نیش عقرب البته که "نه از روی کین است و اقتضای طبیعتش این است"؛ کاربرد این ضرب المثل مشخص است و نیازی به توضیح نیست.

عقرب و ایضا نیش آن همیشه مایه هراسمان بوده و هست. تا اسم عقرب به گوشمان می خورد شاید که یاد این ضرب المثل به خاطرمان می آید و متوجه می شویم که این موجود ترسناک کار خودش را می کند؛ کاری به خوبی و بدی کسی ندارد،خوب اقتضای طبیعتش این است، نیشش را می زند و می رود پی کارش.

***

با توجه به گرمای این زمان سال ،هفته گذشته کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت لالی خوزستان توصیه هایی برای عقرب گزیدگی بیان کرده بود که مثلا روی محل خارش و گزیدگی را صابون سدیم موسوم به صابون ایووری بمالید و...

او نکته دیگری هم گفته بود که اصلا همان نکته باعث نگارش این نوشتار شد:" عقرب برای دوری از خشک شدن بدن به جاهای نمناک و مرطوب پناه می آورد ، از این خاصیت می توان برای جمع آوری عقربها استفاده کرد و با پهن کردن یک گونی خیس در گوشه حیاط ، عقربها را به آن نقطه کشاند و آنها را از بین برد ."

"از بین بردن عقرب ها" نکته ای است که مرا کنجکاو کرد تا با توجه به اطلاعات اندکی که از مزایای فراوان نیش عقرب داشتم بیشتر درباره آن تحقیق کنم؛ این که چرا باید عقرب ها بدون بازدهی و استفاده از بین بروند؟

در جستجویی که در این باره انجام دادم به نکات جالبی رسیدم و باورم نمی شد زهر عقرب چه کاربردهای مفیدی دارد و اصلا می تواند چه درآمدهایی نصیب کشورمان کند، که فهرست وار بیانشان می کنم:

*هر گرم سم خشک حاصل از زهر نیش عقرب در بازارهای جهانی 20هزار دلار ارزش دارد.

* از سم عقرب حدود 30فرآورده به دست می آید که حتی از آن برای درمان سرطان مغز نیز استفاده می شود.

* سم عقرب در آمریکا برای درمان سرطان مغز یا همان ˈگلیوماˈ مورد استفاده قرار می گیرد.

* یکی از موثرترین کاربردهای سم عقرب در جهت نابودی حشرات و آفات در بخش کشاورزی است

* سم عقرب می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای مسکن قوی به منظور کاهش درد بیماران باشد و...

هر چند می دانم موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با ایجاد شعبه ای در اهواز توانسته کارهایی مانند ساختن آمپول ضد عقرب زدگی انجام دهد و حتی صادراتی هم به کشورهای همجوار داشته باشد.

ظاهرا این موسسه سالانه حدود یک میلیارد ریال برای خرید عقرب ها هزینه می کند که البته تولیداتش صرفا آمپول ضد عقرب زدگی است با این حال از همین یک نمونه کار نیز سه ونیم میلیارد دوز واکسن تولید می کند که بیش از 300میلیون دلار با احتساب بر اساس نرخ دولتی ارز ارزش دارد.

به دور از شعار اما واقعا می شود با ارتقای دانش فنی و تجهیزات لازم از زهر عقرب های استان های گرم خیزی مانند خوزستان بهترین استفاده را برد و به جز تولید واکس عقرب زدگی، از آن برای تولید داروهای سرطان مغز و ... نیز بهره برد.

این مهم حتی می تواند برای مردم این مناطق نیز درآمد داشته باشد، وقتی موسسه رازی تنها برای تولید واکسن عقرب زدگی سالی تا 100 میلیون تومان عقرب می خرد قطعا اگر بتواند تولیدات دیگری در این زمینه داشته باشد نیاز به عقرب های بیشتری خواهد داشت و این مردم مناطق محروم خوزستان مانند همین بخش "لالی" هستند که صید عقرب ها و فروش آنها می تواند مرهمی باشد بر زخم هایشان...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =