راهی برای فرار از تکرار و تقلید در آواز خواندن

در شانزدهمین نشست آیین آواز مطرح شد: «آشنایی‌زدایی یک راه مهم و اثرگذار در غلبه بر تکرار و تقلید در آواز ایرانی است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در شانزدهمین نشست آیین آواز که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، مخاطبان شاهد اجراهایی تازه از چند آوازخوان و همچنین صحبت‌های کارشناسان درباره دو موضوع فنی و تخصصی در زمینه هنر ملی آواز بودند.

در یکی از دو پنل تخصصی این نشست علی شیرازی به همراه جاوید عباسی‌فلاح روی صحنه آمدند تا درباره «آشنایی‌زدایی در آواز ایرانی» صحبت کنند. عباسی‌فلاح به عنوان کارشناس- مجری ابتدا به پیشینه آشنایی‌زدایی در ادبیات اشاره کرد و در ادامه گفت: «آشنایی‌زدایی یک راه مهم و اثرگذار در غلبه بر تکرار و تقلید در آواز ایرانی است.»

شیرازی نیز افزود: «من سال‌هاست تمرین شاعری می‌کنم و برای دل خودم شعر می‌گویم. این طور که من تجربه کرده‌ام عنصر الهام به شاعر نقش مهمی در تولد یک شعر ایفا می‌کند. از طرفی به سبب تلاش دیرینه‌ام در آموختن هنر آواز و خرده‌پژوهش‌های روزانه‌ام در این زمینه دریافته‌ام که عنصر الهام‌بخشی در آفرینش یک اثر در آواز ایرانی نیز حتما باید حضور داشته باشد. یعنی درست است که هر آوازخوان متبحر و کارآزموده‌ای تقریبا هر کدام از شعرهای مختلف در گونه‌های کلاسیک و دارای وزن عروضی را به او بدهند به صورت بداهه تا حد زیادی درست به آواز خواهد خواند اما برای ماندگاری یک اثر آوازی وجود نوعی الهام هم لازم است. یعنی خواننده باید با شعر و آواز به صورت مداوم زندگی کند و هر بار چیزهایی را که از به هم آمیختن شعر و موسیقی عایدش می‌شود به شکل آواز عرضه کند.»

او ادامه داد: «معضل تکرار و تقلید در این روزگار فقط مختص بازخوانی و نگاه کردن به خوانندگان بزرگ توسط بقیه آوازخوان‌ها نیست. بسیار دیده می‌شود که یک خواننده فقط یک بار آواز سه‌گاه خوبی می‌خواند و بعد برای همیشه هر وقت دیگر که می‌خواهد سه‌گاه جدیدی اجرا کند با کمی تغییرات دوباره و چندباره همان یک سه‌گاه قدیمی خودش را تکرار می‌کند.»

«تلفیق شعر و موسیقی و فن بیان در خوانندگی» عنوان دیگر پنل تخصصی و آموزشی این نشست بود که میلاد کیایی به همراه علی شیرازی در آن حضور یافتند.

در ادامه آوازخوانی منصور رسولی به همراه سه‌تار ادیب تیرانداز، علیرضا گلبانگ به همراه گروه همنوازان برومند، محمدهاشم احمدوند در کنار سنتور میلاد کیایی و آوازخوانی و تارنوازی همزمان امیرعباس طغرایی که فقط 17 سال سن دارد اجراهای این نشست را شکل دادند.

هفدهمین نشست آیین آواز سه‌شنبه 19 دی ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =