سابقه فوران آتشفشان دماوند، نشان می‌دهد که اگر فعال شود، محدوده گسترده‌ای آسیب می‌بیند.

ایلنا نوشت:

 مدیرکل سازمان مدیریت بحران استانداری تهران گفت: سابقه فوران آتشفشان دماوند، نشان می‌دهد که اگر این آتشفشان فعالیت کند محدوده بسیار گسترده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. محمدرضا محمودی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که گدازه‌هایی که در اثر فعالیت آتشفشان دماوند در سالیان گذشته فوران کرده به حوالی محل کنونی سد لتیان هم رسیده است، بنابراین در صورت تکرار این حادثه، محدوده عظیمی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

او افزود: توسط دستگاه‌هایی که از اتریش وارد شده و در مکان‌های مختلف قله دماوند، نصب شده، تغییرات زمین ثبت می‌شود و مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه فوران آتشفشان علائم ظاهری نیز دارد، گفت: تغییر دمای چشمه‌ها، تغییر رنگ آب چشمه‌ها و متصاعد شدن بوی نامطبوع از این‌گونه علائم است که اکنون هیچ‌کدام آنها وجود ندارد و مطالعات نشان می‌دهد که دست کم در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم فوران آتش‌فشان نزدیک است.

او درباره میزان آمادگی ایران در صورت بروز چنین حادثه‌ای با توجه به بی‌تجربه بودن کشور ایران در این حادثه گفت:‌ گروه‌های امداد ما آمادگی کامل دارند که در هر کجای ایران امدادرسانی کنند و در حال حاضر با توجه به اینکه در عصر انفجار اطلاعات زندگی می‌کنیم فکر نمی‌کنم، در صورت بروز حادثه مشکلی پیش بیاید، یعنی اینکه ما براساس مطالعاتی که انجام دادیم، می‌دانیم، اگر دماوند فوران کند از چه سمتی فوران می‌کند و به کدام جهت و ما باید در آن هنگام چه کنیم.

او تاکید کرد: اما اینکه فعالیت خاصی برای مورد خاص دماوند، انجام شده باشد یا امکاناتی برای این مورد تهیه کرده‌باشیم مثلا مجهز باشیم به لباس‌هایی که در اثر برخورد با گدازه‌ها آسیب نمی‌بینند، خیر این‌کار را نکرده‌ایم زیرا مطالعات ما نشان می‌دهد در حال حاضر اتفاق نمی‌افتد.

مدیر سازمان مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه پس از فوران آتش‌فشان ایسلند، در نشست تخصصی به بررسی تاثیر آن آتشفشان با دماوند پرداخته شده است، گفت: نتیجه آن جلسه این بود که فوران آتشفشان ایسلند تاثیری بر آتشفشان دماوند ندارد و نمی‌توان نشانه‌ای برای فوران دماوند باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72824

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =