۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۷

وزارت بهداشت با انتشار اطلاعیه‌ای، به روند انتشار اخبار ضد و نقیضی که این روزها در مورد جمع‌آوری قلیان منتشر می‌شود، پایان داد.

 این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که بخشنامه دولت مبنی بر مهلت دادن به قهوه‌خانه‌های سنتی برای عرضه قلیان، هنوز لغو نشده است و به همین دلیل وزارت بهداشت فعلاً برنامه‌ای برای مقابله با عرضه قلیان در دستور کار خود ندارد. در واقع، دولت به وزارت بهداشت، اجازه مقابله با عرضه قلیان را نمی‌دهد. این در حالی است که دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، اوایل این هفته از جمع‌آوری تدریجی قلیان‌ها در استان‌های مختلف کشور و پیگیری شدید قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی با همکاری وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و چند ارگان دیگر خبر داد. به گفته وی، جمع‌آوری قلیان‌ها به صورت تدریجی در استان‌های مختلف کشور در حال انجام است و در بسیاری از استان‌ها از جمله استان یزد نیز به طور کامل جمع‌آوری صورت گرفته است. جمع‌آوری قلیان در برخی مناطق تهران هم در حال انجام بوده و به تدریج به کل شهر اشاعه می‌یابد. پیش از این، یک کارشناس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت نیز از اجرای مجدد طرح جمع آوری قلیان‌ها از قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی خبر داده و گفته بود: دور جدید این طرح در آینده نزدیک با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. البته قرار است دور جدید جمع‌آوری قلیان‌ها حساب شده‌تر اجرا شود.

 نقش دولت هشتم و نهم
بخشنامه ممنوعیت عرضه قلیان را نخستین بار وزارت بهداشت دولت هشتم ابلاغ کرده بود که به دنبال اعتراض سیدحسین مرعشی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، هیأت دولت وقت، این بخشنامه را ملغی اعلام کرد. به دنبال آن و در ابتدای آغاز به کار دولت نهم، ایران به کنوانسیون منع استعمال دخانیات پیوست و وزارت بهداشت مجدداً و بر اساس مفاد این کنوانسیون، برنامه زمانبندی ممنوعیت عرضه قلیان را در دستور کار قرار داد.

طرح ضربتی جمع‌آوری قلیان‌ها از مراکز تفریحی و سنتی و برخورد با عاملان فروش سیگار به افراد زیر 18 سال از آذر سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت و نیروی انتظامی در سراسر کشور آغاز شد. اما هنوز چند روز از آغاز اجرای طرح نگذشته بودکه به دلیل اعتراض و رایزنی برخی قهوه‌خانه‌های سنتی نسبت به ممنوعیت عرضه قلیان و صدور بخشنامه‌ای از سوی وزارت کشور و دستور مستقیم رئیس‌جمهور، عرضه قلیان تا مدتی نامعلوم، آزاد اعلام شد.

گفتنی است در ماه‌های اخیر شاهد سوءاستفاده برخی قهوه خانه‌های دارای مجوز عرضه قلیان نیز هستیم. بر اساس بخشنامه وزارت کشور، قرار نبود در این قهوه‌خانه‌ها قلیان میوه‌ای عرضه شود اما این موضوع در عمل به خوبی رعایت نمی‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =