رییس مرکز آمار ایران گفت: محاسبات صورت گرفته از سوی این مرکز نیز تک رقمی شدن نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی را تایید کرده است.

ایرنا: ‌عادل آذرافزود: ارقام بدست آمده از محاسبه روند تورم در کشور توسط مرکز آمار تفاوت معناداری با محاسبات بانک مرکزی ندارد.
وی اظهار داشت هرچند براساس مصوبه دولت هشتم مرکز آمار باید نرخ تورم در ایران را محاسبه کند اما این ارقام را در اختیار دولت قرار می دهد تا در صورت صلاحدید آن را اعلام نماید.
به گفته وی این رویه هم اکنون نیز در حال اجرایی شدن است و نرخ تورم ماهانه محاسبه و به دولت اعلام می شود.
رییس مرکز آمار ایران اظهار داشت این مرکز با توجه به مصوبه شورای عالی آمار مرجع ارایه اطلاعات تعیین شده و برهمین اساس برای تعیین نرخ تورم و مرجعیت آن جلساتی را با "‌محمود بهمنی"‌ رییس کل بانک مرکزی برگزار کرده اما هنوز معلوم نیست این مرکز از چه زمانی بتواند نرخ تورم را بصورت رسمی اعلام کند.
وی با بیان آنکه ‌مرکز آمار تنها نهاد تخصصی و منحصر به فرد مبتنی بر تعاریف عینی است، افزود: این مرکز از افزون بر 40 سال گذشته تولید آمار را بعهده دارد و متغیرهای کلان اقتصادی را بررسی می کند.
آذر تصریح کرد مرکز آمار از هفت تا هشت سال پیش نرخ تورم را محاسبه کرده و دوازدهم هر ماه آن را به دولت اعلام می کند.
رییس مرکز آمار ادامه داد: برای محاسبه نرخ تورم در این مرکز 20 طرح آمارگیری اجرا می شود و 400 قلم کالا را که در سبد کالایی خانوارها قرار دارند بررسی می کند.
آذر با بیان آنکه برای محاسبه نرخ تورم در دنیا به دو اصل توجه ویژه می شود، ‌گفت: میزان اعتمادپذیری قلمرو پوشش و تعداد دفعات مراجعات و تکرار آن از مهمترین فاکتورها برای تعیین این نرخ است.
وی ادامه داد: سطح پوشش و تعداد مراجعات و تکرار برای تعیین نرخ تورم در مرکز آمار بیشتر از بانک مرکزی است و ادعا می کنیم نرخ تورم تعیین شده در این مرکز دقیق تر از این بانک است اما به هر حال ارقام این مرکز و بانک مرکزی تفاوت معناداری ندارند و اختلاف ها تنها یک تا 2/1 درصد است.
رییس مرکز آمار تصریح کرد با توجه به اینکه این مرکز ذینفع در امور نیست و همانند بانک مرکزی نیز مجری و متولی سیاستی محسوب نمی شود از استقلال بیشتری نسبت به بانک مرکزی برخوردار است و می تواند ارقام درست تری را ارایه دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۸:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۲
    0 0
    جای شهرام شکیبا خالی !
  • بدون نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۲
    0 0
    احتمالاً آمار هر روز نسبت به روز قبل رو دارن اعلام می کنن وگرنه ما جمعه مرغ خریدیم 2790 تومان 2 شنبه این هفته شد 3300 تومان. این فقط یه نمونه است!
  • user IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۳
    0 0
    ایشون یا خوابن یا سمت خونشون نون سنگک 500 تومان نیست یا نرخ تورم رو با حقوق خودشون محاسبه میکنن البته اگه ماشین حسابشون خراب نباشه
  • بدون نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۳۰
    0 0
    هموطنای گل نرخ تورم رو بر اساس میانگین حدود 300 کالا و خدمات حساب میکنن نه بر اسا مرغو تخم مرغ . شما مقایسه کنید قیمت سیمان مصالح مسکن برنج 4000 هزار تومانی دوسال پیش با وضعیت امروز چرا همش نیمه خالی لیوان . میدونم چاب نمیکنید ولی گفتم