«خبرجنوب» نوشت: کشف بنایی با بیش از یک صد ستون در زیر یکی از خانههای قدیمی فارس شایعاتی را پیرامون پیدا شدن گنج بزرگ دیگری دراین استان رقم زد! گنجی که این بار در جنوب فارس و درزیر زمین یکی از خانه های قدیمی بخش ارد شهرستان گراش پیدا شده و معلوم نیست که متعلق به چه دوره ای از تاریخ است.

ماجرا از آنجا شروع شده که در زمان خاکبرداری از یک منزل در بخش ارد شهرستان گراش زمین نشست کرد و بنایی تاریخی از دل خاک بیرون آمد که به گفته شواهد محلی این بنا حدود صد ستون به فاصله هفتاد سانتی متر دارد و پیدا شدن آن موجب شد کارگران دست از کار بکشند و حفاظت از این محل دوچندان شود اما طی روزهای اخیر با منتشر شدن عکس هایی از این بنا ، شایعه پیدا شدن طلا و جواهرات در این محل نیز پخش شد.
ولی به گفته تنی چند از مسئولین شهرستان فعلا هیچ سکه یا وسیله تاریخی در این محل پیدا نشده است.
به طوری که در این رابطه حسین باروزه، دهیار ارد گفته است : سازه این بنا سنگ و ساروج است، چندین دهنه و ستونهای زیادی دارد و سقف آن قوسیشکل است، اما فعلا وارد شدن به محل خطرناک است و امکان ریزش وجود دارد و نمیتوان همه چیز را بررسی کرد. وی همچنین از پیدا شدن یک اتاق سالم که زنجیری به دیوار آن آویزان بوده در چندین سال قبل خبر داد. این بنا زیر یکی از خانهها، دقیقا صد متر جلوتر از این خانهای که این بنا با این تعداد ستون کشف شده است، پیدا شده بود. وی همچنین گفت ده یا پانزده سال قبل نیز سنگ قبری در این محدوده پیدا شد که به نظر میرسید قدمت آن به ششصد سال برسد و روی آن کلمه شهیده حکاکی شده بود. برای بررسی بیشتر آن سنگ قبر را به لار منتقل کردند، اما هیچ وقت به ارد برنگشت و مشخص نشد که سرنوشت آن سنگ قبر به کجا ختم شد.در این رابطه رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان گراش با تاکید براینکه هیچ گنجی در محله قدیمی ارد پیدا نشده است به خبرنگار ما گفت:در حال حاضر ستون ها ی زیادی از جنس آجر پخته در فاصله 50 تا 60 متری یکدیگر دیده می شود و سقف بنا نیز از ساروج است و خبری هم از گنج نیست.صلاحی با بیان اینکه بین ستون ها نیز طاق های ضربی وجود دارد، افزود:با توجه به اینکه سازه های کشف شده در محله قدیمی ارد قرار گرفته و قبرستانی هم متعلق به قرون 7 تا 8 هجری قمری در نزدیکی آن است احتمال اینکه بنای کشف شده متعلق به این تاریخ باشد، وجود دارد. به گفته وی آجرهای این بنای تاریخی خشت های مربعی سرخ در ابعاد 20 در 20 ساتی متر است که با توجه به شواهد موجود می توان بنا را متعلق به دوره سلجوقی دانست اما با این حال باید بررسی های باستان شناسی در محل صورت بگیرد تا صحت آن تایید گردد.
رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان گراش اضافه کرد: در حال حاضرحدود 40 متر از این محوطه پیدا شده است و نمی توان به طور قطع در مورد تاریخ ساخت و یا کاربری آن اظهار نظر کرد. در ادامه این گفت و گو جواد اسدی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان گراش نیز به خبرنگار ما گفت:این سازه مکشوفه در عمق 2 متری از سطح زمین پیدا شده است و با توجه به شواهد موجود احتمال اینکه بنا مربوط به سازه آبی است وجود دارد.
به گفته وی متا سفانه شایعه زیادی در خصوص کاربری و پیدا شدن گنج در این بنا صورت گرفته است که هیچ کدام صحت ندارد و تازمانی که کارشناسان و باستان شناسان در این محل ورود نکنند نمی توان اظهار نظر قطعی کرد .
اسدی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در نزدیکی و شرق این بنا قبرستان 700 ساله قرار گرفته واز سویی هم دربخش ارد نیزآسیاب های آبی متعددی وجود دارد این احتمال می رود بنا متعلق به سازه ای آبی چون آب انبار یا حمام یا محل گذر آب باشد. رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان گراش در ادامه اضافه کرد:در حال حاضر این بنای کشف شده مورد حفاظت قرار گرفته تا کاوشها و بررسی های دقیقتری در محل صورت بگیرد . اسدی ادامه داد:بخش ارد یکی از محلات قدیمی شهرستان گراش است که درفاصلع 60 کیلومتری گراش واقع شده و به زودی نیز آسیابهای آبی منطقه نیز در فهرست ملی به ثبت خواهد رسید.
در ادامه نیز خشایار شیبانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی لارستان گفت: وجود گنج در روستای ارد شهرستان گراش شایعه وکذب محض است و هیچ شیء با ارزشی در این منطقه پیدا نشده و وجود ندارد.وی درباره دوران تاریخی این بنا نیز به نوع طاق معماری آن اشاره کرد و افزود: نوع طاق ها نشان میدهد که این بنا مربوط به دوران اسلامی است. شیبانی افزود: این بنا به احتمال زیاد مربوط به یک شبستان است با ستونهایی که ۷۰ سانتی متر تا یک متر از هم فاصله دارند.وی گفت: به محض مشاهده این طاق بخشدار ارد به همراه یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان لار هماهنگی های لازم را انجام داده و ماموران میراث فرهنگی با حضور در محل نسبت به توقف عملیات تخریب اقدام میکنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 673286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =