۰ نفر
۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۴

ایاد علاوی به افول عراق در جدول اولویت های ایالات متحده اعتراف کرد

رهبر فهرست العراقیه گفت: جو بایدن در سفرهای اخیرش به بغداد حامل طرحی برای حل بحران تشیکل دولت نبود و هیچ گونه اعمال فشاری را دست کم بر فهرست العراقیه نداشت. به گزارش ایسنا، ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات در خصوص دیدارش با جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و صحبت‌ها در خصوص کاهش نفوذ آمریکا در عراق گفت: طبیعی بود که جو بایدن افکار دولت آمریکا را مطرح کند و بر سرعت تشکیل دولت عراق که مسئولیت برقراری امنیت و ثبات و خدمت به عراقی ها را برعهده دارد، تاکید کند؛ اما در خصوص کاهش نفوذ آمریکا باید بدانیم که آمریکا کشور بزرگی است و سیاست هایش در سال‌های گذشته با شکست‌هایی در پاکستان، افغانستان،‌ سومالی و لبنان روبه‌رو شده است و در حال حاضر در حال بررسی اوضاع است. در عین حال نیز منافع و مشغولیت‌های خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: ‌دولت آمریکا در حال حاضر متمرکز بر مساله خروج نیروها از عراق براساس جدول زمانی اعلام شده است و این امر از نظر آمریکا یک اولویت است و می‌توان گفت که مساله عراق از فهرست اولویت‌های آمریکا پایین‌تر آمده است.

نخست وزیر اسبق عراق نسبت به احتمال درگیری میان ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت: تاثیرات منفی آن تنها بر اوضاع عراق نخواهد بود بلکه بر کل اوضاع منطقه خواهد بود. در صورتی که اعمال فشارها بر ایران افزایش یابد. کشورها در چنین شرایطی سکوت نخواهند کرد و طبیعی است که واکنش‌ها به این اعمال فشارها براساس منافع کشورها است که احتمالا موجب بی ثباتی بیشتر در منطقه خواهد شد. از این رو من به آمریکایی ها نصیحت کردم که اختلافات با ایران را به گونه‌ای اداره کنند که تهدیدی برای ثبات منطقه نباشد.

علاوی افزود:‌ ما مخالف ایران نیستیم؛ ایران احتمالا در راس کشورهایی خواهد بود که در صورت نخست وزیر شدنم به آنجا سفر خواهم کرد. علاوی اذعان داشت که زمان مناسبی به دلیل اختلافات بعد از انتخابات پارلمانی از بین رفت .

وی ابراز امیدواری کرد که گروه‌های عراقی بتوانند طی ماه جاری میلادی با استناد به نتایج انتخابات در خصوص تشکیل دولت به توافق برسند. رهبر فهرست العراقیه تاکید کرد: دیدار من با نوری المالکی، نخست وزیر عراق در حل و فصل بسیاری از مشکلات سهم بسزایی داشت و کمیته های مشترک به مرحله بررسی پست‌های کلیدی و چارچوب ها رسیدند.

وی در عین حال اخبار مربوط به طرح تقسیم و نوبتی کردن نخست وزیری را رد کرد و گفت:‌ چنین طرحی بعید است. وی از ذکر نام گروه‌هایی که آنها را به طرح ریزی برای ترور خویش متهم کرد، امتناع نمود اما گفت که تلاش‌ها برای ترور وی ادامه دارد.

علاوی گروه های تندور از جمله القاعده را در این امر سهیم دانست.وی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه وی نیز در عملیات به ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان هدف بوده، گفت: اطلاعاتی از سوی سازمان ملل و دادگاه لاهه منتشر شده مبنی بر اینکه گروه مسئول اجرای ترور اعلام کرده که این عملیات فرصتی برای رهایی از دو نفر بود البته من نمی خواهم در این خصوص نظری بدهم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =