از پاتوق اهل قلم تا سالن پایتخت کتاب ایران/ شرح فعالیت‌های فرهنگی و علمی نمایشگاه کتاب

یحیی دهقانی، مدیر کمیته‌ علمی و فرهنگی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره فعالیت‌های این کمیته‌ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری یحیی دهقانی، مدیر کمیته علمی و فرهنگی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ظهر امروز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت) در شهر آفتاب برگزار شد.

دهقانی درتوضیح برنامه‌ها و فعالیت‌های کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «کمیته علمی و فرهنگی در دوره سی‌ام برنامه‌های متنوعی را در سه محور برنامه‌ریزی کرده است؛ اول 40 برنامه و نشست با محور علمی که در سراهای اهل قلم برگزار می‌شود. این نشست‌ها موضوعات تخصصی حوزه نشر مثل اقتصاد نشر، ویراستاری، کتاب و توسعه پایدار و... را شامل می‌شوند.»

او ادامه داد: «همچنین برگزاری نکوداشت‌هایی برای اهل قلم، بزرگداشت خادمان نشر شهرستان‌ها، 30 رونمایی از کتاب‌های ناشران در دو سالن کتابنامه، 24 کارگاه هم‌اندیشی از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده توسط کمیته علمی و فرهنگی هستند. چهار سالن در بخش‌های آموزشی، بین‌الملل، کودک و نوجوان نیز 30 برنامه مرتبط با حوزه‌های خود را در ایام نمایشگاه برگزار می‌کنند. در نشست‌های سالن بین‌الملل از مهمانان خارجی هم دعوت شده است تا درباره ارتباط نشر ایران و بازار جهانی کتاب گفت‌وگو داشته باشند.»

مدیر کمیته علمی و فرهنگی افزود: «امسال برای اولین بار در غرفه‌های ناشران هم رونمایی از کتاب انجام می‌شود تا براساس سیاست شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه فعالیت‌های فرهنگی در سطح نمایشگاه هم وجود داشته باشد و تنها محدود به سالن و گوشه‌ای خاص از نمایشگاه نشود.»

دهقانی درباره برنامه‌های پاتوق اهل قلم توضیح داد: «امسال از نزدیک به 300 نویسنده برای حضور در پاتوق اهل قلم دعوت به عمل آمده است و تاکنون افرادی همچون دکتر صفی‌نژاد، دکتر نیک‌گوهر، هوشنگ مرادی‌کرمانی، شیوا مقانلو، پروین سلاجقه، حسن میرعابدینی، مجید قیصری، حسن شهسواری، غلامرضا امامی، حافظ موسوی و... در این پاتوق حضور پیدا کرده‌اند. امسال سعی شده باتوجه به اعتبارات خوبی که در کمیسون معاملات تصویب شده است، پذیرایی قابل قبولی از بزرگان قلم داشته باشیم.»

او همچنین درباره برنامه‌های سالن کارنامه نشر افزود: «سالن کارنامه نشر در فضایی به مساحت 400 متر مربع 27 هزار عنوان کتاب چاپ اول را به بازدیدکنندگان و مخاطبان عرضه می‌کند. در حاشیه این سالن نمایشگاه کوچکی از کتاب‌های درسی سنوات گذشته از سال 1345 تا امروز و حتی کتاب‌های درسی از دارالفنون برپا شده است. همچنین 50 عنوان کتاب خطی را با موافقت آستان قدس رضوی در معرض نمایش گذاشته‌ایم. سالن کارتون کتاب هم 100 کاریکاتور برتر سه دوره گذشته مسابقه دوسالانه کاریکاتور کتاب را که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌کند را نمایش می‌دهد.»

این ناشر و فعال فرهنگی اضافه کرد: «سالن پایتخت کتاب ایران و پنج غرفه برای 11 روستای برگزیده جشنواره روستاهای دوستدار کتاب را هم داریم که محصولات فرهنگی و کتاب‌های ناشران بوشهر و این روستاها را عرضه می‌کنند و برنامه‌های ویژه‌ای دارند. سالن مروجان کتابخوانی و سالن جنبی کودک و نوجوان هم در 500 متر مربع فضا برنامه‌های خوبی برگزار می‌کنند. همچنین 9 استان کشور میهمان نمایشگاه هستند و نشست‌ها و عرضه صنایع دستی و... مربوط به استان خود را در دستور کار دارند.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =