«خبر جنوب» نوشت: معتادانی که به جای مصرف ماده مخدر، شارژ اینترنت می زنند، ساعت ها و روزها در فضای مجازی به سر می برند و زندگی در محیطی غیر از این فضا آنچنان برایشان سخت است که نه تنها خانواده و سایر اطرافیان را نگران می کنند بلکه کارشناسان و متخصصان حوزه اعتیاد را نیز به سمتی سوق می دهند تا به دنبال روش های جدید ترک این نوع اعتیاد باشند، اعتیادی که به ظاهر چیز ساده ای است اما در باطن، جسم و روح فرد را چنان تسخیر می کند که زندگی بدون اینترنت غیرممکن می شود!

توجه به ارائه راهكارهايي براي كاهش وابستگي به اينترنت آنچنان ضروري است كه روانشناسان نسبت به وضعيت موجود در بين نوجوانان و جوانان هشدار داده و از والدين مي خواهند كه ساعت هاي «ورود فرزندان خود به اينترنت» را كنترل كرده و تا حد امكان كاهش دهند.
مسئول دفتر پيشگيري و درمان اعتياد بهزيستي فارس در اين خصوص به خبرنگار ما ميگويد: وجود معتادان نوپديدي كه هيچ ماده مخدري مصرف نميكنند و تنها شارژ اينترنت ميگيرند، آنچنان نگران كننده است كه از همين حالا بايد به فكر راه حل موثري در مورد آن باشيم.
محكم مي افزايد: نگراني ما از اين جهت است كه اتفاقاتي كه در مورد مصرف مواد مخدر رخ داد و از سوي برخي جدي گرفته نشد درخصوص اعتياد اينترنتي نيز اتفاق افتد و به همين دليل كنترل اوضاع بيش از تصور افراد مهم است.
اين مقام مسئول بهزيستي فارس مي گويد: براساس معيار موجود، اگر بچه هاي ما بيش از 3 ساعت با لپ تاپ، تبلت و يا گوشي كار كنند بايد نگران ابتلاي آنها به اعتياد اينترنتي بود.
محكم عنوان مي كند: طبق رويكردهاي جهاني موجود، افرادي كه ساعات طولاني در فضاي مجازي هستند و وقتي از اين فضا بيرون مي آيند به شدت دچار بيقراري، اضطراب و پرخاشگري مي شوند، معتاد اينترنتي محسوب شده و بايد اين وضعيت را تعديل كنند.
اين مقام مسئول بهزيستي فارس مي گويد: از سوي ديگر افراد دچار اعتياد اينترنتي هنگامي كه دچار يأس، نااميدي و نگراني ميشوند به فضاي مجازي روي ميآورند و به عبارتي سنگ صبور آنها، اينترنت است.
محكم مي گويد: والدين وقتي علايم يادشده را در فرزندان مشاهده مي كنند بايد نگران شوند و كاري كنند كه هنگام بروز مشكل براي جوان و نوجوان، مشاور و پدر و مادر جايگزين اينترنت شوند.
وي دروغ گفتن نوجوانان و كودكان در خصوص تعداد ساعات حضور در فضاي مجازي را از ديگر علايم اعتياد اينترنتي مي داند و ميافزايد: به طور مثال فرزند خانواده 6 ساعت به اينترنت متصل است اما وقتي والدين در اين مورد از او مي پرسند، اين ميزان را تنها يك ساعت عنوان مي كند و حتي مي گويد همسايه ها رمز ما را هك كرده اند و از شارژ اينترنتي مان استفاده مي كنند!
محكم مي گويد: متاسفانه تاكنون پيمايشي در خصوص وضعيت اعتياد اينترنتي در استان فارس انجام نگرفته و آمار و ارقامي در اين مورد در دست ما نيست، اما طبق برآوردها و شواهد موجود، خانواده ها نگران اعتياد اينترنتي بچه هاي خود هستند و براساس گزارش هاي آنها، برخي فرزندانشان 8 ساعت در اينترنت به سر مي برند.
مسئول دفتر پيشگيري و درمان اعتياد بهزيستي فارس مي افزايد: طبق راهكارهاي موجود، براي كودكان زير 5 سال نبايد هيچ وسيله الكترونيكي مانند موبايل خريد، اما والدين بايد با اين فضاها آشنا بوده و به فرزندان نيز آموزش دهند كه افراد موجود در فضاي مجازي ممكن است ظاهرسازي كنند و اين فضا مي تواند آسيب هايي را براي آنها به همراه داشته باشد.
محكم مي گويد: هنگامي كه يك وسيله الكترونيكي مانند تبلت براي فرزندمان مي خريم بايد درخصوص محدوديت ساعات استفاده از آن با او قراردادي بنويسيم و در صورت عدم توجه نوجوان به محتواي قرارداد، آن وسيله الكترونيكي را از او بگيريم.
اين مقام مسئول بهزيستي فارس مي افزايد: فارس يكي از استان هاي فعال از لحاظ استفاده از شبكه هاي اجتماعي و اينترنت است كه توجه به عدم وابستگي و اعتياد در اين حوزه اهميت بسزايي دارد و استفاده از اين فضاها براي كودكان زير 3 سال ممنوع است، در غير اين صورت علاوه بر آسيبهاي جبران ناپذير جسمي و ذهني ميتواند جاي پدر و مادر را نيز براي فرزند بگيرد.
جانشين رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز در امور پيشگيري و درمان اعتياد نيز در گفت وگو با خبرنگار «خبرجنوب» مي گويد: وضعيت درخصوص اعتياد اينترنتي در استان وخيم و نگران كننده است و ريشه مراجعه بسياري از نوجوانان به مشاوران و روانپزشكان ناشي از عوارض اعتياد اينترنتي است.
دكتر افشاري ميافزايد: معتادان اينترنتي تبديل به شب زنده داران روزخوابي شده اند كه زندگيشان تحت تاثير فضاي مجازي قرار گرفته و حوصله چنداني براي حضور در خانواده ندارند.
وي عنوان مي كند: استفاده از فضاي مجازي يك تا 2 ساعت طبيعي است، اما صرف وقت بيش از اين اندازه نشانه هايي از اعتياد است.
دكتر افشاري مي گويد: افرادي كه به اعتياد اينترنتي مبتلا هستند، مهارت هاي ارتباطي و اجتماعي خود را به تدريج از دست مي دهند و در ميهماني ها به جاي حرف زدن و تعامل با ديگران، با گوشي كار مي كنند.
اين مقام مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي افزايد: فعاليتهاي جايگزين از جمله ورزش هاي گروهي مانند بسكتبال و فوتبال به جاي اينترنت، نوجوان و جوان را از انواع اعتيادها در امان نگه مي دارد.دكتر افشاري مي گويد: كودكان و نوجوانان را در فضايي قرار دهيم كه با همسالان خود تعامل و ارتباط بيشتري داشته باشند و براي آنها بازي هايي را فراهم كنيم تا به فضاي مجازي وابسته نشوند.وي ادامه مي دهد: كودكان براي يك زندگي مطلوب نياز به ارتباط سالم با همسالان خود دارند و اين مزيت روز به روز در حال تحليل رفتن است و افراط گرايي بيش از اندازه ما را به اين وضع دچار كرده است. دكتر افشاري ميگويد: خانواده ها بايد ساعتهايي تلويزيون را خاموش كنند و خاطره هاي مثبت و منفي روزانه خود را براي هم تعريف كنند تا زمينه افزايش تعامل و كاهش ورود به فضاي اينترنتي به ويژه براي كودكان و نوجوانان ايجاد شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 642522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =