حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامی خود از جزئیات دیدار خود با دانشجویان و اساتید دانشگاه کمبریج در رشته زبان و ادبیات فارسی گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: 

امروز فرصتي پيش آمد كه بنا به دعوت با عزيمت به شهر دانشگاهي كمبريج با اساتيد و دانشجويان زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه كمبريج ديدار داشته باشيم، دانشگاهي كه با داشتن اساتيد بنامي از جمله ادوارد براون، هارولد نيكلسون( شارح مثنوي) و آربري، سهم مهمي در تحقيقات زبان و ادبيات فارسي داشته است. از اساتيدي كه امروز ملاقات داشتيم يكي در حوزه ي تفاسير فارسي عرفاني قرآن كريم و ديگري در اشعار نظامي تحقيق مي كنند كه بدليل انتشار كتاب تحقيقي خود چندي پيش جايزه كتاب سال ج.ا.ايران را دريافت كرده است.

برخي از دانشجويان نيز در برنامه هاي آموزشي و پژوهشي در ايران براي آموزش زبان فارسي شركت كرده بودند. محور مشترک اساتيد و دانشجويان، تمجيد آنها از فرهنگ و تمدن ايران به ويژه علاقه ي شديد آنها به ادبيات فارسي و آثار شاعران بزرگ ايراني بود كه واقعا براي هر ايراني شنيدني بود. در ادامه، بازديدي از مركز مطالعات شاهنامه و همچنين كتابخانه بزرگ شهر كمبريج براي مشاهده  نسخه هاي خطي كهن فارسي داشتيم كه كاتالوگ ها و فهرست هاي آنها طي پنجاه سال توسط ادوارد براون فراهم آمده بود. يادداشت هاي دست خط ادوارد براون كه از جمله در كالج پمبروك در كمبريج نگهداري ميشوند از جمله دستخط زيباي فارسي او همه نشان از دقت هاي علمي او دارند. مسئول كتابخانه كمبريج كه بيش از ده ميليون كتاب را در خود جاي داده است و از بزرگترين كتابخانه هاي جهان است ميگفت ما در شصت سال اخير بعد از ادوارد براون ديگر محققي مانند او را نداشته ايم و كاملا هنوز متكي به كارهاي او هستيم كه اينك كتابخانه بعنوان يک پروژه بزرگ، طرح ديجيتال كردن نسخه هاي خطي او را آغاز كرده است كه سال هاي سال به طول خواهد انجاميد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =