دیدگاه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس هفتم و هشتم درباره اهانت به رئیس‌جمهور در اجلاس دوربان.

محمود احمدی‌نژاد علیرغم بسیاری پیش‌بینی‌ها و هشدارها، در اجلاس دوربان سوئیس حضور یافت و سخنرانی کرد اما این سخنرانی با اهانت برخی حضار همراه شد. آن حضور و این اهانت، تحلیل‌های بسیاری را برانگیخت. آنچه در ادامه می‌آید دیدگاه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس هفتم و هشتم در این زمینه است.

همچنان که از سوی برخی تحلیل‌گران، پیش‌بینی شده بود، حضور آقای احمدی‌نژاد در اجلاس دوربان سوئیس، حاشیه‌ساز شد. به نظر شما چرا رئیس جمهور علیرغم توصیه‌هایی که به ایشان شده بود تا به این سفر نروند، به حضور در این اجلاس اصرار ورزیدند که شاهد چنین اهانتی به جایگاه رئیس‌جمهور ایران باشیم؟
علیرغم تحریم این اجلاس از سوی برخی کشورهای اروپایی و غربی، ‌نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد آنها (NGO) در این اجلاس حضور یافتند. بیش از 450 هیأت از این نوع گروه‌ها در این اجلاس حضور داشتند و لابی‌های صهیونیستی در این اجلاس به خوبی مشهود بود. آنها که هشت سال پیش در چنین اجلاسی دچار آسیب شدند و بیانیه تندی علیه آنها صادر شد، می‌دانستند که آقای احمدی‌نژاد نقطه مقابل آنها در اجلاس امسال خواهد بود. همانطور که گفتید خیلی از مسائل از قبل قابل پیش‌بینی بود. اما من معتقدم که حضور آقای احمدی‌نژاد در این اجلاس خوب بود و سبب شد تا کل اجلاس تحت الشعاع قرار بگیرد. کما اینکه سخنرانی رئیس جمهور ایران از همان ابتدا از سوی تمامی رسانه‌های مهم جهان منتشر شد. حتی حاشیه‌های این سخنرانی اعم از ترک سالن از سوی برخی شرکت‌کنندگان در آغاز سخنرانی وی و یا اهانتی که در حین سخنرانی ایشان صورت گرفت تا ساعت‌ها خبر فوری رسانه‌های جهان شمولی همچون BBC، CNN، Fax News، Uro news و ... بود و سبب شد تا ایران درصدر اخبار جهان قرار بگیرد. به این ترتیب پیش‌بینی شبکه الجزیره که اجلاس دوربان را اجلاس احمدی‌نژاد خوانده بود، درست از آب درآمد.

چه لزومی داشت رئیس جمهور ما در اجلاس شرکت کند که پیش‌بینی می‌شد به او اهانت خواهد شد؟

این ا جلاس برای ما بسیار حائز اهمیت بود و حضور در سطح رئیس‌جمهور نشان‌دهنده اهمیت جایگاه این اجلاس برای ما بود. به نظر من نوع برخورد آقای احمدی‌نژاد نشان‌دهنده آن بود که خود ایشان نیز چنین واقعه‌ای را پیش‌بینی می‌کردند و آمادگی لازم را برای مواجهه با آن داشتند. قابل پیش‌بینی بودن چنین رخدادی از اهمیت جایگاه این اجلاس، چیزی را کم نمی‌کند. چون در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد کمتر فرصتی پیش می‌آمد که فضا برای طرح دیدگاه‌های ایران در عرصه بین‌المللی فراهم شود.

اما آقای احمدی‌نژاد طی چندین بار حضورشان در اجلاس‌های سازمان ملل و دیگر مجامع خارجی، فرصت طرح مواضع ایران را داشتند. پس نمی‌توان گفت چون فرصت برای طرح مواضع ایران کم بوده، در چنین اجلاسی که می‌دانستند به شأن ایشان اهانت می‌شود، حضور یافته‌اند.

اگرچه چنین فرصت‌هایی وجود داشته اما هیچ‌گاه شاهد چنین فرصتی نبودیم که ایران را به خبر اول رسانه‌های جهان تبدیل کنیم.

آقای احمدی‌نژاد به عنوان نماینده ملت ایران در این اجلاس حضور یافته بودند نه به عنوان یک ایرانی مستقل، پس توهین به ایشان توهین به ملت ایران است. شما چنین نظری ندارید؟

این اتفاق به نظر من طبیعی بود و نباید از این منظر به آن نگریست. وقتی NGO‌های کشورهای تحریم‌کننده نظیر آمریکا و اسرائیل در این اجلاس حضور یافتند و حتی انجمن‌های همجنس‌بازان هم نمایندگانی در این اجلاس داشتند، مشخص بود آنها مواضع کشورهای تابعه خود را در این اجلاس اعمال خواهند کرد. اما به نظر من حتی اهانت آنها، تحریم حضورشان و عدم حضور نمایندگان کشورهای غربی در زمان سخنرانی آقای احمدی‌نژاد همه و همه به نفع ایشان تمام شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاتف خالدي NO ۰۸:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۱
    0 0
    لطفا املاي انگليسي شبكه هاي تلويزيوني درج شده را تصحيح كنيد Euro News, Fox News