پرنده‌شناسان معتقدند عکس‌های کتاب پرنده می‌تواند دیدی تازه و به مراتب دقیق‌تر از خصوصیات جسمی و رفتاری پرندگان در اختیار آنها قرار دهند، اما در پشت صحنه عکاسی از این پرندگان زیبا چه گذشته است؟

محبوبه عمیدی: اندرو زوکرمن که علاوه بر کتاب موفق مخلوقات، چندین جایزه عکاسی را هم در کارنامه دارد، با همکاری تعدادی از تعلیم‌دهندگان پارک ملی پرندگان پیتسبورگ در پنسیلوانیا موفق شده است تصاویری بی‌نظیر از نادرترین پرندگان روی زمین خلق کند.

بخشی از این تصاویر را در گزارش تصویری دیروز خبرآنلاین ملاحظه کردید. فیلم زیبا و کوتاهی نیز از هنرنمایی این پرندگان در برابر پرده سفید عکاسی آماده شده که در زیر مشاهده می کنید.

اما ببینیم در پشت صحنه این عکاسی کم‌نظیر چه گذشته است؟

به گزارش نیوساینتیست، ارین استل یکی از تعلیم‌دهندگان پرندگان که در گرفتن نیمی از 75 عکس کتاب پرنده با زوکرمن همکاری داشته است، می‌گوید: «پرندگان هم ممکن است مانند هر مدل دیگری حین عکاسی خسته شوند و شروع به ناسازگاری کنند. ما ناچار شدیم برای گرفتن عکس تایلر که یک ماکائوی آبی است، بیش از 30 بار تلاش کنیم. پرده سفید پشت صحنه عکاسی، دوربین و روشنایی شدید حاصل از فلاش‌زدن آن، همگی باعث وحشت این پرنده شده بودند، تیلور مرتب دور اتاق می‌چرخید و در نهایت روی کامپیوتری که برای کنترل کانون دوربین استفاده می‌شد، فرود آمد».

استل می‌گوید: «آموزش طوطی‌ها و پرندگان شکاری به مراتب ساده‌تر از سایر پرندگان است و به همین دلیل اغلب عکس‌های کتاب را این دو گروه تشکیل می‌دهند». او که هفته‌ها پیش از ورود زوکرمن و همکارانش به پارک ملی پرندگان کار تعلیم آنها و تشویق به پرواز روبروی پرده سفید عکاسی را آغاز کرده است، می‌گوید: «در ابتدای کار پرندگان از این پرده وحشت داشتند، ما با دادن کرم و انگور به آنها موفق شدیم به پرواز تشویق‌شان کنیم. فیلم پشت صحنه این عکاسی را در ادامه ببینید».

 

پرندهعکس مورد علاقه استل از میان عکس‌ها متعلق به ایکس، شاه‌جغد 6‌ساله آسیایی-اروپایی است. ایکس بیشتر از 3‌کیلوگرم وزن دارد و فاصله میان نوک بال‌هایش حدود 2‌متر است. شاه جغد آسیایی- اروپایی بزرگ‌ترین گونه جغد در جهان است. این حیوان با پنجه‌هایی که به مراتب بزرگ‌تر از پنجه‌های پلنگ هستند، مرغ‌های ماهیخوار، روباه و گوزن‌های جوان را به سادگی شکار می‌کند. استل می‌گوید: «ایکس مانند فرزند من است، از لحظه تولد تاکنون مراقبت از او به عهده من بوده است».

الفیک می‌گوید: شات‌های زوکرمن از ایکس بسیار‌آموزنده‌اند، در این عکس‌ها می‌توان دید که الگوی هم‌پوشانی پرها کاملا دقیق است، در حالی که پیش از این فکر می‌کردیم آنها به شکل تصادفی تقسیم شده‌اند. شکل پیچش و چرخش بال‌ها هم حین پرواز بسیار‌جالب‌توجه است، دیگر نمی‌شود پرواز را به همان سادگی گذشته تصور کرد».

 

با اینکه عکاسی از پرندگانی که توانایی پرواز ندارند به مراتب ساده‌تر است اما باز هم مشکلاتی وجود دارد. استل می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکل ما با پنگوئنهای آفریقایی این بود که نمی‌توانستند آرام بایستند و به محض اینکه آنها را رها می‌کردیم شروع به راه رفتن می‌کردند. در نهایت ناچار شدیم با آویزان‌ کردن دسته کلید جلوی آنها چند لحظه‌ای از راه رفتن‌شان جلوگیری کنیم».

بهترین رفتار را سرییمای پاقرمزی داشت که بم‌بم نام دارد. این پرنده در طبیعت برای خوردن مارمولکها ابتدا آنها را روی صخره‌های محل زندگیش پرتاب می‌کند».

تنها زیستگاه طبیعی این پرنده پادراز منطقه‌ای در آمریکای جنوبی است که دارد به دلیل عدم‌توجه به سرعت ناپدید می‌شود. الفیک می‌گوید: «تنها سرییمایی که دیدم داشت میان علف‌های بلند به سرعت حرکت می‌کرد اما عکس‌های زوکرمن به وضوح خصوصیات این پرنده حتی کم‌رویی خاصش را نشان می‌دهند».

راجر لدرر، پرنده‌شناس بازنشسته از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در چیکو می‌گوید: «عکس‌ها فوق‌العاده‌اند. به جرأت می‌گویم که تا به حال پرندگان را اینقدر با دقت و به وضوح ندیده بودم».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =