محمدرضا لطفی معتقد است باید کاری کرد موسیقی هم مثل ادبیات فارسی از زیر فشارها دربیاید تا همه هنرمندان از جمله موسیقیدانان آثار بهتری خلق کنند.

به گزارش خبرآنلاین، نشست مطبوعاتی کنسرت محمدرضا لطفی و گروه هم‌نوازان شیدا که قرار است روزهای چهارم و پنجم تیر در باغ عفیف‌آباد شیراز اجرا شود، با حضور خبرنگاران استان فارس در محل هتل پارس شیراز برگزار شد.

در این نشست که با حضور محمدرضا لطفی سرپرست گروه‌های شیدا، بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و محسن خباز رئیس انجمن موسیقی استان فارس برگزار شد، لطفی، گفت: «بسیار خوشحالم بعد از مدت‌ها وارد شهر شیراز شدم، چرا که علاوه بر تاریخ تنومندی که این شهر در زمینه فرهنگ و هنر داراست، معتقدم شیراز مرکز موسیقی ردیفی و دستگاهی این کشور است.»

او ادامه داد: «70 درصد موسیقیدانان بزرگ ما شیرازی هستند. از شیدا و شوریده و فرصت شیرازی بگیرید تا محمدصادق‌خان و پرویز یاحقی. به همین دلیل است که فکر می‌کنم اگر سیاست‌های کلی کشور در زمینه تمرکززدایی است، شیراز می‌تواند بهترین گزینه برای مرکزیت موسیقی ایران باشد.»

لطفی سپس به توضیح درباره جزییات برنامه این کنسرت پرداخت و افزود: «تمام اعضای گروه‌های سه‌گانه شیدا حدود 40 نفر هستند و به دلیل مشکلات سفر، فقط گروه هم‌نوازان شیدا برای این سفر انتخاب شد. در بخش اول این کنسرت من به بداهه‌نوازی خواهم پرداخت و مسلما نمی‌دانم چه چیزی اجرا خواهم کرد، اما اشعاری از میان اشعار حافظ، مولانا و سایه انتخاب خواهند شد. در بخش دوم نیز گروه هم‌نوازان به خوانندگی محمد معتمدی به اجرا خواهند پرداخت که البته خودم هم در کنار اعضای گروه حضور دارم.»

سرپرست گروه‌های سه‌گانه شیدا در پاسخ به این سئوال که آیا برای این کنسرت آثاری مرتبط با موسیقی محلی فارس هم نگاشته شده یا خیر، گفت: «آنچه امروز به عنوان موسیقی فارس اجرا می‌شود می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ موسیقی‌ای که در شهر شیراز اجرا می‌شود و شعر آن با گویش شیرازی و فقط لحن آن کمی کشیده‌تر اجرا می‌شود. این موسیقی همان موسیقی دستگاهی است و فقط لحن و شهر آن کمی متفاوت است، اما آن موسیقی که موسیقی محلی استان فارس است و بیشتر در میان عشایر یا شهرستان‌های استان فارس اجرا می‌شود، یک تخصصی محلی است و فکر می‌کنم هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید به اجرای این موسیقی اقدام کنند.»

این آهنگساز برجسته موسیقی ادامه داد: «مشکل ارائه نشدن موسیقی محلی فقط مشکل استان فارس و موسیقی آن نیست. ما در زمینه تولید موسیقی و برگزاری کنسرت در تمام کشور با کمبود امکانات مواجه هستیم، چرا که با وجود جمعیت ایران امکاناتی که وجود دارد و به دنبال آن، کارهایی که امروزه تولید می‌شود بسیار اندک است. ضمن آنکه این امکانات در سراسر کشور هم به صورت یکسان توزیع نشده است. فکر می‌کنم مشکل اصلی بیشتر به ناهماهنگی‌ها بر می‌گردد.»

لطفی با اشاره به اینکه برای برگزاری این کنسرت حدود دو سال و نیم پیش برنامه‌ریزی شده، اظهار کرد: «باید مؤسساتی قوی در شهرستان‌ها وجود داشته باشند که بتوانند با ارتباط خوب با نهادهای محلی، کنسرت‌ها را برگزار کنند. بنابراین باید روال برگزاری کنسرت هم ساده‌تر شود و موسسات با خیال راحت به برگزاری کنسرت اقدام کنند.»

آهنگساز «سپیده» در ادامه گفت: «هنرمند نباید نگران این باشد که اگر کنسرتش با استقبال مواجه شود، دچار مشکل خواهد شد. شما فرض کنید اگر فرد یا گروهی برای برگزاری راهپیمایی درخواست مجوز دارد، مطابق قانون خودش هم مسئول برقراری نظم در آن است. در مورد کنسرت هم همین طور است و شما باید نظم را در این برنامه برقرار کنید. ضمن آنکه باید استانداری، اداره ارشاد، نیروی انتظامی و  نهادهای مرتبط دیگر نیز با برگزارکنندگان هماهنگ شوند و همکاری کنند.»

لطفی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است برنامه فوتبال‌های جام‌جهانی استقبال از کنسرت را تحت‌الشعاع قرار دهد، تصریح کرد: «من فکر می‌کنم زمان و ساعت این کنسرت با بازی‌های حساس جام‌جهانی تداخل ندارد، اما اگر هم کنسرت تحت‌الشعاع فوتبال قرار گیرد، این خواسته مردم شیراز است و به آن احترام می‌گذارم. اگر در محل کنسرت 200 نفر هم حاضر شوند، همان‌طور ساز خواهم زد که عده بسیاری از مخاطبان در سالن باشند.»

این آهنگساز ­در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا طی چند سال گذشته خود را به چند خواننده محدود کرده، گفت: «خواننده، سولیست گروه است و بخش زیادی از کار برنامه بر دوش او قرار دارد.  اصولا باید آن قدر روی یک خواننده کار کرد تا از طرف مردم پذیرفته شود؛ خواننده‌ای که اتفاقا با وسواس هم انتخاب شده است. پس از آنکه یک خواننده جایگاه خودش را در میان مردم پیدا کرد، می‌توان سراغ خواننده دیگری رفت.»

محمدرضا لطفی درباره آغاز تور کنسرت گروه‌های شیدا در شهرستان‌ها هم گفت: «باید ببینیم این کنسرت و برنامه چطور برگزار خواهد شد و بعد برای کنسرت در شهرستان‌های دیگر برنامه‌ریزی کنیم. ضمن آنکه به دلیل محدودیت‌های مذهبی نمی‌توانیم یک برنامه مدون برای تمام سال تعریف کنیم و در تمام ماه‌ها کنسرت دهیم. این موضوع، کمی برنامه‌ریزی را برای ما مشکل می‌کند.»

لطفی افزود: «از گذشته‌های دور و از قرن دوم هجری این مشکلات شروع شده است. بعضی از کشورهای اسلامی، بخشی از آن را حل کردند، برخی کمتر و برخی بیشتر. در تداوم مشکلات موسیقی با اسلام این مشکلات به ما رسیده است. باید کاری کرد موسیقی هم مثل ادبیات فارسی از زیر فشارها دربیاید تا همه هنرمندان از جمله موسیقیدانان آثار بهتری خلق کنند.»

این آهنگساز در خصوص برنامه‌های آتی خود و گروه‌های شیدا نیز عنوان کرد: در زمینه انتشار آلبوم برنامه آوای شیدا انتشار هر آلبوم در یک فاصله تقریبی سه ماهه است و در حال حاضر یک آلبوم بداهه‌نوازی من و آقای قوی‌حلم در دهلی و همین‌طور ردیف میرزا عبدالله که به همراه گروه بانوان ضبط شده در آستانه انتشار قرار دارند. چند سال است پروژه‌ای را مرتبط با موسیقی قشقایی شروع کرده‌ام و امیدوارم با همراهی گروه‌های شیدا و موسیقیدانان محلی و البته پس از دریافت مجوز بتوانیم آن را در تخت‌جمشید اجرا کنیم. علاوه بر این پروژه دیگری را هم مرتبط با اکو و سفر به کشورهای آسیای میانه دارم. امیدوارم بتوانم با موسیقیدانان بزرگ کشورهای این حوزه کارهای مشترکی انجام دهم.»

کنسرت محمدرضا لطفی و گروه هم‌نوازان شیدا به خوانندگی محمد معتمدی شب‌های چهارم و پنجم تیر در باغ عفیف‌آباد شیراز برگزار می‌شود. بلیت فروشی این کنسرت از دو روز قبل تنها به صورت اینترنتی و از طریق سایت: www.t-nay.ir آغاز شده است. شهروندان شیرازی که برای خرید بلیت کنسرت دسترسی به اینترنت ندارند با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر فروش آثار موسیقی می‌توانند بلیت این کنسرت را تهیه کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69904

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =