عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین گفت: احمدی نژاد از طریق کار تشکیلاتی به ریاست جمهوری رسید.

مرتضی نبوی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین صبح امروز در حاشیه نهمین کنگره این جامعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین راجع به دیدگاه رییس جمهور به احزاب گفت: معقدم که جناب آقای دکتر احمدی نژاد کار تشکیلاتی می کند و به کارهای تشکیلاتی باور دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص جایگاه احزاب در ایران گفت: به تدریج که از پیروزی انقلاب جلو آمدیم نقش و جایگاه احزاب در کشور ارتقا پیدا کرده است. زمان تاسیس حزب جمهوری اسلامی بسیاری از افرادی که به این حزب حمله می کردند و آن را تابلویی برای تیراندازی به سمتش پیدا کرده بودند امروز طرفداران پروپاقرص تشکل و تحزب شدند که خود این امر یک تحول و تغییر رویکرد و نشان دهنده ای این است که همه جریان های سیاسی به ضرورت حزب و منسجم شدن فعالیت ها در قالب تحزب و تشکل رسیده اند.

وی ادامه داد: البته ما تا رسیدن به این که این جایگاه ها کاملا مشخص و نهادینه شوند فاصله داریم و همگی باید تلاش داشته باشیم تا این مسیر را هموار کرده و تعامل مثبت را بین حتی احزاب رقیب داشته باشیم که در چند سال گذشته در این زمینه نیز تجربیاتی داشته ایم.

نبوی با بیان اینکه رییس جمهور از طریق کار تشکیلاتی به ریاست جمهوری رسید خاطرنشان کرد: منتهی ممکن است آقای رییس جمهور نسبت به احزاب موجود نقدهای جدی داشته باشد که در قالب صحبت هایی که می کند هویدا می شود.

نبوی در واکنش به ادامه سوال خبرآنلاین مبنی بر اینکه آیا رییس جمهور بعد از پایان دوره ریاست جمهوری به کار تشکیلاتی خواهد پرداخت؟ گفت: این را نمی دانم که بعد از پایان دوره ریاست جمهوری شان کار تشکیلاتی خواهند کرد یا نه ولی همین الان کار تشکیلاتی انجام می دهند.

وی در خصوص اظهارات اخیر احمدی نژاد در سفراستانی کرمان راجع به احزاب و گروه های سیاسی گفت: دخالت در کارهای اجرایی امری است که حتی مجلس و قوه قضاییه نیز نباید دچار آن شود چه برسد به احزاب و گروه ها اما در کشور ما احزاب، چه احزاب رقیب و مخالف و چه احزاب موافق نقش خود را دارند و می توانند نظرات خود را نسبت به عملکرد دولت و مسئولیت های اجرایی در قالب نقد و تایید بیان کنند که این به معنای دخالت نیست و به نظر هم نمی رسد که خود احزاب بیش از این خواستار باشند.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوال دیگر خبرآنلاین راجع به نقطه مطلوب رویکرد نظام در قبال احزاب با توجه به بالا رفتن هزینه فعالیت حزبی بعد از انتخابات گفت: در اینجا هم از سوی ما به عنوان تشکل و احزابی که فعالیت داریم و هم از سوی نظام یک تعامل و تاثیرگذاری متقابل وجود دارد. اگر قرار باشد برخی احزاب از چهارچوب های قانونی خارج شده و در جهت ساختار شکنی وارد شوند طبعا با یک سری محدودیت هایی مواجه می شوند.

وی ادامه داد: اما اگر احزاب مقتدر در چهارچوب حرکت کنند حتما می توانند حتی با نقد خود در جهت ارتقا فعالیت های نظام در زمینه های مختلف کمک حال باشند. پس این امر به تعاملی که باید وجود داشته باشد باز می گردد. یعنی هرگاه ما دچار افراط و تفریط شویم طبعا محدودیت هایی نیز پدید می آید و باید خود مواظب رفتار خود باشیم.

نبوی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت در پاسخ به سوال دیگر خبرآنلاین مبنی بر اینکه چرا زودتر تعریف جرم سیاسی صورت نمی گیرد تا چهارچوب فعالیت احزاب معین و مشخص تر شود؟ گفت: من می توانم از شما سوال کنم که شما می توانید به راحتی جرم سیاسی را تعریف کنید؟ این کار پیچیده است. اقدامات قانونی نیز در این زمینه انجام شد. آنگونه که خاطرم است که در زمان آیت الله شاهرودی در مقام لایحه آن را تهیه و به مجلس ارسال کردند. حال اینکه در مجلس با چه بحث هایی مواجه است حضور ذهن ندارم. این کارپیچیده و دقیق است ولی باید انجام شود.

وی راجع به نقش احزاب در کنترل حوادث بعد از انتخابات نیز گفت: البته این نقش متفاوت است؛ برخی تشکل ها نقش منفی و برخی مثبت ایفا کردند. اما ثقل این قضیه در خنثی کردن فتنه، ایجاد بصیرت از سوی مقام معظم رهبری و شخصیت هایی بود که این مسئله را خوب درک و تبیین کردند و توانستند آنچنان آگاهی میان مردم ایجاد کنند که با حضور مردم در نهم دی ماه هشتاد و هشت ختم فتنه اعلام شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر تلاش بخش تندروی جناح اصولگرا برای خارج کردن بخش دیگر این جناح از فضای سیاسی کشور تصریح کرد: شاید این جریان اختصاص به جناح اصولگرا نداشته باشد؛ بالاخره در کشور ما عده ای معتدل هستند و عده ای افراطی و تمامیت خواه. این امر متوجه هر جریان و گروه افراطی است که برای دیگران حق حیات سیاسی قایل نیستند و فکر می کنند آن ها حق مطلق اند و هرچه می گویند درست است و همه باید از آنها تبعیت کنند.

وی ادامه داد: طی سه دهه انقلاب ما همواره شاهد این جریان افراطی و در مقابل تفریطی بودیم ولی تطبیق این بحث های افراطی روی برخی اشخاص و گروه ها احتیاج به تفصیل دارد که من در مقام قضاوت راجع به این قضیه نیستم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =