۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳

ایرنا نوشت: اهالی روستای هفت چشمه در حاشیه شهر ایلام از اسفند گذشته با مشکل هجوم موش (نام محلی گرزه) مواجه شده اند.

موش های موذی با ورود به محل زندگی ساکنان این روستا برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده و زیان هایی را نیز به بار آورده اند به طوری که زندگی روزمره آنان را مختل کرده اند.

به گفته برخی از اهالی هفت چشمه، این موش های درشت جثه در پاره ای از موارد اقدام به خوردن مرغ، خروس، جوجه و حتی دام های کوچک مانند بره و بزغاله های مردم روستا می کنند.

موش ها با سوراخ کردن دیوار خانه ها و زمین های اطراف اقدام به حفر تونل کرده و از این راه به بیشتر منازل مسکونی یا آخور و طویله های محل نگهداری احشام، ماکیان و علوفه ساکنان روستا راه پیدا کرده اند.

یکی از ساکنان این روستا می گوید: از ترس ورود موش جرات باز کردن در و پنجره خانه ها را نداریم زیرا این جانوران از هر روزنه ای برای ورود به داخل اتاق ها و ساختمان ها استفاده می کنند.

مریم فروغی افزود: این موش ها انواع بیماری و حساسیت های پوستی را انتقال می دهند و باعث بروز بیماری در بین مردم روستا می شوند ضمن اینکه با توجه به دندان و چنگال های تیز خود خسارت های زیادی به مردم می زنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال چندی پیش یکی از اقوام ما اقدام به خرید 2 سبد پرتقال کرده بود که به خاطر خنکی هوا این میوه ها را در حیاط منزل نگه می داشت ولی در همان شب نخست طعمه موش ها شدند.

یکی دیگر از اهالی روستای هفته چشمه گفت: مدت زیادی است که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنیم و به هر میزان و روشی که این جانوران را از بین می بریم یا فراری می دهیم باز هم هر روز به تعداد آنها افزوده می شود.

وی یادآور شد: مردم از وجود و حضور این جانداران موذی به ستوه آمده اند زیرا کوچه، خیابان، حیاط و حتی داخل منازل ساکنان روستا به ویژه در شب ها به محل جولان موش های قوی جثه تبدیل شده و در هر ساختمان یا مکانی بین پنج تا 15 موش را می توان مشاهده کرد.

دهیار روستای هفت چشمه نیز با تایید این موضوع گفت: بیش از یک ماه است که با گرم شدن تدریجی هوا موش ها که در گویش محلی و کردی ایلامی 'گرزه' نامیده می شوند نصف اماکن عمومی و ساختمان های روستا را به تسخیر خود در آورده و باعث بروز مشکل برای ساکنان شده اند.

سیف الدین گرایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مساله در اسفند ماه پارسال و نیمه نخست فروردین امسال بیشتر شده و خواسته مردم روستا کمک برای مقابله با این معضل و معدوم سازی آنها است.

وی در خصوص علت وجود این موجودات موذی و ناقل بیماری در روستا افزود: در 200 متری روستای هفت چشمه تصفیه خانه فاضلاب قرار دارد و کانال منتهی به این تصفیه خانه سرچشمه اصلی زندگی و تردد موش ها است.

گرایی یادآور شد: این موش ها افزون بر این که خسارت هایی به مردم روستا وارد کرده اند باعث ترس و وحشت ساکنان به ویژه زنان و کودکان شده و زندگی مردم را مختل کرده اند.

وی تاکید کرد: نیمی از ساختمان ها و اماکن عمومی روستا به ویژه در قسمت شمالی جاده اصلی بخصوص محل های نزدیک به کانال و تصفیه خانه فاضلاب به جولانگاه موش ها تبدیل شده است.

وی یادآور شد: مکاتبه و رایزنی های متعددی با مسئولان شهرستان ایلام و هیات امنای مرکز بهداشت روستا انجام گرفته و قول های مساعد برای مبارزه و ریشه کنی موش ها انجام گرفته است اما همچنان منتظر اقدام های لازم و موثر برای رفع این معضل هستیم.

بخشدار مرکزی ایلام نیز در خصوص این ماجرا گفت: در روزهای گذشته دهیار این روستا برای رفع مشکل رایزنی و نامه نگاری با بخشداری انجام داده است و با توجه به اهمیت مساله باید موضوع در سریع ترین زمان ممکن در کارگروه سلامت و بهداشت شهرستان با حضور فرماندار و رئیس شبکه بهداشت مطرح شود.

مصطفی محمدیان افزود: روستای هفت چمشه به سرریز پسماند فاضلاب و پساب های خانگی و اداری شهر ایلام و روستاهای بانقلان و فاطمیه و نیز مکانی برای تخلیه نخاله های ساختمانی تبدیل شده که همین موضوع سلامت و بهداشت اهالی این روستا را با مشکل مواجه کرده است.

وی یادآور شد: این پساب و پسماند در کانال های رو باز به تصفیه خانه نزدیک روستای هفت چشمه هدایت می شود و این کانال به محلی برای زاد و ولد و زندگی موش ها تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: باید برای این مساله راه حل اساسی و استانی اندیشیده شود و کانال روباز با تخصیص اعتبار بسته شود و همچنین با کمک دستگاه هایی چون دادستانی و نیروی انتظامی از ریختن نخاله های ساختمانی در نزدیکی روستا خودداری شود.

محمدیان افزود: بخشداری مرکزی و فرمانداری ایلام بودجه ای برای ریشه کنی این مساله ندارند و باید مسئولان ارشد استان با تخصیص اعتبار به رفع این مشکل کمک کنند زیرا تردد آسان و آزادانه این موش ها می تواند عواقب و بیماری های خطرناکی را برای ساکنان این منطقه و سپس شهر ایلام به وجود آورد.

وی گفت: در صورت رها کردن این موضوع و عدم اقدام سریع و مناسب در ماه های گرم سال وضعیت حادتر شده و افزون بر موش، پشه ها و دیگر حشرات موذی و ناقل بیماری نیز به صورت مساله اضافه خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام نیز تاکید کرد: باید شهرداری و شرکت آب و فاضلاب هر چند وقت یک بار تصفیه خانه ها و کانال های هدایت پساب و پسماند را با مواد گندزا ضدعفونی کنند تا این اماکن به محل رشد و نمو موجودات موذی و کانون بیماری نشوند.
دکتر علی رضا شریفی افزود: مرکز بهداشت نهادی نظارتی و آموزشی است و نقش مستقیمی در ریشه کنی و نابودی این جانوران ندارد، اما با وجود این آماده ارائه آموزش های لازم به روستاییان است.

روستای هفت چشمه با یک هزار و 100 خانوار و چهار هزار نفر جمعیت در حاشیه جنوب باختری شهر ایلام قرار گرفته و با شهر ایلام کمتر از دو کیلومتر فاصله دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 651786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =