ایرنا نوشت: وزارت دفاع قطر شامگاه چهارشنبه اعلام کرد: دوحه قراردادی به ارزش 12 میلیارد دلار برای خرید چندین فروند هواپیمای اف 15 با واشینگتن امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع آگاه بدون ذکر جزئیات این قرارداد گفت: «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا و نمایندگانی از قطر هفته آینده با یکدیگر دیدار و قرارداد نهایی خرید هواپیمای اف 15 را منعقد خواهند کرد.

آمریکا در نوامبر 2016 موافقت خود را با فروش72 فروند هواپیمای اف 15 کیو ای به ارزش 21 میلیارد دلار به قطر اعلام کرد.

وزارت امورخارجه خارجه آمریکا در سال 2014 نیز اعلام کرد که قطر در این سال، بیش از 10 میلیارد دلار تجهیزات نظامی شامل بالگردهای آپاچی، موشک‌های پاتریوت و هواپیما خریداری کرده است.

شبکه خبری الجزیره همچنین گزارش کرد: 2 فروند کشتی جنگی آمریکایی برای حضور در رزمایش مشترک با نیروی دریایی قطر، در شهر بندری دوحه پایتخت این کشور پهلو گرفتند.

بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا موسوم به «العدیده» در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه نیز در قطر قرار دارد.

آمریکا هم اکنون از این پایگاه که 10 هزار نیروی نظامی در آن حضور دارد، برای انجام پروازها و بمباران مواضع داعش در عراق و سوریه استفاده می‌کند.

«هدر ویلسون» فرمانده نیروی هوایی آمریکا روز سه شنبه 16 خردادماه 96 و در واکنش به تنش به وجود آمده میان ریاض و هم پیمانانش با دوحه و تاثیر آن بر پایگاه نظامی آمریکای در قطر گفت: با وجود تصمیم عربستان و هم پیمانان آن برای قطع رابطه با قطر و اعمال تحریم‌های زمینی، دریایی و هوایی آن کشور، خطری پایگاه هوایی ما را در قطر تهدید نمی‌کند.

عربستان دوشنبه هفته گذشته (15خرداد 96) اعلام کرد که به همراه امارات متحده عربی، بحرین، مصر و برخی از کشورهای دیگر با ادعای حمایت قطر از تروریسم، افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده است.

قطر اتهاماتی مبنی بر حمایت مالی از تروریسم را بی پایه و اساس خوانده است.

به گفته تحلیلگران، بحران موجود در منطقه، ادامه مناقشه سال 2014 است، زمانی که ریاض، ابوظبی و منامه سفیران خود را به دلیل حمایت دوحه از اخوان المسلمین مصر فراخواندند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هم وطن CN ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
    0 1
    این فرق یه رئیس جمهور بنگاه دار ترامپ با یه فارغ التحصیل روزنامه نگاریاوباما برای آمریکا هست. ای می چاپه هردو طرف رو این ترامپ. از عربستان 110 میلیارد قرارداد گرفت تحریکش کرد که الان قوی شدی برو تو شکم ایران و حامیان منطقه ایش. این وسط قطر قربانی اول شد. حالا هم یه 15 تائی با قطر می بنده. اگه اختلافات رو حل می کرد برای امریکا پول می شد؟ مطمئنا نه به قول خودش این یعنی شغل و شغل و شغل برای امریکائی ها. ای حقه باز
  • m A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
    1 0
    هم ازتوبره میخوره هم آخور
  • علی A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
    0 0
    آمریکا دنبال همین بود که به قطر هم سلاح بفروشه
  • بی نام AE ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
    1 0
    چه می دوشه این آمریکا .....
  • بی نام AE ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
    1 0
    گویا آمریکا برای فروش تسلیحات و کسب درآمد بیشتر و دوشیدن گاوهای شیرده خاور میانه از پروژۀ ایران هراسی هم پا فراتر گذارده و با اختلاف میان اعراب بیش از پیش بر تضمین ِمنافع خود در این منطقه افزوده است . و این است نتیجۀ حضور یک دلال در پست ریاست جمهوری آمریکا .
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
    1 0
    جالب است که آمریکا در مناقشه عربستان با قطر مدعی است که قطر حامی تروریست است...و حالا بهش اسلحه میفروشه...
  • سروری IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
    0 0
    ترامپ با یک حرکت ساده هم سلاح به عربستان فروخت هم به قطر. کاری به سیاست ترامپ دلال ندارم اما از حماقت این کشورها برای افتادن در دام ترامپ متعجبم
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
    1 0
    یعنی این عربها کی میخوان آدم بشن من نمیدونم. هم به عربستان میفروشه هم به قطر اینا اینجا خون هم و بریزن خودش در آرامش باشه