از روزی که مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان، از لزوم تدوین ساز و کار نظارتی برای مجلس و عملکرد نمایندگان سخن گفتند، تلاش‎ها در مجلس برای تحقق این خواسته ایشان آغاز شد.

 به گزارش خبرآنلاین، از آنجا که کمیسیون‎های اصل نود و برنامه و بودجه متولیان نظارت بر عملکرد مجلس هستند، نخستین تصمیم‎گیری‏ها در این کمیسیون‎ها صورت گرفت. محمد ابراهیم نکونام نایب رییس کمیسیون اصل نود  در همان روز اعلام کرد که بیانات مقام معظم رهبری می تواند به منشور نظارت مجلس و شیوه کار قوه مقننه تبدیل شود. محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه هر نهادی باید تحت نظارت باشد و مجلس هم از این قاعده مستثنی نیست، نظارت کمیسیون اصل نود و برنامه و بودجه بر مجلس را کافی ندانست و از تلاش عده‎ای از نمایندگان برای تهیه طرحی در این زمینه خبر داد تا فرمایشات مقام معظم رهبری هر چه سریعتر عملی شود.

همزمان امیدوار رضایی عضو هیات رئیسه مجلس از تشکیل هیات ویژه نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس در آینده نزدیک خبر داد. از قرار این هیات نیز بخشی از طرح در دست بررسی نمایندگان است که برای اعمال نظارت بر عملکرد نمایندگان، کمیسیون‎ها و حتی هیات رئیسه در نظر دارد که کمیسیون یا هیات ویژه‎ای را برای نظارت بر عملکرد نمایندگان توسط خود مجلس تشکیل دهد.

اگرچه این طرح همچنان در مرحله جمع آوری امضاست و تقدیم هیات رئیسه برای اعلام وصول در صحن علنی و رای گیری نشده است اما بر اساس اظهارات نمایندگان چنین به نظر می‎رسد که در هیات ویژه‎ نظارت بر مجلس، از کسانی که در مجلس مسئولیت داشته و صاحب‌نظر هستند نیز استفاده شود.

نادر قاضی‎پور نماینده ارومیه یکی از طراحان این طرح است که با اشاره به امضای 15 تن از نمایندگان شاخص مجلس ذیل این طرح از موافقت رئیس مجلس، احمد توکلی و الیاس نادران با آن خبر داده و می‏گوید که همچنان مشغول جمع آوری امضاهای بیشتری است تا این طرح را با پشتوانه محکم‎تری به صحن علنی مجلس ارائه دهند. به گفته وی پیش از این، طرح مشابهی در مجلس هفتم طراحی شده بود. اما متاسفانه در آن زمان، این طرح از دستور کار خارج شد. ولی پس از سخنان اخیر مقام معظم رهبری این طرح مجددا به جریان افتاد.

اگرچه او جزئیات بیشتری از این طرح را تشریح نکرد اما محمد کرمی‎راد نماینده کرمانشاه اعلام کرد که کارگروهی برای تدوین این طرح تشکیل خواهد شد تا با اخذ نظر از طیف‎های مختلف نمایندگان، کار کارشناسی دقیقی را انجام دهد.

پیشنهاد تشکیل شورای داوری
در این بین علی مطهری پیشنهاد تشیل شورای داوری را مطرح کرد و گفت: نمایندگان می‌توانند با ایجاد تغییرات در آئین‌نامه داخلی مجلس و الحاق ماده‌ای به آن‌ این سازوکار را ایجاد کنند. به گفته وی این امکان هم وجود دارد که به طور مثال یک شورای داوری در مجلس تاسیس شود که نمایندگان مورد اعتماد پارلمان هم در آن عضو باشند، همانند شورای داوری موجود در فراکسیون اصولگرایان. با ایجاد این شورای داوری اگر مسئله‌ای درباره نماینده‌ای وجود داشته و از سوی نمایندگان دیگر گزارش شود، این شورا می‌تواند موضوع را بررسی و پس از قضاوت در مورد مسئله پیش آمده، گزارش آن را در صحن علنی قرائت کند.

مطهری در حالی ابراز عقیده می‎کرد که نظر رهبر معظم انقلاب درباره ایجاد این سازوکارها بیشتر معطوف به مسائل شخصیتی، فردی و اخلاقی نمایندگان است،که پیش از این هم نکونام گفته بود: دربرخی موارد شکایت‎هایی از نمایندگان و حتی نسبت به طرز کار مجلس و کمیسیون‎های تخصصی آن مطرح شده بود که بعضی از آن شکایت‎ها بررسی شده و در برخی موارد دیگر هم در حال بررسی است.

تشکیل کمیته 3 نفره برای حل اختلاف با دولت
توصیه دیگر مقام معظم رهبری به نمایندگان، همکاری صمیمانه با دولت بود تا قوانینی در حد توانمندی اجرایی دولت در مجلس تصویب شود و دولت نیز ملزم به اجرای مصوبات مجلس باشد.
به همین دلیل سخنگوی هیات رئیسه مجلس از تشکیل کمیته سه نفره‏ای در این هیات برای پیگیری مسائل اخیر پیش آمده میان دولت و مجلس خبرداد؛ هیاتی با عضویت محسن کوهکن، شهاب الدین صدر و محمد دهقان.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 68073

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =