند بسیاری از بیماری‌ها را کنترل کنیم. وی افزود: به عنوان مثال در 3 سال آینده باید مالاریای فالسی هاروم را حذف کنیم، همچنین سالک نیز باید از کشور ریشه‌کن شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: جای نگرانی است که موارد جدید سالک در کشور وجود دارد به طوری که50 درصد شهرستان‌ها و استان‌ها آلوده به لیشمانیوز هستند و در مناطقی که نوع احشایی آن وجود ندارد نوع جنسی آن مشکلاتی را ایجاد کرده است البته درست است که به خاطر مسائل مرزی این مشکلات وجود دارد اما باید هر چه سریعتر کنترل و ریشه‌کن شود.

وی در خصوص مسئله ایدز نیز در کشور خاطر نشان کرد: زمانی نگران انتقال ویروس ایدز از طریق خون بودیم اما در حال حاضر مسائل جنسی نگرانی ما را در این زمینه تشکیل می‌دهد چرا که یک sex worker (روسپی)‌ می‌تواند در سال 5 تا 10 نفر را به ویروس ایدز مبتلا کند و متأسفانه این گروه در سراسر کشور پراکنده‌اند لذا باید با آموزش و آگاهی به جوانان این موضوع را نیز کنترل کنیم البته این آگاهی‌ها باید به صورت موردی شروع شود.

وحید‌دستجردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقرار پزشک خانواده که اولویت اصلی این وزارتخانه است، گفت: در حال حاضر 22.5 میلیون نفر تحت پوشش این طرح هستند البته ضعف‌هایی هم داریم که باعث شده مردم رضایت کامل را نداشته باشند.

وزیر بهداشت یادآور شد: متأسفانه در سرکشی‌های انجام شده به خانه‌های بهداشت برخی از این خانه‌ها بسته بودند و برخی دیگر بهداشتی نبودند که البته درست است که برخی خانه‌های بهداشت فرسوده است اما بهداشتی نبودن آن مورد قبول نیست. سال گذشته نتوانستیم اعتبار خوبی از عوارض دخانیات کسب کنیم که برای این خانه‌ها مصرف کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76342

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =