ایسنا نوشت: در 29 اردیبهشت می‎خواهیم انتخاب کنیم؛ یا آن هشت سال قبل با آن مشخصات را و یا این چهار سالی که پشت سر گذاشتیم و امیدواریم با حرکت شتابنده‌ای به سمت پیشرفت برویم. البته گلایه‌ها در کارهای اجرایی وجود دارد.

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری در سخنانی در اولین کنگره حزبی انجمن اصلاحات اظهار کرد: جامعه به دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا تقسیم شده، باید دو جریان خوب و قدرتمند داشته باشیم با همه شاخص ها.

اهم اظهارات موسوی لاری به شهر زیر است:

بنده زمانی که در وزارت کشور بودم یکی از شاخص ترین موضوعاتی که به دنبال آن بودیم توسعه سیاسی بود زیرا به دنبال توسعه سیاسی مشارکت عمومی حاصل می شود و این مشارکت نیز جز با حضور احزاب و تشکل ها معنادار نمی شود.

* شوراها قاعده را در تصمیم سازی و تصمیم گیری سهیم می کند. هیچ نهادی به اندازه شوراها مشارکت مردمی را سامان نمی دهد. در واقع شوراها نماد حضور همه طبقات جامعه در نقاط جغرافیایی کشور است و چیزی در حدود 114 هزار نفر در شوراهای شهر و روستا با این انتخابات وارد عرصه تصمیم سازی می شوند و حدود 50 هزار نفر هم علی البدل هستند، البته با یک انتخاب در اردیبهشت حدود 160 هزار نفر وارد حوزه تصمیم سازی وارد می شوند و این کار بسیار بزرگی است.

* انتخابات ریاست جمهوری نیز از این نظر مهم است که ما بعد از گذر از دوران سخت و دشوار برای ایران وارد شرایط جدید شدیم و یک دوره هشت ساله را پشت سر گذاشتیم. دورانی که منابع کشور هزینه شد، با آبروی کشور به آن نحو برخورد شد و فضای زندگی برای آحاد جامعه دیدیم که چگونه بود. در واقع دوران سختی بود. به نظر می رسد بهتر از این می شد کار کرد. نفت 130 - 140 دلاری را فروختیم و ما به ازای آن معلوم نیست چه شد بابک زنجانی امثال آنها آمدند پول به جای سر سفره مردم، سر سفره آنها رفت.

* یارانه براساس پول نفت توزیع شد. اگر به جای این کار سرمایه گذاری می کردیم زمینه کار و اشتغال هم فراهم می شد و بیکاری کاهش می یافت؛ در حال حاضر دولتی آمده که به دنبال ایجاد فضای کار و اشتغال است، در مناسبات دولت و ملت گشایش حاصل شده و آن فضای امنیتی جامعه کم رنگ و به جای آن همدلی به وجود آمده است.

* یک رقابتی به وجود آمده، یک طرف دفاع از آن هشت سال است کسانی که در آن جریان هشت سال پا به پای دولت نهم و دهم حرکت کرده و حمایت کرده اند، برنامه هایش را تقدیس کردند، وقتی اکثریت مجلس در دستشان بود که رئیس آن دولت را برای تبرک می‌بوسیدند و می گفتند امام زمان حامی ایشان است، خواب ها می دیدند که باید از این دولت حمایت کنیم. در واقع کسانی هستند که وارث آن اندیشه اند. کاری به شعارهای مقطعی نداریم. خاستگاه و جهت را می خواهیم بگوییم، تشخیص دادن خیلی سخت نیست. می گویند از آن فضا فاصله داریم در حالی که شما ستادها را ببینید چه کسانی چقدر نقش دارند؟ همه عناصر فعال آن دولت آنجا حضور دارند، یعنی این کسی که امروز آمده حتی اگر شعارش چیز دیگری باشد از طریق آنها می خواهد کار را ادامه دهد و دوباره در عرصه بین الملل مشکل ایجاد می شود،‌ در فضای داخلی هم همین طور و اقتصاد مولد جای خود را به اقتصاد سلیقه ای می دهد.

* این طرف قصه، جریانی آمده ائتلاف کرده، خردورزی کرده در سال 92، یکی از کارهای جریان اصلاحات و اعتدال این بود که اختلاف سلیقه ای را کنار گذاشتند،‌ عارف به نفع روحانی کنار رفت تا فضا به سمتی برود که نتیجه حاصل شود.

* راهبرد جریان رقیب دولت راهبرد کاهش مشارکت است، به اعتقاد من در تحلیل ها مجموعه امکاناتی که در اختیار رقیب است، برای این است که فضای انتخابات خیلی انتخاباتی نشود. تلاش می کنند که انتخابات یک شرایط معمولی داشته باشد، رسانه هایی که خیلی در این محافل تلاش می کردند الان احساس نمی شود که کاری آنچنانی برای مشارکت کنند. تحلیلشان این است که مردم مشارکت نکنند و ممکن است انتخابات دو مرحله ای شود و در این دو مرحله ای بتوانند نتیجه بگیرند.

*مردم در انتخابات 92 با رای قاطع آمدند و گفتند ما آن وضعیت را نمی پسندیم و الان بعید است که بیایند و بعد از چهار سال بگویند که آن دولت قبل را ترجیح می دهند. ما در انتخابات 96 از کاندیداتوری آقای روحانی حمایت می کنیم و این حمایت مقطعی نیست، حمایت براساس تحلیل درست برای رسیدن به یک مسیر مشخص است تا کشور بر روی خردورزی حرکت کند.

* از چالش هایی که ممکن است برای کشور پیش بیاید واقعا نگرانیم. اگر بخواهد چرخ فلک برگردد معلوم نیست به کجا برسیم. دولت در این چهار سال مشغول آواربرداری بوده اگر متوقف شود آواربردای به نتیجه نمی رسد.

* ما در انتخابات پیش رو برای مشارکت حداکثری و کاندیدایی که مورد تایید همه جریان اصلاحات و بزرگان اصلاحات است تاکید داریم. آقای خاتمی نیز بر حمایت از آقای روحانی تاکید دارند و این مساله با یک آهنگ قوی واحد باید ادامه یافته و از کاندیداتوری آقای روحانی حمایت کنیم.

کولایی: امروز آزمون دیگر اصلاحات است

 

الهه کولایی، عضو  دیگر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم در همایش حزبی انجمن اصلاحات با بیان این که از سال 92 به این سمت شاهد لغو تحریم ها هستم و امکان ندارد نیازهای کشور بدون تعامل حاصل شود گفت: انتخابات 92 با وحدت اصلاح‌طلبان در کنار اعتدال گرایان نشان داد باید به جریان عقلانیت برگردیم.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه بیان کرد: ما جزو ملت های کم نظیر در آسیا هستیم که تجربه‌های گامی به پیش و دو گام بر عقب را تجربه کردیم، از انقلاب مشروطه تا به امروز که جریان اصلاحات حیات دوباره یافته مردم ایران این فراز و فرود ها را تجربه کردند، البته این مساله جز در پرتو فعالیت حزبی نظام پارلمانی امکان پذیر نیست، این نظامی است که می‌تواند حضور مردم را در تصمیم گیری ها تضمین کند.
کولایی افزود: به نظر می‌رسد تحولات جدید برای اولین بار در تاریخ کشور نشان داده نخبگان سیاسی بنا دارند از تجربه ها درس بگیرند، از خاطر نمی بریم پاره شدن آرای ملت به دلیل تحلیل های نادرست در سال ۸۴ که باعث شد ما هشت سال با مصیبتی رو به رو باشیم که هزینه های عظیمی بر ملت ایران تحمیل کرد.
این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه گفت: در آستانه یک حرکت سرنوشت ساز دیگر هستیم، به دلیل نقشی که دولت در سرنوشت کشور دارد. این را با گوشت و پوست لمس کردیم وقتی یک مدیریت عقلانی حاکم است چطور از منابع ملی استفاده می کند و زمانی که رویا پردازی و انکار مصرانه واقعیت ها حاکم است چه وضعیتی؟
کولایی خاطر نشان کرد:امروز آزمون دیگر اصلاحات است، خوشبختانه همه با شور و نشاط برای انتخابات ثبت نام کردند و این نشان آزمون بزرگ تن دادن به لیست واحد و پذیرش ایراد های این مسیر است چرا که تبدیل شاخص های کمی به به کیفی راحت نیست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه الگویی که سال ۹۲ باعث تغییر مدیریت سرنوشت ساز بود امروز فرا روی همه ما قرار گرفته تا گامی دیگر در جهت مردم سالاری دینی پیش برود گفت: تجربه های ایران برای مردم منطقه بسیار ارزشمند است، ما به دنبال حاکم کردن مردم بر سرنوشت خود با حضور در پای صندوق های رای هستیم.
کولایی در پایان ابراز کرد: امیدواریم یکپارچگی پروژه ای که در ۹۲ شروع کردیم به پیش برود چرا که راهی برای اجرای برجام به دلیل تغییرات منطقه پیش رو است، اجرای برجام با شعار و پرهیز از عقلانیت حاصل نمی شود، این الزامی است که پیش روی ملت است تا سرمایه های عظیم توسعه به هدر نرود.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 661654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =