۰ نفر
۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۳

خبرگزاری رویترز در گزارشی از کابل به قلم سید صلاح الدین نوشت :

یک مقام افغان گفت تلاش های دولت افغانستان برای تشویق شبه نظامیان طالبان به دست کشیدن از جنگ با موفقیت روبرو نخواهد شد زیرا رهبران طالبان در کشور همسایه یعنی پاکستان مخفی شده اند.

 محمد معصوم استانکزای که از مقامات مسئول در روند تشویق شبه نظامیان طالبان به دست کشیدن از جنگ است در مصاحبه با رویترز افزود تا زمانیکه رهبران طالبان صحیح و سالم در مخفیگاه هایشان باقی بمانند ، دست کشیدن شبه نظامیان طالبان از خشونت و متحد شدن آنها با دولت صرفا یک دور باطل خواهد بود زیرا تا زمانیکه رهبرانشان زنده اند آنها نیز بار دیگر خشونت هایشان را ازسر خواهند گرفت . سر و سامان دادن به شبه نظامیان طالبان و ادغام آنها در ارتش یکی از مهمترین موضوعات در کنفرانس بین المللی هفته آینده در کابل خواهد بود .

افغانستان قرار است در این کنفرانس از کمک کنندگان بین المللی بخواهد کنترل بیشتری بر سیزده میلیارد دلار کمک بین المللی اختصاص یافته به این کشور داشته باشد .

مقامات افغان خواستار آن هستند تا بخشی از این کمک به تلاش ها برای خلع سلاح شبه نظامیان طالبان اختصاص یابد . استانکزای که یکی از نزدیکترین مشاوران حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان به شمار می رود تصریح کرد حدود بیست تا سی هزار شورشی فعال در افغانستان وجود دارند و شمار آنها دو برابر نیروهای دولتی و پلیس افغان است .

 وی گفت از زمان کنفرانس ملی صلح ماه گذشته تاکنون برخی از شبه نظامیان طالبان و رهبران آنها برای متحد شدن با دولت اعلام آمادگی کرده اند اما این روند نیازمند حل مسئله رهبری طالبان است و این مسئله به کمک پاکستان نیاز دارد . استانکزای افزود تا زمانی که پناهگاه هایی برای رهبران طالبان وجود دارد و آنها می توانند مخفی شوند این تلاش ها بیهوده خواهد بود .

پیش نویس نهایی برای طرح سر و سامان دادن به شبه نظامیان طالبان در کنفرانس کابل ارائه خواهد شد. فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان نیز گفته است دولت افغانستان باید توضیح بدهد که چگونه قصد دارد از بودجه بین المللی برای طرح خود درخصوص سر و سامان دادن به آندسته از شورشیان طالبان که از خشونت دست کشیده اند استفاده کند .

 ریچارد هالبروک افزود افغانستان باید پیش از اجرای این طرح جزئیات آن را بطور کامل روشن کند زیرا این مسئله برای کشورهای کمک کننده بسیار مهم است چرا که در صورت روشن شدن جزئیات دیگر تردیدی درمورد منحرف شدن بودجه اختصاص یافته به این طرح باقی نخواهد ماند . وی تصریح کرد پیش بینی می شود جرئیات برنامه صلح و آشتی افغانستان پیش از کنفرانس بین المللی بیستم ژوئیه در کابل اعلام شود . هالبروک گفت تاکنون بیش از دویست میلیون دلار بودجه به اجرای این طرح اختصاص یافته است .

وی افزود قرار است از این بودجه برای اشتغال زایی و خرید زمین برای شبه نظامیان سابق طالبان استفاده شود . بحث درباره سر و سامان دادن به شبه نظامیان سابق طالبان بخش مهمی از گفتگوها در نشست جرگه صلح در افغانستان را نیز به خود اختصاص داده است . حامد کرزای متعهد شده است نشست جرگه صلح را به عنوان بخشی از برنامه خود برای تسریع بخشیدن به روند تلاش ها برای پایان دادن به جنگ در افغانستان دنبال کند .

این در حالی است که آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو درحال اعزام هزاران نیروی دیگر به افغانستان هستند و قرار است شمار نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور تا ماه اوت به صد و پنجاه هزار نفر برسد . جرگه صلح نخستین گام در دستیابی به اجماع بین رهبران احزاب و قبایل افغانستان درباره صلح در افغانستان است .

حامیان غربی کرزای به ویژه آمریکا و انگلیس بر حمایت خود از جرگه صلح در افغانستان تاکید و آن را نقطه عطفی در برنامه های کرزای درجهت برقراری صلح در افغانستان توصیف کرده اند .

طالبان نشست جرگه را رد و آن را یک روند نادرست در جهت آشتی توصیف کرده که تنها در جهت منافع طرفداران کرزای است . شبه نظامیان طالبان می گویند تا زمانیکه همه نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشده اند مذاکره نخواهند کرد .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =