۰ نفر
۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۸

دانشمندان روسی اعلام کرده‌اند حاضرند برای مقابله با نشت نفت در خلیج مکزیک، دو زیردریایی توانمند خود را که توانایی نفوذ به عمق 6هزار متری اقیانوس را دارند، به خلیج مکزیک اعلام کنند. اما بی.پی هنوز پاسخی ارایه نکرده است.

ابوالفضل کریمی: روس‌ها معتقدند زیردریایی‌های منحصر به فرد ساخت این کشور می‌توانند در حل بحران نفتی به کار گرفته شوند. کاپیتان چرنایائف، ناخدای یکی از ناوهای دریایی روسیه اعلام کرد: «زیردریایی‌های روسی می‌تواند نشت نفت در خلیج مکزیک را متوقف کنند».

به گزارش بی‌بی‌سی، این ناخدا هنگامی در این مورد صحبت کرد که دو زیردریایی با توانایی نفوذ به عمق 6هزار متری آب، جستجوی اعماق دریاچه بایکال در سیبری را آغاز کردند. او اضافه کرد: «هنوز هم زمان هست و با استفاده از زیردریایی‌ها می‌توان به بی.پی در حل بحران کمک کرد».

این زیردریایی‌ها اکنون در حال جستجو برای هیدرات‌های گازی در بستر دریاچه بایکال هستند که می‌توانند به عنوان یک جایگزین بالقوه برای سوخت مورد استفاده قرار بگیرند. این دو زیردریایی مدتی قبل سومین فصل جستجوی خود در بایکال که عمیق‌ترین دریاچه جهان است آغاز کرده‌اند.

آناتولی ساگالویچ از موسسه اقیانوس‌شناسی شیرشو که مالک این زیردریایی‌هاست، اعلام کرد گفتگوهایی غیر رسمی با نمایندگان بی.پی داشته و به آن‌ها پیشنهاد همکاری برای حل مشکل نشت نفت را داده است. اما تاکنون هیچ درخواست و گفتگوی رسمی در این مورد مطرح نشده است. یکی از سخنگویان بی.پی هم اعلام کرد که این شرکت هنوز هیچ تماس رسمی با روس‌ها نداشته است.

او در این باره گفت: «تاکنون بیش از 120هزار نفر برای حل این مشکل راه‌حل ارائه داده‌اند و ما اکنون در حال بررسی هستیم که کدام یک از این نظریه‌ها قابل اجرا هستند. اگر روس‌ها هم تمایل به گفتگو با ما دارند، ما می‌توانیم نظر آن‌ها را نیز ارزیابی کنیم».

از زمانی که تاسیسات حفاری بی.پی در ماه آوریل / اردیبهشت منفجر و غرق شد، نفت در خلیج مکزیک در حال نشت کردن است. اگرچه بی.پی اعلام کرده که در حال حاضر می‌تواند روزانه 10هزار بشکه نفت را با استفاده از دستگاه‌های مکنده نفت جمع‌آوری کند، اما هر روز هزاران بشکه نفت به داخل آب فوران می‌کند. ایالات متحده، این نشت را بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی در تاریخ این کشور دانسته‌ است.

در حال حاضر این عقیده وجود دارد که زیردریایی‌های روسی، تنها ابزارهایی در جهان هستند که می‌توانند نشت نفت را متوقف کنند. این کاپیتان روس در این باره گفت: «زیردریایی‌های ما منحصر به فرد هستند. از این زیردریایی‌ها فقط دو عدد وجود دارد. آن‌ها آن‌قدر قدرتمندند که می‌توانند با هر تجهیزات اضافه دیگری نیز کار کنند».

در جهان فقط 4 زیردریایی وجود دارد که می‌تواند تا عمق 6هزار متری دریا فرو رود که عبارتند از 2 زیردریایی میرس متعلق به روسیه، نائوتایل متعلق به فرانسه و شینکای متعلق به ژاپن هستند.

ساگالویچ در این باره گفت: «در مورد این موضوع فقط باید در سطوح دولتی تصمیم‌گیری شود. آوردن زیردریایی‌ها بدون هماهنگی بی‌معنی است. ما نیاز به یک تیم بین‌المللی از متخصصان داریم و باید تمام جزئیات را بدانیم. ما حتی شاید مجبور به ساخت تجهیزات ویژه و اتصال آن به زیردریایی‌ها داشته باشیم و همه این موارد نیاز به زمان دارد». البته او توضیح داد که این زیردریایی‌ها در شرایط بسیار دشوارتر مانند دریاهای قطبی هم به خوبی کار کردند.

این دو زیردریایی سومین فصل جستجوی خود در دریاچه بایکال را در تاریخ 1 جولای / 10 تیر آغاز کرده‌اند. در طول دو سفر قبلی، آن‌ها منابعی از هیدرات‌های گازی را در بستر دریا پیدا کردند.

فعالیت‌های انگلیس‌ها
اما انگلیسی‌ها هم برای مهار نشت نفت، شروع به حفاری چاه‌های تخلیه کرده‌اند.

یکی از سخنگویان بی.پی اعلام کرده است عملیات حفاری این چاه‌ها برای متوقف کردن نشت نفت در خلیج مکزیک در حال حاضر جلوتر از برنامه زمان‌بندی است که قرار است در ماه آگوست / مرداد کامل شود.

باب دادلی هم که مسوولیت این عملیات را به عهده دارد، تاریخ 27 جولای / 5 مرداد را به عنوان تاریخ احتمال پایان عملیات اعلام کرد. او در این باره گفت: «بین 20 تا 27 جولای / 29 تیر تا 5 مرداد می‌توان به پایان عملیات امیدوار بود، البته اگر مشکلی به وجود نیاید. به هر حال عواملی مانند طوفان‌های فصلی ممکن است اتفاق بیفتند».

اما این تنها دردسر بی‌پی نیست و این شرکت در پی بروز بحران نشت نفت در خلیج مکزیک با هزینه‌ها و درخواست غرامت‌های سنگین روبه رو شده است. شیلا ویلیامز، سخنگوی بی‌پی گفت: «حفاری برای چاه تخلیه در عمق بیش‌تری انجام می‌شود و ما در حال نزدیک شدن به لوله نشت نفت هستیم که همه این موارد کار را از لحاظ تکنیکی برای ما دشوارتر می‌کند».

از زمان بروز بحران نفتی، بی‌پی روش‌های زیادی را برای بستن درب چاه امتحان کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به تاپ‌کیل اشاره کرد. در این روش، بی‌پی تلاش کرد با پمپ کردن مقادیر زیاد گل به داخل شیر فوران‌گیر که در بستر دریا قرار دارد، جلوی جریان نفت را بگیرد، ولی این کار هم نتوانست جلوی نشت هزاران بشکه نفت در روز را بگیرد.

ایالات متحده آمریکا نیز تاکنون با انتقادات زیادی از چگونگی مدیریت فاجعه بی‌پی مواجه شده است. نمایندگان کنگره این کشور بی‌پی را به عدم پذیرش مسوولیت این فاجعه و علاوه بر آن در پیش گرفتن اقداماتی برای کاهش هزینه‌ها متهم کردند که در نهایت منجر به انفجار و نشت نفت در بستر دریا شده است.

بی‌پی اعلام کرده است مقابله با نشت نفت تاکنون نزدیک به 3.12 میلیارد دلار برایش هزینه در بر داشته و پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های نهایی به ده‌ها میلیارد دلار برسد. به همین دلیل این شرکت به فکر جذب سرمایه‌های بیش‌تر افتاده و در همین راستا، مسوولان این شرکت به ابوظبی (پایتخت امارات متحده عربی) رفته‌اند تا بتوانند سرمایه‌داران ثروتمند عرب را برای تامین هزینه‌ها متقاعد کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • m IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۲
    0 0
    جالب بود و مطالب موجود و عکس های در این سایت در خصوص خلیج مکزیک به من در پایان نامه ام خیلی کمک کرد.