واکنش روحانی به دلار ۴۸۰۰ تومانی/ مردم در این مسیر پر ریسک سرمایه‎گذاری نکنند/۱

رئیس جمهور نرخ دلار در بازارهای امروز را واقعی ندانست و گفت: اگر امروز نرخ ارز بالاتر از هفته‎های پیش است؛ لزوما دلایل اقتصادی و تجاری ندارد. چون در تامین ارز و مخارج ارزی، تراز ما مثبت است و درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ماست. مضاف بر اینکه دولت کسر بودجه ندارد که بخواهد نرخ ارز را تغییر دهد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در دومین نشست خبری خود در دولت دوازدهم در سالن شهید بهشتی طی سخنانی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و یاد و خاطره روزهای حماسی بهمن 57 را گرامی داشت. وی با بیان اینکه ملت ایران بعد از قرن‎ها تحقیر و رنج در نظام پادشاهی، تصمیم گرفتند تا عزت، استقلال و آزادی را محقق کرده و کشور را از انواع بی عدالتی پاک کنند؛ افزود: امروز پس از 39 سال همچنان شاهد حضور، مشارکت و استقامت مردم در برابر انواع تهدیدها و موفقیت های فراوان در عرصه های داخلی و خارجی هستیم.
به گفته وی، آرمان‎های انقلاب هدایتگر راه ما برای قرن‎های پیش رو است. هیچ‎وقت مردم از اصل آزادی و استقلال و حاکمیت ملی و مبارزه با استبداد و استعمار و مبارزه با فساد دست برنداشته‎اند. البته سبک‎های زندگی و اداره کشور باید رو به تکامل باشد.

اهم سخنان رئیس جمهور از این قرار است:
*افکار نسل جوان و راهی که آنان توصیه می کنند را باید بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن کافی نیست. جوانان نمی خواهند که فقط صدایشان را بشنویم. آنها دارای ایده ها و خواست‎هایی هستند. دنیای جدید را می بینند و پیشنهادات و سخنانی دارند. باید راه پیشنهادی آنها را ببینیم و مطالعه کنیم و با آنان به گفت و گو بنشینیم. مسیری که آنها می خواهند باید در اراده و خواست حکومت تاثیر گذار باشند. چرا که آنان اکثریت جامعه ما هستند.
*در زمان پیروزی انقلاب، تعداد جوانان ما 6 میلیون و 600 هزار نفر بود. امروز 25 میلیون جوان داریم. ارتباط جامعه آن روز با دنیا و سطح سواد و ارتباط عمومی اش متفاوت از امروز است. باید زمان شناس باشیم. اگر شرایط خود را نشناسیم، انجام وظیفه برای ما سخت و دشوار خواهد بود.

*دولت دوازدهم علاوه بر ادامه آرمان های انقلاب، دو هدف مهم را تعیین کرده است. اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق. در بودجه سال 97 به این دو اصل توجه عمیق کرده ایم. امیدواریم که مصوبه نهایی مجلس نیز با مراعات همین اهداف باشد تا در برابر وعده ای که به مردم دادیم، موفق باشیم.
*{درباره قیمت 4800 تومانی دلار} نرخ ارز را متعادل نمی بینم و باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته های پیش است لزوما دلایل اقتصادی و تجاری ندارد. چون در تامین ارز و مخارج ارزی، تراز ما مثبت است و درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ماست. مضاف بر اینکه دولت کسر بودجه ندارد که بخواهد نرخ ارز را تغییر دهد. اگرچه در سالهای گذشته در چنین ماه‎های مشکلاتی داشتیم. این موضوع دلایل تبلیغاتی دارد.
*می خواهم مردم را به آینده امیدوار کنم. آینده ما حتما بهتر خواهد بود. 30 هزار میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار داریم. تصمیماتی اتخاد شده که بخشی از آن را رییس بانک مرکزی اعلام کرده و مواردی نیز در آینده اعلام خواهد شد.
*به مردم توصیه می کنم که در این مسیر پر ریسک قدم برندارند و از مسیرهای دیگری برای حفظ مایملکشان استفاده کنند. امیدوارم مردم به توصیه های بانک مرکزی توجه کنند تا ضرر نکنند.
*{در مورد بدهی های دولت به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی} دولت توصیه هایی به این سازمان دارد و باید سازمان تامین اجتماعی از بنگاه های اقتصادی دست بردارد تا مسیر درستی را بپیماید. این بنگاه ها باید واگذار شود. این شرط من با وزیر کار بوده و تا کنون قدم های خوبی برداشته است. این تنها راه اقتصاد کشور است که نهادهای دولتی و غیردولتی، بنگاه های خود را به مردم واگذار کنند.
2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =