صادق زیباکلام در روزنامه ایران نوشت: رئیس جمهور در سخنان خود تلاش می‌کند بگوید نارضایتی‌ها و سرخوردگی‌ها را درک می‌کند اما شکل بروز این نارضایتی‌ها باید از مسیر قانونی باشد.

 شماری از اصولگرایان معتدل و میانه رو و اصلاح‌طلبان نیز همین حرف را می‌زنند و می‌گویند ضمن شنیدن اعتراضات مردمی، دنبال کردن آن باید از مسیرهای تعریف شده قانونی باشد تا مانع سوء‌استفاده عناصر بیگانه و تبدیل شدن اعتراض‌ها به آشوب و اغتشاش شود. در کنار این دسته، برخی دیگر هم اساساً به اینکه معترضان به صرف مشکلات اقتصادی به خیابان آمده‌اند، اعتقادی ندارند. بلکه مجموع اعتراضات را ذیل برنامه‌ریزی خارجی‌ها و دشمنان نظام تعریف می‌کنند.

در چنین فضایی وقتی سخن از نقش و برنامه امریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و حتی داعش برای تحریک این اعتراض‌ها گفته می‌شود، چه بسا تالی آن،این خواهد بود که برخورد و سرکوب،یگانه راه حل مطلوب عنوان شود. برخی با این نگاه تصور می‌کنند که برخورد با اعتراضات و سپس ترتیب دادن تظاهرات رسمی برای محکومیت آنچه رخ داده و تکرار تمهیداتی که در گذشته نیز سابقه داشته کفایت می‌کند.

تا وقتی این اتفاق نظر میان جریان‌های سیاسی به وجود نیاید که ریشه این اعتراض‌ها چیست؛ در نحوه برخورد و چه باید کرد نیز نمی‌تواند اتفاق نظری به وجود بیاید.

بنابراین گام نخست برای تقویت وحدت ملی در مواجهه با این مسأله این است که سران سه قوه و مسئولان نظام حتی اگر لازم بود پشت درهای بسته بنشینند و به مفاهمه درباره علل واقعی و نه ادعایی این اعتراضات بپردازند و صورت مسأله را بدرستی تعریف کنند.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    25 4
    دولت باید حق اعتراض برای مردم قائل باشه و این صدا و سیمای ایران باعث این آشوبه بسکه سانسور میکنه و دروغ میگه
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      1 4
      .اصلا زلزله کرمانشاه و سونامی ژاپن و طوفان کاترینا هم کار صدا و سیما بوده.نظرت چیه؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    14 1
    به نظر من باید جامعه مدنی غیر دولتی و غیر حکومتی رشد کند و مردم جزو گروه ها و احزاب مدنی شوند و از طریق فراخوان آنها اعتراض کنند. اینطوری افراد غیر عضو ومعاند شناخته می شوند. وزارت کشور هم باید مجوز دهد.
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    21 3
    یعنی اینقدر ما بدبختیم که عربستان این اعتراضات بخوانید آشوبها به قول صدا وسیمای میلی را در کشورمان راه انداخته است؟ مسئولین بایستی این حقیقت را بپذیرند که اغلب اقشار متوسط پایین و اقشار پایین تر از نظر درآمدی، واقعا در تنگنا هستند و شکاف بسیار عمیقی بین طبقات کشور ایجاد شده که همینها باعث اعتراضات اخیر است. مردم بدرستی می دانند که کشور بسیار ثروتمندی داریم و همه حق دارند که از ثروتها بهره ببرند. مردم اگر به رهبرانشان اعتماد داشته باشند برایشان جانشان را هم میدهند اما امان از روزی که اعتماد ازبین برود
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    5 25
    زیبا کلام بهتر است چند روز اخیر ترامپ و دیگر دشمنان ایران را گوش کند. ضمنا حرفها و عملکرد دکتر روحانی نشان می دهد که ایشان از این تجمعات ناراضی نیست
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    22 3
    من از اغتشاش و این جور چیزا خوشم نمیاد و محکوم میکنم، ولی شاید من آدم ناآگاهی باشم میشه بگین وقتی میگن اعتراضا ها از مسیرقانونی باشه این مسیر قانونی چیه؟
  • 4گوشه IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    19 3
    تظاهرات مسالمت آمیز مطابق قانون اساسی از حقوق ملت ایران است برای جلوگیری از خشونت می بایست مردم از این حق برخودار باشن . در صورت برخورداری از این حق محبوبیت و مشروعیت نظام مشخص خواهد شد
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    20 2
    کی اجازه سخن گفتن رسمی و برگزاری تجمع قانونی به افراد مخالف و معترض داده شده؟ تو قانون اساسی از رفراندوم هم مطالب داریم ولی تا حالا هیچ رفراندومی برای مسائل اساسی کشور برگزار نشده در حالی که همیشه می گن تا حالا ما فلان دفعه انتخابات برگزار کردیم.
  • بی نام US ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    6 2
    این حرف را به اونا بگین. ما که میدونیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    17 0
    وقتی به اداره مالیات رفتم و به طور قانونی اعتراض کردم و گفتم چطور وقتی که فروس ما نصف شده به جای اینکه مالیا تمان کم شود ولی بر عکس 300 درصد اضافه شد وقتی به اداره اوقاف رفتم برای تمدید اجاره به جای اضافه شدن 10 درصد گفتند 300 درصد به اجارتون اضافه شده وقتی اعتراض کردم گفتند همینیه که هست همه جا همینطوره هیچ حقی برای اعتراض قانونی وجود نداره