این جشنها حتی در سدههای نخستین از
تاریخ مهگانی (قمری) برگزار نمیشده است. در آن سالیان جشنهایی مانند
مهرگان و سده و بهمنگان را نیاکان ما برمیگزاردهاند که گزارش آنها
بهویژه در دیوانهای سخن پارسی آورده شده است. جشن و آیین شب یلدا هم در
پی رویاوری افزونتر در ایران امروز به جهان باستانی ایرانی و پیشینهی
نیاکانی با تب و تاب و شور و شراری بیشتر برپای داشته میشود. در شب این
جشن و روزهای نزدیک به آن جنب و جوشی در شهرهای ایران آشکارا دیده میشود.
بسیار کسان در پی آنند که بایستههای این جشن را فراهم بیاورند و خوان
آیینی آن را در سرای خویش بگسترند. از نگاهی فراخ اگر بدین پدیدهی فرهنگی و
هازمانی[١]یا هوزمانی[٢](اجتماعی) بنگریم، میتوانیم آن را نشانهای
برجسته و آشکار بدانیم از تکاپوی ایرانیان بهویژه جوانان ایرانی در شناخت
ژرفتر و بهآیینتر خویشتن که تنها با شناخت فرهنگ ایرانی و پیشینهی
نیاکانی بدان میتوان رسید و دست یافت.
دو پرسش بنیادین، ساختاری، فراگیر، به همان سان ناگزیر هماکنون فراپیش
جوانان دانشآموخته و هوشمند و آگاه ایرانیست: ایران چیست؟ ایرانی کیست؟
رفتارها و هنجارهایی از گونهی آنچه گفته آمد، نمودها و نشانههایی است در
تلاش برای پاسخگفتن به این پرسشها.
[١] هازمان در کردی سورانی: جامعه
[٢] هوزمان در کردی و پارسی کرمانشاهی: جامعه
45302
نظر شما