ایسنا نوشت:


کتاب خاطرات علی‌محمد افغانی از زندان در انتظار کسب مجوز نشر است. این داستان‌نویس پیشکسوت در این‌باره به خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: کتاب «پیمان بی‌ یاد تو هرگز» شامل خاطرات من از زندان زمان شاه در سال‌های 1333 تا 1340 و عمدتا سال‌های 33 و 34 است که بیش‌تر از یک سال است آن را به انتشارات نگاه داده‌ام و منتظر مجوز است.

به گفته افغانی، این رمان بیش‌تر به زندان، دادگاه‌های فرمایشی، شکنجه و اعدام‌های آن زمان می‌پردازد.

وی با اشاره به این‌که پیمان در عنوان این کتاب نام مستعار اسماعیل محقق دوانی - سروان ارتش - است که 26 مرداد سال 34 به فرمان شاه تیرباران شده است، گفت: من در این سال‌ها، او را فراموش نکرده‌ام و در این کتاب، خاطراتم با او را آورده‌ام که شامل خاطرات خود من هم می‌شود.

افغانی همچنین به کتاب «دنیای پدران و دنیای فرزندان» خود اشاره و گفت: این رمان مدت‌هاست که از سوی نشر علمی برای کسب مجوز ارائه شده است. کتاب «صوفی صحنه»اش هم توسط همین ناشر برای کسب مجوز ارائه شده؛ اما مجوز نگرفته است.

افغانی «صوفی صحنه» را عنوانی برگرفته از یک مثل کرمانشاهی دانست با عنوان «صوفی صحنه، دزد کنگاور» که به افرادی می‌گویند که ادعای ایمان دارند؛ اما در واقع بی‌ایمان هستند.

علی‌محمد افغانی با انتقاد از مجوز نگرفتن کتاب‌هایش گفت: بعضی کتاب‌های من مثل «دکتر بکتاش» سال‌ها متوقف بودند؛ اما بعد بدون هیچ تغییری مجوز گرفتند.

علی‌محمد افغانی متولد سال 1305 در کرمانشاه است و در کارنامه‌اش آثاری همچون: «سیندخت»، «بافته‌های رنج»، «محکوم به اعدام»، «شلغم میوه بهشته»، «شادکامان دره‌ی قره‌سو» و «بوته‌زار» به‌چشم می‌خورند. او در دهه 40 با رمان «شوهر آهوخانم» به شهرت چشم‌گیری رسید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75414

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • kermanshahi A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
    2 0
    بسیار مشتاق شنیدن ازعلیمحمدافغانی بودم عالی بود