۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۱

حجت اشرف‌زاده با بیان اینکه موسیقی در خراسان بسیار تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: «واقعا غم‌انگیز است که عده‌ای موسیقی را به‌راحتی کنار می‌گذارند.»

نرگس کیانی: حجت اشرف‌زاده که از جمله  هنرمندان همراهی کننده حسن روحانی درسفر امروز او به مشهد است در مورد این اتفاق و جزئیات احتمالی آن گفت: «برنامه امروز چهارشنبه 27 اردیبهشت جزئیات خاصی ندارد. می‌دانید که گردهمایی حامیان دکتر حسن روحانی با حضور ایشان در مشهد است و این که آیا خواننده دیگری هم همراه ما به مشهد خواهد آمد یا خیر را نمی دانم.»

اشرف زاده در مورد چگونگی شکل گیری ایده همراهی کردن دکتر روحانی در سفر به مشهد که موطن او نیز هست توضیح داد: «خراسان رضوی یا به عبارت دیگر خراسان بزرگ در طول تاریخ همواره بستر اتفاقاتی مهم بوده و موسیقی بسیار تاثیرگذاری داشته است.»

خراسان محمل حوادث و حملات تاریخ

اشرف زاده با بیان اینکه خراسان در مقاطع مختلف تاریخ آماج حملات مغول ها قرار گرفته اند، توضیح داد: «مردم سرزمین خراسان بارها و بارها سرزمین شان با خاک یکسان شد و از ورود حضرت رضا (ع) به خاک خراسان تا حاکمیت نادرشاه افشار در آن منطقه و لشکرکشی به هند و افغانستان و درگیری هایی که رخ داد نغماتی از خود به جا گذاشته اند که در کمال تاسف امروزه امکان اجرای زنده آن با عنوان کنسرت را ندارند و این بسیار دردآور است و غم انگیز.»

موسیقی عنصر حذف ناشدنی خراسان

اشرف زاده از قدمت موسیقی خراسان و همچنین ماندگاری ترانه های قدیمی در بین مردم اشاره کرد و گفت: «غم انگیز از این حیث که عده‌ای موسیقی را آن قدر دم دستی می دانند که به راحتی حکم حذف شدن آن را از زندگی مردم  صادر می‌کنند ولی اگر کمی تاریخ بخوانند متوجه می شوند به عنوان مثال نغمه «الله مزار» در خراسان مربوط به 700 سال پیش است که تا امروز سینه به سینه منتقل شده و مطمئنا که «الله مزار» بیهوده 700 سال ماندگار نمی ماند! این نغمه ماندگار می‌ماند چون برای شهدای مدافع مرزهای کشورمان در مقابل مغول‌ها ساخته شده است یا نغمه «درنا» که برگرفته از یک داستان بسیار عاشقانه و زیباست و گمان می کنم متعلق به «منطق الطیر» عطار باشد. مرغی به نام درنا که باید برای رسیدن به خداوند یا نور یا حقیقت هزار نام آن را بر زبان بیاورد تا پرواز کند و به تعالی برسد و هزارمی را فراموش می کند و پر و بالش می سوزد!»

اشرف زاده تاکید کرد: «این عشق عشق کوچکی نیست؛ عشق مردم خراسان به موسیقی عشقی دیرینه و کهن هست، شاید دیرینه تر و کهن تر از خیلی جاهای دیگر کشور. در چهار سال گذشته دکتر حسن روحانی و تیم شان تمام قد تلاش کردند تا موسیقی یک بار دیگر در خرسان جان بگیرد اما با موانعی روبرو شدند که امیدواریم در ادامه کارشان موفق به برداشتن آن موانع از پیش رویشان شوند.»

نباید همه هنرمندان را با یک چوب راند

این هنرمند ضمن دفاع از موسیقی خوب و اصولی که با موازین شرعی در تضاد نباشد، بیان کرد: «قطعا موسیقی خوب ما قابل دفاع است و ما هم با موسیقی‌ که در آن مسائلی در اجراها پیش می آید که مسائل شرعی را تحت شعاع قرار می دهد مخالفیم. ما هم با موسیقی ای که حرمت و ساحت امام رضا (ع) را زیر سوال ببرد مخالفیم اما می گوییم که همه هنرمندان را با یک چوب نباید راند و همه را هم سنگ هم نباید دید. چطور در روزهای خاص از جمله دوران انتخابات و زمان جنگ هنرمندان و موسیقی دان ها همدل، همراه و هم قطار دیگر مردم می شوند و با اجراهای خود به آن ها دلگرمی می دهند اما در دیگر روزها مایل به حذف آن هستیم؟! در یک جمله، علت همراهی من با دکتر حسن روحانی دفاع تمام قد ایشان از حقوق اولیه هنرمندان است و با افتخار با ایشان همراه خواهم بود.»

«دوباره ایران» ترانه‌ای فراجناحی برای آبادانی ایران

او در مورد قطعه «دوباره ایران» هم که در انتهای دومین فیلم مستند دکتر حسن روحانی شنیده شد و همچنین این روزها در تجمع حامیان او به گوش می رسد توضیح داد: «قطعه «دوباره ایران» با همین امید و تکاپو برای آینده‌ای بهتر در سرزمین دوست داشتنی‌مان ساخته شد. در واقع نگاه خود ما برای «دوباره ایران» فراجناحی است یعنی واقعا از صمیم جان و قلب و دل مان دوست داریم که اتفاقی خوب برای کشورمان بیفتد و همه در کنار هم در یک صف برای آبادانی و روزهای بهتر ایران تلاش کنیم. نگاه اولیه شاعر این قطعه امیر شهرابی و آهنگساز آن حبیب خزاعی فر و بنده که آن را اجرا کردم این گونه بود. در ادامه به دلیل آن که حال و هوای ایده ها و افکارمان را به جناب آقای روحانی و دوستانشان بسیار نزدیک دیدیم و به پاس لطف های چهار ساله ایشان و به امید ادامه کارشان که به نیمه راه رسیده اند و باید بسیاری از اتفاقات خوب را رقم بزنند به ایشان و تیم موفق‌شان تقدیمش کردیم.»

اشرف‌زاده در مورد تبدیل قطعه «دوباره ایران» به سرودی ملی هم گفت: «خوشحال می شویم اگر «دوباره ایران» در حال تبدیل شدن به یک موسیقی ملی باشد و همه را همدل و همصدا کند. وحدت همان اتفاق بزرگی است که همه‌مان دوستش داریم، اگر هنرمند بتواند کاری کند که اقوام مختلف با زبان‌ها، گویش‌ها و خرده فرهنگ های مختلف در نقاط مختلف کشور یک صدا نام وطنشان را با عشق بر زبان بیاورند رسالت خود را انجام داده است. سیاست امروز ما هم این را بسیار می پسندد و «دوباره ایران» هم به دنبال این هدف بوده و خدا را شکر که تقریبا به آن رسیده است.»

او در مورد جریان ساخت این قطعه هم توضیح داد: «در زمانی بسیار کوتاه و حدودا سه، چهار روزه حبیب خزاعی فر و امیر شهرابی در موسیقی و شعر به نقطه مورد نظرشان رسیدند و بعد هم من به عنوان خواننده به آن ها اضافه شدم. یک گروه موفق تصویر هم در کنار ما بود و همگی سعی کردیم اثری برآمده از جان و دل مان را به علاقه مندان تقدیم کنیم.»

امیدواری از سیراب شدن مردم از نعمت شنیدن ساز

اشرف زاده در مورد نسبت قانون نانوشته ممنوعیت اجرای کنسرت در خراسان با اجرای زنده امروز او در شهر مشهد هم گفت: «امیدوارم مسئولین باور کنند که اهالی موسیقی و شعر و ادب در هر کجای کشور که روی صحنه بروند با حفظ شئونات حافظ فرهنگ و ادب و آیین و اعتقادات خود و مردم خواهند بود و هیچ هنرمندی علاقه‌ای به زیر پا گذاشتن موازین اعتقادی، آیینی و انسانی درست ندارد. بنابراین اعتماد به جوانان و اجازه دادن به آن‌ها که موسیقی را در خراسان جاری کنند آرزوی همه ماست و من به صورت نمادین برای یک آغاز دوباره و یک رخصت دوباره به مشهد سفر می کنم. امیدوارم این امکان به زودی و در آینده ای نزدیک فراهم شود و مردم یک بار دیگر از نعمت شنیدن صدای ساز در خراسان سیراب شوند و هنر ایرانی را و در کنار حریم مطهر رضوی بشنوند و لذت ببرند که این هنر آن ها را به خدا و انسانیت نزدیک تر می کند.»

او در پایان گفت: «هنر ناب ایرانی هنری است که همیشه در طول قرن‌ها و سال‌ها انسان را به خداوند نزدیک تر و درک زیبایی های خداوند را برای او آسان تر کرده است و وسیله ای شده برای تعالی بشر. بنابراین گرفتن آن از جوان ها و حذف کردنش شاید کمی کم لطفی است و من به عنوان یک عضو کوچک و یک خواننده ناچیز که خاک پای مردم است در همین راستا با تیم دکتر حسن روحانی همراهی می کنم.»    

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    5 0
    بهتر بود خبر اولتون از راه نداد حجت عزیز به مشهد می بود
  • بی نام SK ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    3 0
    خوشم میاد خبرآنلاین کامنت های مخالف را هم منتشر می کند
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    4 0
    دمت گرم
  • ابوالفضل RO ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    0 8
    سلام بهتره ایشون برای خودشون متاسف باشه چون خراسان مهد موسیقی های محلی و سنتی بوده و هست. و ما هم از موسیقی های کرمانجی، ترکی، فارسی، تربتی، نیشابوری، قائنی و ... رقص چوب خاص هر گروه که در شهرهای مختلف اجرا می شود استفاده می کنم. اینکه عده ای به بهانه های واهی سعی در ید نشان دادن چهره خراسان می کنند. ما مردم خراسان احساس درد داریم. ایشون چند روز در شهرهای ما مهمان بوده اند. که این گونه سخن می گویند. ما در تمام مراسم های شادی از شنیدن نعمت ساز تار، دو تار، چهار تار، نی و فلوت و دف و ... استفاده می کنیم. با ارادتی که خدمت ایشون و مخصوصا دوباره ایران ایشان دارم.
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    0 5
    هیچ کس مانع اجرای ایشان نشده
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    0 0
    طبق گفته اقای عبدالملکی هیچ مسئول امنیتی برای عدم اجرای برنامه ام در مشهد با من تماس نگرفته است. از طرف برگزار کنندگان مراسم آقای روحانی در مشهد با مدیر برنامه ام تماس گرفتند و گفتند که اجرای برنامه فعلا مقدور نیست و در حال پیگیری هستیم. منظورم از عدم اجازه ورود به مشهد همان برنامه مشهد بوده است.