دکتر دادبه گفت : "اثر «پله پله تا ملاقات خدا» با بیان رویدادهایی از زندگی مولانا، خواننده را به دل تاریخ می برد و همچنین شکوه ادبیات فارسی را می‌نمایاند. "

دکتر اصغر دادبه، استاد فلسفه و عرفان نخستین ویژگی کتاب «پله پله تا ملاقات خدا» را رمان‌گونگی آن برشمرد و گفت: زمانی که شاگرد استاد زرین‌کوب بودم، از زبان او شنیدم که می‌گفت در ابتدا این گونه نمی‌نوشتند و تنها شیوه‌ای محققانه را در نگارش به کار می‌برد، اما او در این کتاب به دلیل درخواست خوانندگان آثارش، چنین روشی را به کار برد.

دادبه رمان‌گونگی این کتاب را دلیلی بر خیالی بودن آن نداست و گفت: زرین‌کوب رویدادهای مختلفی را در این اثر ذکر می‌کند که نمی‌توان هیچ یک از آنها را غیرمستند پنداشت. او در انتخاب گزارش‌های تاریخی دقت عمل بسیار به خرج داده است و حتی از ذکر آن دسته روایت‌ها که وجهه‌ای آسمانی و فرشته‌گون به انسان می‌داد، پرهیز کرده است.

دادبه در ادامه اظهار کرد: این اثر با بیان رویدادهایی که از ابتدا در زندگی مولانا اتفاق افتاده‌اند، خواننده را به دل تاریخ برده، وقایع آن را مانند فیلمی پیش روی خواننده مجسم می‌کند و او را در جریان شکل گرفتن آنها قرار می‌دهد. با خواندن این کتاب درمی‌یابیم که همواره در طول تاریخ قدرت جامعه از قدرت خانواده بیشتر بوده است، اما مولانا با تربیت دقیق پدر تحت تأثیر انحرافات جامعه به عنوان نهاد قدرت‌مندتر قرار نگرفت. این موضوع یکی از نکات بدیع این کتاب است، زیرا اگر تربیت در خانواده استوار باشد، کودکان فردا خواهند توانست بر ناهنجاری‌های جامعه غلبه یابند.

دادبه همچنین عنوان کرد: زرین‌کوب در اندیشه مولانا غرق و خود را با آن تطبیق داده بود. او با این کتاب، شکوه ادبیات فارسی را می‌نمایاند، زیرا ثابت می‌کند که در آن دوران زبان فارسی؛ زبان مردم کوچه و بازار قونیه بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 67219

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =