۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۰

آبهیسیت وجاجیوا دستور داد تا ارتش از همه ابزارهای لازم برای برقراری مجدد نظم در این کشور استفاده کند.

فومیم فون آجون یاده، شاه تایلند یک بار گفته است : بسیاری از کشورهای دیگر جهان در شرایط سختی به‌سر می برند، اما همه مردم تایلند احتمالا فقط نگران تایلند هستند و اینکه آیا این کشور دوام می آورد یا نه. و حالا تایلندی هایی که نگران دوام آوردن کشورشان هستند، این نگرانی ها را در خیابان ها جار می زنند و چه بسا با این روش می توانند به کشور اساطیری خود که فرهنگ خالص شرق، در آن جریان دارد، خدمت کنند.

با این همه نگرانی های مردم از سیاستمدارانشان و راهی که برایشان در پیش گذاشته اند به معنی این نیست که در برابر اعتراضات واکنشی صورت نگیرد. دولت کنونی تایلند از اینکه نشست مهم و معتبر آسه آن به دلیل آشوب های خیابانی برگزار نشده و یا مردمش به سمت اتومبیل او صندلی وکفش و هر چیز دیگری که به دستشان رسیده پرتاب کرده اند، سخت ناراحت است.

از این رو اعلام وضعیت فوق العاده، طبیعی ترین کاری است که آبهیسیت وجاجیوا به عنوان نخست وزیر می توانست انجام دهد. البته بهترین توجیه او این بود که حاضر به استعفا و کناره گیری از قدرت نیست. با این حساب، در حالیکه اعتراضات ضد دولتی در بانکوک به رغم اعلام همین حالت فوق العاده شدت گرفت، آبهیسیت وجاجیوا دستور داد تا ارتش از همه ابزارهای لازم برای برقراری مجدد نظم در این کشور استفاده کند.

این دستور سبب شدتا تیتر یک دیروز اکثر روزنامه های جهان به گشودن آتش به روی مردم از سوی نظامیان اختصاص پیدا کند. رسانه ها حتی تصاویر شلیک گلوله های گاز اشک آور به سمت معترضین تجمع کرده در پایتخت را مرتبا برای جهانیان مخابره می کردند. در این بین البته برخی ها ماشین ها را آتش زده ، به اموال عمومی حمله کرده و برخی از مراکز دولتی را نیز با نارنجک های دست ساز به آتش کشیده بودند. دادگاه قانون اساسی تایلند که در اواخر سال گذشته میلادی سه حزب ائتلاف حاکم این کشور را به اتهام تقلب انتخاباتی منحل کرده بود، یکی از محل‌های اجتماع تظاهرکنندگان مخالف دولت تایلند بود. به دنبال همین اقدام دادگاه قانون اساسی تایلند بود که دولت سابق به رهبری سومچای ونگساوات نیز فاقد وجاهت قانونی شناخته شده و ناچار به استعفا و در نهایت، روی کار آمدن دولت آبهیسیت وجاجیوا شد.

حالا مردم میل کرده اند که او نیز برود و این تمایل مردم و عدم تمایل رئیس دولت منجر به درگیری هایی شده است که می رود زوایای زشت تری به خود بگیرد. رسانه ها آخرین شمار زخمی‌شدگان بر اثر دستور دخالت ارتش در ناآرامی ها را ۷۷ نفر اعلام کرده اند که بر اساس نحوه گزارش آنها احتمال مرگ برخی از آنها وجود دارد. درگیری تنها ۱۴ ساعت پس از اعلام وضع فوق‌العاده در شهر بانکوک و نیز ۵ استان دیگر این کشور توسط آبهیسیت وجاجیوا، نخست وزیر این کشور صورت گرفت.

مقامات دولتی و نظامی تایلند اما ادعا می کنند که قصد استفاده از خشونت را نداشته اند. اما درگیری خونین و شدید میان تظاهرکنندگان که گفته می شود از طرفداران تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق تایلند هستند و سربازان تایلندی زمانی شروع شد که سرخپوشان مخالف دولت با یک اتوبوس که به تصرف خود درآورده بودند به قرارگاه سربازان واقع در بخش دیندائنگ در شمال بانکوک حمله کردند. آنچه مشهود است اینکه آتش بیار این معرکه هواداران جنبش اتحاد دموکراتیک علیه دیکتاتوری هستند. آنها بزرگترین تشکل مخالف دولت کنونی تایلند موسوم به سرخ پوشان که از هواداران تاکسین شیناواترا نخست‌وزیر مخلوع این کشور محسوب می‌شوند، از ۱۹ روز پیش یعنی اواخر ماه گذشته میلادی تظاهرات ضد‌دولتی در خیابان‌های بانکوک را آغاز کردند. این جنبش، آبهیسیت وجاجیوا را به نقض قانون اساسی متهم کرده و پیشتر چهار خواسته اصلی خود به منظور پایان دادن به تظاهرات خیابانی را انحلال پارلمان، برکناری وزیر امور خارجه تایلند، بازداشت رهبران جنبش پاد و اصلاح قانون اساسی کنونی و یا اجرای قانون اساسی سال ۱۹۹۷ میلادی این کشور که از سوی دولتی کودتاچی در سال ۲۰۰۶ میلادی باطل شناخته شده، اعلام کرده بود.

آبهیسیت وجاجیوا، اما که نمی خواهد به این راحتی تسلیم خواسته مخالفان شود پس از نیمه شب دوبار در تلویزیون دولتی ان.بی.تی حاضر شد و تلاش کرد مردمش را آرام و البته اقناع کند اما تاکنون در این راه موفقیتی کسب نکرده است.

وی در هر دوی این نطق‌ها اعلام کرد که دولت وی به آن اندازه‌ای که مردم بر اساس مشاهدات‌شان از وقایع 48 ساعت گذشته، قضاوت کرده‌اند، موضعی نرم و منعطف اتخاذ نکرده و تنها نیست. وجاجیوا در آخرین نطق خود از دهها هزار تظاهرکننده‌ "پیراهن سرخ" که در بیرون خانه دولت تجمع کرده بودند، خواست تا به جای ادامه‌ تجمعات "غیر قانونی" در بانکوک، مذاکرات را با دولت آغاز کنند. با این همه واقع آنچه در تایلند می گذرد این است که درگیری ها ادامه دارد و هنوز نه معترضین به هدف خود رسیده اند و نه دولتیان. در این فضاست که بار دیگر نقل قولی از پادشاه کشور بودائیان مد نظر می‌آید و بسیاری را امیدوار می کند که بودایی ها نهایتا به آرامش تن دهند و درگیری ها را رها کنند.

فومیم فون آجون یاده می گوید: " در تاریخ تایلند گاه و بیگاه آشوب ها و مخالفت های زیادی رخ داده است اما در نهایت این اتحاد بوده است که از درون آن سربرآورده".

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =