۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۹

گزارشى از سفرم به عراق از تاریخ دوشنبه ١٢ رجب لغایت شنبه ١٧ رجب جارى

در اين سفر با هماهنگى مقامات مسوول ايرانى در فرودگاه امام خمينى ، نخستين قرآنى را كه بر روى ٢٧ برگ فلز مس با خط زيباى نسخ به نگارش در آمده و سپس با لايه اى از طلا مزين گرديده بود را براى اهداء به آستان مبارك امير المومنين ع به نجف اشرف برديم.

گفتنى است است كه در هواپيما ، پس از آگاهى پرسنل و مهمانداران و خلبان و مهندسين پرواز ايران اير ، تقاضا نمودند كه ضمن ديدن قرآن ، با آن عكسى به يادگار گرفته و در ماهنامه خود ، افتخار حمل اين قرآن با پرواز ياد شده را اشاره نمايند.
بدين ترتيب عزيزان خود را با قرآن متبرك كرده و عكس دسته جمعى گرفته و آن را نيز به داخل كابين بردم و با خلبان و مهندسين پرواز نيز عكسى به يادگار گرفتيم.



از آنجا كه شب سه شنبه كه مصادف با شب سيزدهم رجب بوده وبه همين مناسبت جشن گسترده اى در رواق حضرت فاطمه ع برگزار مى گرديد ، از پيش با توليت آستانه علوى حضرت حجة الاسلام والمسلمين سيد نزار حبل المتين همانگ نموده و اهداء اين قرآن نفيس را در برنامه گنجانيدم.

در اين مراسم كه نمايندگان بيوت مراجع و علماء و اساتيد حوزه علميه نجف و شخصيت هاى اجتماعى و سرشناس و استاندار و توليت هاى پيشين حضور داشتند ، ضمن برنامه قرآن و ويژگيهاى آن به وسيله گرداننده برنامه كه از پيش با وى سخن گفته و به وى اطلاعات لازم را داده بودم ، شرح داده شد و در اين هنگام توليت و اينجانب و آقاى سيد على اصغر موسويان و نيز سركنسول جمهورى اسلامى ايران در نجف جناب آقاى ساداتى فر را كه با هماهنگى پيشين بود ، به جايگاه فراخوانده و از روى قرآن ياد شده پرده بردارى شد.



روز سه شنبه به عنوان روز عيد و روز تولد امير المومنين ع با جناب مهندس معماريان و ديگر مهندسين پروژه ساخت مدارس ابتدايي و دبيرستان دخترانه و پسرانه كه در مجتمه مسكونى قنبر است ، پگاهان پس از زيارت حضرت به اين مكان آمده و عمليات آغاز كار را با مراسمى شروع نموديم. گفتنى است كه اين مجتمع داراى ٩٠٠ واحد مسكونى ١٢٠ متر مربعى است كه طى شرايطى خاص ، تنها در اختيار خادمان حرم آستانه علوى قرار مى گيرد كه تاكنون ٣٠٠ واحد آن واگذار شده و باقى ظرف كمتر از ٨ ماه تحويل مى گردد.

لازم به ياد آورى است كه فعاليت و كوشش ها و تلاش شبانه روزى توليت آستانه و همكاران و دست اندر كاران آن ، اين پروژه را كه تقريبا بيش از هفت سال بود آغاز گرديده بود از مرحله ده درصد به اين پيشرفت در حدود دو سال رسانيد. دو مدرسه ١٢ كلاسه در دو طبقه با معمارى سنتى اسلامى ، انشاء الله در سال تحصيلى آينده ، آغاز به كار خواهد نمود.  در اينجا لازم است از تلاش هاى شبانه روزى نيكوكار سرشناس و خادم اعتاب مقدسه جناب مهندس فرج الله معمارى از سوى خود و آستانه تشكر كنم و توفيقات روز افزو ايشان را از درگاه الهى و نيز امير المومنين ع خواستار شوم. وفقه الله لمراضيه

پس از اين در همين روز به همراه توليت آستان علوى ، براى افتتاح آزمايشگاه خيريه وابسته به آستانه كه در منطقه معروف به حولى قرار دارد ، راهى اين مكان شديم. در اين مركز كه از تمامى كارمندان و خادمان و وابستگان آستانه بصورت اجبارى و رايگان ، به صورت دوره هاى شش ماه يك بار آزمايش هاى لازم گرفته شده و در اين راستا از ديگر مراجعين مردمى نيز استقبال كرده و هزينه هايي بسيار مختصر و در حد يك پنجم آزمايشگاه هاى خصوصى دريافت مى گردد. خانواده هاى بى بضاعت و نيز خانواده هاى شهداء ، رايگان اين خدمات در اختيارشان قرار داده خواهد شد. تاكيد اينجانب بر پيشگيرى ، بهتر از درمان خواهد بود به مسوولين آزمايشگاه كه در اين راستا پيشنهاد نمودم كه با چاپ بروشورهايي در زمينه هاى آموزش بهداشت مسافران و نيز خادمان و جز اينها ، به بالا بردن سطح معلومات بهداشتى مردم كمك نمايند.


پس از بازديد از بخش هاى گوناگون آن ، و عرضه برخى نواقص اين مركز از سوى مسوول آزمايشگاه به توليت آستانه ، اينجانب در دو بخش اعلام آمادگى نمودم :
رفع نواقص ونيازهاى اين مركز

در دوره هاى مختلف ، بنا به انتخاب رييس اين مركز ، افرادى براى آموزش روش هاى نوين آزمايشگاهى به ايران اعزام شده و ما در ايران به صورت رايگان ، عهده دار اين آموزش ها باشيم كه با استقبال گرم آنان روبرو شد.
هم اکنون روزانه در حدود ٥٠٠ نفر به اين مركز مراجعه مى نمايند.

شب چهارشنبه از آنجا كه شب زيارت مسجد سهله بود ، با دوستان و همراهان در ابتدا به زيارت مسجد زيبا و پر معنويت كوفه مشرف شده و نماز مغرب و عشاء را در ميانه با صفاى اين مسجد ، بجا آورديم. سپس نماينده توليت مسجد كه ما را همراهى مى نمود ، به من اطلاع داد كه توليت در دفتر خود منتظر ملاقات با ما مى باشد. آقاى موسوى بيش از يك ماه است كه پست توليت مسجد را از سوى ديوان وقف شيعه عراق عهده دار شده است. با همراهان و جناب مهندس معمارى كه افتخار همراهى را داشتم ، به دفتر توليت مسجد كوفه رفته و با توليت اين مسجد سيد محمد مجيد الموسوى كه سال ها در اين مسجد ، توفيق خدمتگزارى در بخش تشريفات را داشت و از آن هنگام با وى آشنايي داشتم ، ملاقات نمودم.

معاون و دستيار وى و برخى از مسوولين بخش هاى مختلف مسجد كوفه در اين ملاقات حضور داشتند. ايشان گزيده اى از فعاليت هاى تازه خود در راستاى خدمت رسانى به زائران مسجد و نيز ادامه فعاليت هاى عمرانى مسجد را عنوان كرده و نيازهاى مسجد را در اين راستا اشاره نمود. در پايان به عنوان تبرك و تيمن ، قرآن نفيسى كه با خط مرحوم احمد نيريزى بوده و به سال ١١٢٢ هجرى به نگارش در آمده بود ، را به وى هديه كرده و آرزو نمودم كه در پناه قرآن بوده و با بهره از رشحات معنوى اين مكان مقدس و نيز بهره و استمداد از حضرت مسلم بن عقيل ع و هانى بن عروه ، دو شخصيت به شهادت رسيده در اين مكان و آرميده در اين مسجد ، خدمات بيشترى را ارائه دهد.

از اين پس بعد از ديدار از بخش هاى در حال توسعه و ديدن دستگاههاى بالا بر و نيز ماشين هاى تميز كننده زمين و نيز فرش هاى مسجد كوفه كه در حدود يك سال پيش به اين مكان مقدس آورده بوديم ، به زيارت مكان هاى مقدس در اين مسجد شتافته و نائب الزياره همه عزيزان بوديم.

پس از پايان زيارت ، به مسجد سهله مشرف شده و با خواندن نماز زيارت و نيز نماز حضرت ولى عصر و نماز ويژه حضرت امام صادق در مقام آن حضرت ، ساعتى را از رشحات حضور معنوى در اين مسجد بهره برده و به ديدار توليت محترم اين مسجد جناب سيد مضر كه شخصيتى بس محترم و خدمتگزار است رفته و در اين دفتر با آية الله سيد محمد صادق حكيم ، امام جماعت مسجد سهله و برخى از علماى كويت و جناب حجة الاسلام كاظمى كه از فعالان روحانيت شيعه در كويت بشمار مى آيد ديدار كرديم.
از آنجا كه مقام امام زمان عج دراين مسجد رو به گسترش و بنا بوده و بدون ترديد محراب زيباى اين مكان و مقام مشهور به حضرت ، از زيباترين محراب ها بوده كه سقف نداشته و بالا و نقطه اوج محراب به گونه اى است كه به آسمان راه مى يابد كه طراحى اين محراب در نوع خود بى نظير است.


از آنجا كه بايد نور پردازى مناسب و تخصصى براى اين محراب صورت پذيرد ، توليت نور پردازى اين محراب را از حقير خواست و از آنجا كه مطلع شده بود ، نور پردازى گنبد مطهر امير المومنين ع را پس از ترميم ، با استفاده از دستگاه هاى تازه و متخصصين عهده دار شده بودم ، از اين رو اين افتخار را بر عهده بنده گذاشت كه اميدوارم در هنگامش توفيق داشته باشم.

بامداد روز چهارشنبه ١٤ رجب در آغاز پس از زيارت حرم مطهر امير المومنين ع ابتدا به بازديد از بيمارستان فوق تخصصى چشم و قلب امير المومنين ع در نجف و در نزديكى مزار كميل بن زياد ع رفتيم. اين بيمارستان ، به دستور آية الله العظمى سيستانى براى كمك به بيماران عراقى بنا گرديده است كه با تلاش ها و كوشش هاى فراوان و چندين ساله حضرت حجة الاسلام والمسلمين شهرستانى ، داماد و نماينده تام الاختيار معظم له به طراحى بسيار زيبا و امكانات گسترده و اتاق عمل هاى نوين و متعدد چشم و قلب در بيش از دو هزار متر مربع فضاى مفيد و به گونه اى كه بدون ترديد نه تنها در عراق بلكه در ايران نيز كم نظر بوده
ساخته و آماده بهره بردارى گرديده است.

از آنجا كه عصر روز چهارشنبه ١٤ رجب ، برنامه افتتاح اين مركز است از اين رو بنا به درخواست جناب حاج حامد كرمانى كه مديريت بيمارستان تخصصى چشم جواد الائمه ع در قم وابسته به حجة الاسلام والمسلمين شهرستانى را عهده دار است و بدين منظور تعدادى از كادر درمانى و مديريتى و متخصصين اتاق عمل و جز اينهاى مورد نياز چشم مركز جواد الائمه ع را با خود به نجف آورده بود ، براى ديدن اين بخش ها و آمادگى افتتاحيه بعد الظهر ، به اين بيمارستان رفته و از تمام بخش هاى آن ديدن كردم. انصافا امكانات خوبى فراهم شده و من كه تقريبا در هر سفر به عراق از اين مركز ديدن مى كردم ، امروز با آمدن اين تيم و استقرار آنان براى انجام كار و عمل ، بسيار خوشحال شدم. گفتنى است كه در روز قبل يعنى روز ١٣ رجب ، نخستين عمل چشم در اين بيمارستان صورت گرفت. با خوشحالى و تشكر از عزيزان به ويژه جناب آقاى كرمانى ، بيمارستان را به سوى زيارت مزار ميثم تمار ترك كرده و به اميد اينكه تا چند ساعت ديگر ، دوباره براى شركت در مراسم افتتاح به اين مركز بازخواهيم گشت ، از عزيزان خداحافظى كردم.

به زيارت مزار ميثم تمار شتافته و پس از زيارت ، به ديدن ضريح زيبايي كه حدود سه هفته پيش ، طى مراسمى در اين مكان نصب شد ، پرداختم. اين ضريح زيبا در اصفهان ساخته شده و براى نخستين بار در ساخت ضريح امامان و امام زادگان ، طرح زيباى درخت نخل و تنه آن بر روى اين ضريح كه به نشانه درخت خرمايي است كه حضرت را برآن به شهادت رسيدند ، مى باشد. نام ضريح را نيز ضريح العقيدة والشهادة ناميده اند.


به توليت و دست اندركاران آن تبريك گفته و از آنجا كه بيش از دو سال توليت اين مكان حجة الاسلام والمسلمين شيخ خليفه جوهر ، با تلاش هاى پيگير خود ، سرانجام توانست چنين دست آورد بزرگى را به دست آورده و به پايان ببرد ، تبريك گفتم.
روايت شگفت منقول از حضرت امير ع در باره ميثم را كه پس از اينكه حضرت پايان كار ميثم و شهادتش در راه عقده به ولايت وامير المومنين ع را براى وى بازگو مى فرمايند و او خوشحال از آن استقبال مى كند ، در اينجا حضرت مى فرمايند :

إذن تكون معي في درجتي
پس تو با من در جايگاهم خواهى بود ! را مى فرمايند.

اين روايت را بر روى صندوق زيباى حضرت در درون ضريح ، نگاشته اند.
از آنجا كه در يكى از حجره هاى گوشه صحن حضرت ميثم ع آرامگاه حكيم زمان آية الله شيخ معين خفاجى قرار دارد ، به كنار مزار اين بزرگ مرد رفته و فاتحه اى خوانديم و از روح بلندش تقاضاى كمك نموديم.
وى از شخصيت هاى علمى قرن وحوزه علميه نجف اشرف بود كه جايگاه و چهره واقعى وعلمى او را كمتر كسى آگاه بود. وى بسيار مورد توجه حضرت آية الله العظمى سيستانى بوده وسال ها پيش نيز قبل از مرجعيت ، يار و دوست ديرين يكديگر بشمار مى آمدند. در سفر هاى اخيرش به ايران كه براى معالجه مى آمد توفيق خدمت به وى را داشتم و بسيار مورد توجه خواص از علماء قرار گرفت.

روزى آية الله حاج آقا رضى شيرازى را در بيمارستان به ديدار وى بردم كه بياد دارم ساعتى اين دو فارغ از همه چيز دنيا، و درد و بيمارى ، به سخن و بحث علمى و فلسفى ، سپرى كردند. روح بلندش سرفراز و شاد باشد.


بعد الظهر چهارشنبه ١٤ رجب ، پس از خوردن نهار در موسسه آل البيت ، به ميزبانى برادر عزيز و سخت كوشم كه يكى از بازوان پر توان حجضرت حجة الاسلام والمسلمين شهرستانى بوده و موسسه تحقيقاتى آل البيت لاحياء التراث را از سوى ايشان مديريت مى نمايد ، و تقريبا تمام كوشش و توان خود را در ساخت و آماده سازى بيمارستان فوق تخصصى امير المومنين ع را ايشان عهده دار بوده و مى باشد ، اين مكان را با وى به سوى بيمارستان و آمادگى براى استقبال از مدعوين ، رهسپار شديم.
مراسم در حدود ساعت ٥/٥ بعد الظهر آغاز شد و تمامى چهره ها و شخصيت هاى حوزوى و علمى و دانشگاهى و اجتماعى و مسوولين استان در اين مراسم حضور داشتند. نماينده تمامى بيوت مراجع عظام حوزه ، توليت هاى آستانه هاى عراق از آن جمله حجج اسلام سيد نزار حبل المتين و سيد احمد صافى و شيخ عبد المهدى كربلايي و سيد جعفر موسوى و جناب أشيقر و نمايندگانى از سائر اعتاب مقدسه كاظمين و سامراء و نيز مزاررات عراق ،اساتيد و شخصيت هاى علمى حوزه علميه نجف اشرف ، معاون وزير بهداشت عراق ، روساى بيمارستان هاى نجف ، پزشكان سرشناس نجف ، شخصيت هاى اجتماعى و مشهور و افراد گوناگونى از خاندان هاى مشهور نجف اشرف ، روساى عشائر و برخى فرستادگان آنها و خلاصه تمامى مجموعه شخصيت ها از هر طبقه در اين مراسم حضور داشتند كه به راستى كمتر انجمنى بدين شكل و صورت در عراق و نجف اشرف تشكيل مى گردد.

پس از پايان مراسم افتتاحيه كه به صورت سنتى و بسيار ساده برگزار گرديد ، شخصيت هاى علمى و پزشكان و توليت هاى اعتاب مقدسه به بازديد از بخش هاى گوناگون اين مركز تخصصى پرداخته و ضمن خوشحالى ، انگشت حيرت برلب نهاده بودند. زيرا كه برخى از دستگاه ها و تجهيزات موجود در اين مركز ، نه تنها در عراق بلكه در ايران نيز بى نظير بشمار مى آيد.

اميدواريم كه با درايت و مديريت گسترده اى كه از چند سوى قم و نجف و وزارتخانه عراق آن را پشتيبانى مى نمايد كه در اصل با عنايات حضرت امير المومنين ع و حضرت ولى عصر ، با بهترين صورت بتواند خدمات درمانى خود را به مردم عراق مظلوم و محروم ارائه نمايد.

آنچه كه بيش از همه مورد توجه همه ميهمانان بود ، با ورود به بيمارستان ، با جاى خالى حجة الاسلام والمسلمين شهرستانى روبرو مى شدند و بندرت كسى بود كه از ايشان ياد نكند. انصافا هم چنين بود تا آنجا كه بنده صندلى كنار خود را براى ورود توليت نجف خالى گذاشته و بسته دستمال كاغذى را بر روى آن قرار داده بودم كه برخى با نظر و برخى با زبان مى گفتند كه اين جاى آقاى شهرستانى است كه بزودى وارد مجلس خواهد شد. آرى وى نبود ليك روح و نام وياد او در اين مكان زبان به زبان مى گشت و دعاها بود كه به سوى آية الله العظمى سيستانى ووى سرازير بود. توفيقاتش افزون و گسترده تر باد.

پنجشنبه ١٥ رجب پس از زيارت حرم مطهر امير المومنين ع ، به همراه توليت سخت كوش آن حجة الاسلام والمسلمين حبل المتين ، به بازديد از بخش هاى گوناگونى كه براى آستانه مشغول مى باشند رفته و تا ظهر در اين راستا گام نهاديم.
بعد الظهر پس از نماز و نهار ، عازم كربلا شده تا درك زيارت شب جمعه حضرت اباعبد الله ع را نموده و به زيارت برادرش قمر بنى هاشم ع برويم.


با ورود به طبق سنت ، ابتدا به حرم مطهر حضرت عباس ع مشرف شده و پس از زيارت و اذن گرفتن از حضرتش ، عازم تشرف به حرم مطهر حضرت اباعبد الله ع گشتيم كه ناگاه بادى شديد وزيدن گرفت و طوفان شن عراق كه معروف به عجَه است. ساعتى را در تشريفات حرم حضرت عباس سپرى كرده و با كاهش اين طوفان به حرم مطهر حضرت اباعبد الله مشرف شديم. در آغاز از آنجا كه از پيش با عزيزان و مهندسين طرح توسعه پيرامون ضريح مطهر ، هماهنگى كرده بودم و در انتظار من بودند ، از درب ويژه اى كه با بالاى سر معروف به درب حبيب بن مظاهر بود وارد بخش توسعه ستون بالاسر شمالى ضريح شديم.


برادر عزيزم جناب مهندس مهاجر ، تمامى بخش ها را توضيح داده و پس از زيارت و دو ركعت نماز در بالاى سر درون فضاى توسعه ، با آسانسور به بخش فوقانى و هم سطح سقف ضريح مطهر بالا رفتيم. انصافا به كار بزرگى دست زده شده است و عزيزان به ترميم و تحكيم سازه هاى قرن چهارم هجرى تاكنون پرداخته و تمامى گونه هاى اين سازه ها و تفاوت هايشان را در ظاهر مى توان ديد. الحق معجزه حضرت است كه گنبد مطهر با اين سازه كهن و چوب هاى پوسيده و ساخت هاى شكاف خوده و نمناك ، چنين باقى مانده است.


موفق شدم كه دستى بر بالاى ضريح مطهر كشيده و نمازى خوانده و دعا براى همه عزيزان از اين موضع حساس بكنم. بدون ترديد اين حركت ترميمى و استحكام بخشيدن به گفته صاحبنظران ، براى نخستين بار در تاريخ است كه بناى هزار ساله را بدون تخريب ، سانتيمتر به سانتيمتر برداشته و بتن كنند و اصطلاحا تمامى اين بخش هاى آجرى و گچى را با تزريق بتن و ميل گرد ، استحكام بخشند.

ترك ها و نمناك بودن ديوارهاى زير سقف و پايه هايي كه گنبد مطهر را برو روى خود بار انداز كرده است ، همه آشكار بود و عزيزان شبانه روز در اين مكان بدون تعطيل و با تغيير شيفت افراد مشغول به كار هستند كه ظرف دو سال آينده ضمن توسعه فضاى پيرامون ضريح مطهر ، به اندازه تقريبى هشتاد متر مربع ، بتوانند گنبد تازه اى را كه هفت متر از اين گنبد بالاتر است را بر روى اين گنبد و با حفظ گنبد فعلى قرار دهند.

بر بالى بام حرم مطهر و به كنار گنبد حضرت اباعبد الله ع رفته واز بخش هاى ترميم شده آن ديدن كرديم. در اين لحظات زيبا بود كه در كنار گنبد دست به دعا برداشته وبه همه عزيزان و شيعيان حضرت دعا كرده و توفيقات روز افزون خادمان به اين اعتاب مقدسه را خواهان شدم. دست يك يك عزيزان خدمتگزار در اين آستانه ودر اين بخش را كه صورت هايشان از همجوارى همچون نور مى درخشيد به زور و ناگاه مى بوسيدم و در حالى كه اشك از ديدگانم جارى بود ، اشك شوق از درك مكان ، اشك حسرت از ترك اين مكان مقدس و اشك هزاران حسرت ديگر و مهم اشك تقاضاى شفاعت از حضرت و بخاك آرميدگان در اين بخش از بقعه مقدس ، از اين مكان قدم به برون گزارده و پس از اداى نماز مغرب و عشا به جماعت با توليت و ديدار با ايشان ، كربلا را به سوى بغداد شبانه ترك نموديم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =