۰ نفر
۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۳

ساکنان فنلاند، هفته گذشته شاهد بلندترین رنگین‌کمانی بودند که می‌تواند روی زمین تشکیل شود. این پدیده که به رنگین‌کمان نیمه‌شب معروف است، فقط در هفته‌های آخر خرداد و اوایل تیرماه قابل رویت است.

این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید به انقلاب تابستانی برسد و برای ساکنان بالاتر از عرض 66.5 درجه شمالی در تمام طول شبانه‌روز قابل رویت باشد. پرتوهای خورشید در ابرهای باران‌زای دوردست شکسته می‌شوند و پس از بازتاب به سوی چشم ناظران، حلقه‌ای بسیار بزرگ از شش نور بنفش، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز را تداعی می‌کنند که همان رنگین‌کمان مشهور است.

البته این تنها رنگین‌کمانی نیست که شب‌هنگام تشکیل می‌شود. بعضی وقت‌ها ماه‌کمان نیز تشکیل می‌شود که در اثر شکست و بازتاب پرتوهای ماه از قطرات باران تشکیل می‌شود.

راستی! می‌دانستید رنگین‌کمان برخلاف باور عموم مردم، 6 رنگ دارد! اولین بار، آیزاک نیوتن بود که با عبور دادن نور سفید خورشید از یک منشور، آن‌را به نورهای اصلی تجزیه کرد و مشاهده کرد که شش نور بنفش، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز از آن جدا شده‌اند. اما از آن‌جایی‌که در آن زمان همه مردم (حتی دانشمندان) علاقه داشتند به همه چیز، حالتی اسطوره‌ای ببخشند و چه چیز بهتر از عدد 7 که از دیرباز برای مردم مقدس بود. این چنین شد که نیوتن، محدوده‌ای بین بنفش و آبی را انتخاب و آن را نیلی نامید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۲۲:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۱
    0 0
    خیلی جالب بود
  • NOMAD IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۵
    0 0
    خیلی زیبا بود ممنون از شما