۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۰

محمدرضا رجبی شکیب

خبرها درباره آنفلوانزای بدنامی که آوازه‌اش دنیا را گرفته، حالا دیگر لحظه به لحظه است. یعنی معلوم نیست آنچه از آمارها در این نوشته آمده، تا لحظه‌ای که شما می‌خوانید درست و به روز مانده باشد. معلوم نیست اگر تا عصر جمعه 11 اردیبهشت، 7 کشور اروپایی (آلمان، انگلیس، اسپانیا، اتریش، سوئیس، هلند و دانمارک) به همراه آمریکا، کانادا، مکزیک، کاستاریکا و اسرائیل، طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت کشورهای آلوده به آنفلوانزای خوکی بوده‌اند، تا صبح شنبه، تعداد کشورهای آلوده همین 12 تا باقی مانده باشد. همچنان‌که اخبار حکایت از آلودگی هند به این بیماری دارد اما هنوز (تا عصر جمعه) در نقشه سازمان جهانی بهداشت این آلودگی به ثبت نرسیده است.

 

ما هم که تافته جدابافته از دنیا نیستیم. پس اگر تا امروز مسئولان وزارت بهداشت با قاطعیت آلودگی ایران به این بیماری را رد کرده‌اند، معلوم نیست تا فردا چه اتفاقی افتاده باشد. . .

نه. اجازه بدهید تصحیح کنم. خیلی هم نمی‌شود با قاطعیت گفت که ما تافته جدابافته نیستیم. شاید ویروس آنفلوانزا این را نفهمد، ولی خودمان که - صد هزار مرتبه شکر- می‌فهمیم. فکر می‌کنید چه اتفاقی افتاد که آنفلوانزای پرندگان همه کشورهای همسایه ما را آلوده کرد و حتی تلفات انسانی داد ولی در کشور ما حتی موارد ابتلای پرندگان به این بیماری هم تأیید نشد. آیا جز این است که ما تافته جدابافته‌ایم؟

تجربه آنفلوانزای پرندگان در کشور ما، نشان می‌دهد که ما می‌توانیم آرام بنشینیم و خیالمان راحت باشد و حتی افتخار کنیم به نظام سلامت قدرتمندی که داریم و حتی اجازه ورود آنفلوانزای جدید را هم به مرزهای ما نمی‌دهد، چه برسد که ویروس بخواهد در کشور ما کسی را مبتلا کند! حالا اگر پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا، آن قدر ضعیف‌النفس‌اند که یک مورد مشکوک را هم که می‌بینند، همه دنیا را خبر می‌کنند، این به ما ربطی ندارد. ما در راستای حفظ آرامش خاطر جهانیان و برای آنکه خدای نکرده تشویش اذهان عمومی دنیا نشود، حتی اگر مورد مشکوکی را هم ببینیم، سیاست «انشاءالله گربه است» را در پیش می‌گیریم و به کسی هم چه مربوط که بخواهیم موردی را به دنیا گزارش کنیم؟ خودمان از پس مشکلات خودمان بر می‌آییم.

در خبرها آمده که در هند، مسافری که از ایالات متحده وارد این کشور شده و بیماری‌اش را کتمان کرده بود، هم‌اکنون در قرنطینه تحت مراقبت‌های پزشکی قرارگرفته است. پزشکان هندی با کمک کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی هستند که ببینند آیا این فرد به آنفلوانزای خوکی مبتلاست یا نه و البته حتی قبل از اثبات این موضوع، خبر را به سراسر دنیا مخابره کرده‌اند.

در چین، دولت به مدارس سراسر کشور اعلام کرده که به دانش‌آموزان روش‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزای خوکی را بیاموزند. حتی در خبرها آمده که ارزش کمک‌های چین به دولت مکزیک برای مقابله با این بیماری 5 میلیون دلار بوده است.

از ایران چه خبرهایی مخابره شده؟ رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده که با وجود شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی در برخی نقاط جهان، حتی یک مورد ابتلا به این بیماری در کشور وجود ندارد و انتشار برخی شایعات در این مورد جز دروغ‌پردازی نیست.

این مقام مسئول تصریح کرده که وزارت بهداشت نیز‌ جلسه‌ای برای مسئولان استانی برای بررسی مسائل مربوط به بیماری تشکیل داده تا تصمیماتی برای اقدامات لازم جهت حفظ آمادگی گرفته شود. اگر آنفلوانزای پرندگان از سال 1997 که اولین مورد ابتلای انسانی آن در هنگ‌کنگ گزارش شد، تا سال 2007 حدود 200 قربانی داشت، آنفلوانزای خوکی برخاسته از آمریکای جنوبی ظرف چند هفته دارد رکورد 10 ساله همتای منسوب به پرندگانش را می‌شکند.

اگر فکر می‌کنیم می‌توانیم افتخار «پاک ماندن» کشور از آنفلوانزای پرندگان را یک‌بار دیگر برای آنفلوانزای خوکی تکرار کنیم، باید یا در تعریف واژه «افتخار» تجدید نظر کنیم، یا آنکه اگر می‌توانیم، روش اینگونه مفتخر بودن را به همه کشورهای پیشرفته دنیا هم بیاموزیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۶
    0 0
    ویروس مبتکر و پرکار آمفولانزا شیرینکاری جدیدی را به راه انداخت ! نسخه جدید و مهلک آن پس از پرندگان اینک دامنگیر پستانداران شده است.