۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۸

به گزارش ایسنا:

مقبره دست نخورده پادشاه مایا در گوآتمالا کشف شد.

روز گذشته باستان‌شناسان موفق به کشف بقایای مقبره‌ی پادشاهی از تمدن مایا در کشور گوآتمالا شدند که با وجود گذشت هزاران سال از ساخت آن در بهترین شرایط ممکن قرار دارد.

به گزارش رویتر، این مقبره که در فاصله قرن سوم تا ششم میلادی احداث شده به شکل یک هرم بوده و در منطقه‌ی تاریخی ال زتز کشور گوآتمالا که آثار تاریخی زیادی از تمدن مایا را در خود جای داده، کشف شده است.

مقبره پادشاه مایا، در زمان کشف، دست نخورده و در شرایط اولیه بوده و باستان‌شناسان تا به‌حال موفق به کشف آثار تاریخی متعدد از جمله ظرف‌های سفالی، سلاح و استخوان کودکان که مایاها در مراسم تدفین بزرگان خود از آنها استفاده می‌کردند، شده‌اند.

در ماه می نیز اعلام شد که شش مجسمه سر انسان برجای‌مانده از تمدن مایا با قدمتی 2300 ساله که سال‌ها قبل در محوطه تاریخی مشهور چاکان باکان کشور مکزیک کشف شدند، مرمت و بازسازی می‌شوند.

این شش مجسمه که از آن‌ها به عنوان آثار تاریخی شاخص تمدن مایا نامبرده می‌شود، 15 سال قبل در جریان کاوش‌های انجام‌شده در معبدی از تمدن مایا به نام نوهرچبالام در عمق دو متری کشف شدند.

مایاها مجموعه‌ای از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی بودند که شهرهایشان را در دل جنگلهای بارانی می‌ساختند.

در سال 2009 نیز، باستان‌شناسان هندوراس که از سال‌ها پیش به کاوش در محوطه‌ی تاریخی کاپن (Capen) مشغول‌اند، اعلام کردند که در جریان کاوش‌های اخیر، بقایای مقبره‌ای چندصد ساله را کشف کرده‌اند که به احتمال زیاد به نخستین پادشاه تمدن مایا که در سال‌های دور در منطقه‌ی آمریکای مرکزی حکومت می‌کرده است، تعلق دارد.

علاوه بر اسکلت پادشاه 30 ساله‌ی مایا، آثار تاریخی دیگری از جمله ظرف‌های سفالی، سلاح و زیورآلات کشف شده‌اند.

در سال 2008 نیز اعلام شد که با اجرای پروژه‌ای توسط کارشناسان کشورهای مکزیک و پرو، تعدادی از بناهای تاریخی تمدن مایا، بویژه معابد و هرم‌های آن تا سال 2012 میلادی مرمت می‌شوند.

براساس این پروژه‌ی مشترک در سه مرحله، بناهایی تاریخی که هریک قطب گردشگری‌اند، به‌شکل اساسی مرمت خواهند شد. در مرحله‌ی نخست این پروژه، با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌یی پیشرفته، تصاویری سه‌بعدی از بناهای تاریخی تهیه‌ می‌شوند. در مرحله‌ی دوم، وضعیت آن‌ها از نظر نوع صدمه‌های واردشده در طول سال‌های گذشته بررسی و در مرحله‌ی سوم مرمت انجام می‌شود.

این در حالی است که قوم مایا از جمله تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی بودند و دست آوردهای آنها در هنر، معماری، ریاضیات و به ویژه نجوم بسیار چشمگیر بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =