استقبال گسترده مخاطبان از پخش مسابقات فوتبال در سالن​های سینما، این روزها با تهدید ممانعت اداره اماکن از ادامه این روند مواجه شده است.

به گزارش خبرآنلاین، صدور مجوز پخش فوتبال در سالن سینما مدتی حدود یک ماه زمان برد تا اینکه همزمان با شروع بازی​های نیمه نهایی جام جهانی آفریقای جنوبی، تهرانی​ها توانستند تجربه​ای تازه در سالن​های سینما از سربگذرانند. هرچند تبلیغ گسترده​ای برای نمایش فوتبال در سینماها صورت نگرفت، اما سالن​های پخش​کننده این مسابقات با حضور پرتعداد تماشاگران و استقبال گسترده آنان روبرو شدند.

در روزهایی که این جریان در جامعه معرفی شده و افراد بسیاری یک هفته قبل از شروع مسابقات بلیت​ها را پیش​خرید کرده​اند، زمزمه​هایی در مورد مخالفت اداره اماکن با ادامه داشتن این روند شنیده می​شود؛ روندی که در روزهای دوری مخاطبان از سینما می​تواند آشتی میان این دو به وجود آورده و سینما را به فضایی آشنا برای تماشاگران تبدیل کند.

زمانی که تفریح جمعی در ایران بیش از پیش کمرنگ شده و از سوی دیگر خانواده​ها بنا به دلایل متعددی امکان حضور در استادیوم​های فوتبال را نمی​یابند پخش فوتبال در سالن سینما می​تواند وجهه​ای تازه از تفریحی سالم و خانوادگی را در ایران به نمایش بگذارد.

این​ روزها بعد از سال​ها فضایی متفاوت بر سینماهای تهران حاکم شده، فضایی رویایی برای تهیه​کنندگان و کارگردانانی که از دیدن سالن خالی نمایش​دهنده فیلم​هایشان متاثر می​شدند، اما این بار افراد برای دیدن فوتبال به سالن سینما می​روند نه فیلم. پردیس سینمایی ملت، آزادی،​ تماشا،​ زندگی و سینمای فرهنگ این روزها و همزمان با جام جهانی فوتبال​ها را همزمان نمایش می‌دهند.

حمیدرضا صدر، منتقد فیلم و کارشناس فوتبال، که در پردیس سینمای ملت به تماشای فوتبال نشسته درباره این تجربه و فضای حاکم در سالن سینما به خبرآنلاین، گفت: «طرح پخش فوتبال در سالن سینما فضایی فراهم کرده تا خانواده​ها برای اولین بار در مکانی گرد هم آیند و بتوانند مسابقه فوتبال تماشا کنند. فضای استادیوم فوتبال در ایران به گونه​ای است که علاوه بر ممنوع بودن حضور خانم​ها در آن، معمولاً افراد از همراه داشتن فرزند کوچک و یا برادر کوچکتر خود خودداری می​کنند، اما به واسطه نمایش فوتبال در سالن سینما فضایی سالم و مناسب فراهم می​شود تا خانواده​ها، مردان و زنان و کودکان در کنار هم قرار بگیرند.»

او ادامه داد: «سالن نمایش دهنده مسابقه فوتبال یکی از سالم​ترین فضاها برای حضور افراد خانواده در کنار هم در میان فضاهای عمومی بود. معمولاً فیلم​هایی که بچه​ها دوست دارند را بزرگتر​ها نمی​پسندند و برعکس، اما در مورد فوتبال از کودکان تا بزرگسالان علاقه‌مندی و دلبستگی وجود دارد و در سالنی که فوتبال تماشا کردم شاهد حضور پرتعداد کودکان بودم.»

صدر اظهار داشت: «اغلب افراد حاضر در این جمع تجربه تماشای فوتبال را در فضای عمومی ندارند. نکته دیگری که اهمیت زیادی دارد، این است آنچه روی پرده سینما نقش می‌بندد تصویری است که از رسانه ملی پخش می​شود و در کنار آن نظارتی بسیار دست و حساب شده از سوی مسئولان سینما صورت می​گیرد که در نهایت فضایی کاملاً دلپذیر را بر خانواده​ها به وجود می‌آورد؛ فضایی که درآن جو ورزش و شادی حکم​فرما است.»

این منتقد فیلم گفت: «بسیاری از ما اساساً از مراکز فرهنگی که سینما هم شامل آن می​شود یا گریزانیم و یا بی​خبر. افراد این روزها ترجیح می​دهند DVD فیلم​ها را در خانه تماشا کنند زیرا آن را بی​دردسرتر از حضور در سالن سینما می​دانند، اما تجربه حضور در پردیس سینمایی ملت و یا آزادی و سینما فرهنگ و تماشای فوتبال در آن کشف جدیدی بود؛ اینکه افراد و خانواده​ها می​توانند همگی در کنار هم در مکانی غیر از خانه گرد هم آیند و تفریح کنند.»

او ادامه داد: «به این ترتیب خانواده​ها در کنار هم به مکانی فرهنگی می​روند و رفتن به سالن سینما و تفریحات جمعی به صورت عادت در می​آید. باید به این مسئله کاملاً از جنبه مثبت نگاه کرد و از نهادهای مختلفی که در این زمینه تاثیرگذار بوده​اند و شرایط را به وجود آوردند سپاسگزاری کرد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 73511

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما TW ۱۳:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۵
    0 1
    آقا اصلا چرا باید یه عده جوان در یک محیط تاریک شادی کنند؟ نتیجه اخلاقی: آیا دیدن فوتبال در کنار خانواده بهتر نمی باشد؟