ایسنا نوشت: پس از تعیین یونیفرم‌های ویژه برای مجرمان تروریستی و مظنونان وابسته به سازمان فتح‌الله گولن طی حضورشان در جلسات دادگاه، احزاب اپوزیسیون به شدت به این تصمیم اعتراض کردند. این درحالی است که دولت ترکیه به شدت از این اقدام دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، پس از اعلام این تصمیم حزب "مردم جمهوری‌خواه" به عنوان مهمترین حزب اپوزیسیون ترکیه واکنش شدیدی نشان داد.

سزگین تانری کولو، نماینده پارلمان این حزب اعلام کرد: این تصمیم مغایر با کرامت انسانی است.

همچنین صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر مشترک حزب "دموکراتیک خلق" که به اتهام همکاری با یک سازمان تروریستی (پ.ک.ک) در زندان به سر می‌برد، نسبت به این تصمیم اعتراض شدیدی کرد و گفت: به جای پوشیدن یونیفرم ویژه حاضرم کفن بپوشم.

وی ادامه داد: اینکه کودتاچیان یونیفرم خاص بپوشند یا نه مهم نیست اما اینکه همین پوشش خاص برای هزاران سیاستمدار و فعال سیاسی که در حبس به سر می‌برند در نظر گرفته شده، غیرقابل قبول است. اگر حکمی مبنی بر پوشش یونیفرم یکسان و خاص صادر شود آن را پاره کرده و به سطل آشغال خواهیم انداخت.

دمیرتاش در پیامی از طریق وکلای خود اعلام کرد: اقدامات مستمر حکومت ترکیه از طریق احکام وضعیت فوق العاده برای ایجاد یک رژیم ماندگار فاشیسمی غیرقابل قبول است.

از سوی دیگر زینب آلتی اوک، دستیار دبیرکل حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه با اعتراض شدید نسبت به تصمیم اخیر دولت مبنی بر پوشش یونیفرم خاص مظنونان تروریستی اعلام کرد: براساس این تصمیم باید احمد شیک، یونیفرم خاص بپوشد اما متجاوزان در آزادی به سر می‌برند و در دادگاه‌ها با کت و شلوار حاضر می‌شوند.

احمد شیک، یکی از روزنامه نگاران برجسته روزنامه اپوزیسیون جمهوریت ترکیه است که به اتهام ارتباط با سازمان فتو در زندان به سرمی‌برد.

واکنش دولت

در مقابل، بکر بوزداغ،‌ معاون نخست وزیر ترکیه با اشاره به این تصمیم اعلام کرد: کسانی که حملات تروریستی انجام داده و باعث کشته شدن شهروندان بی‌گناه شده‌اند و در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ شرکت داشته‌اند دیگر نمی‌توانند خود را به عنوان قهرمان نشان دهند.

وی در اظهاراتش به یک مظنون وابسته به سازمان فتو (وابسته به فتح الله گولن) اشاره کرد که در زمان حضور در دادگاه تی‌شرتی پوشیده بود که بر روی آن کلمه "قهرمان"(Hero) به زبان انگلیسی نوشته شده بود.

بوزداغ اضافه کرد: براساس حساسیت ملت ترکیه این تصمیم اتخاذ شده است. حزب حاکم به اصول دموکراسی معتقد بوده و ما درباره این مساله به درخواست ملت کشورمان گوش کرده‌ایم.

این تصمیم در پی تصویب قانون در این باره در طول یک ماه به اجرا درخواهد آمد.

بوزداغ اضافه کرد: هنوز برای زمان کامل که در زندان به سر می‌برد یونیفرم مخصوصی در نظر نگرفته شده و قرار است در آینده یونیفرم مناسب برای آنها تعیین شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =